„Made in Japan“ nu mai garantează calitatea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reducerile de costuri au afectat fiabilitatea produselor nipone. Toyota, Sony, Japan Airlines şi Honda au pierdut masiv din cota de piaţă în faţa competitorilor.

Rechemarea unui număr-record de autovehicule produse de Toyota pentru repararea unei defecţiuni la pedala de accelaraţie vine la doar câteva zile după ce Japan Airlines, cea mai mare companie de transport aerian din Asia, a intrat în faliment din cauza datoriilor de zeci de miliarde de dolari.

Sony a pierdut primul loc pe piaţa gadgeturilor în favoarea lui Apple şi în plus se confruntă cu o scădere a calităţii produselor. Honda, al doilea constructor japonez de autovehicule, a rechemat 646.000 de maşini din cauza unei defecţiuni la sistemul de deschidere al geamurilor. În ansamblul ei, industria niponă şi-a pierdut reputaţia pentru calitatea deosebită a produselor sale, în momentul în care China a devenit a doua economie mondială, iar concurenţa companiilor sud-coreene este tot mai agresivă.

Criza mondială a grăbit declinul

Ce a provocat acest declin al economiei nipone care până anul trecut ocupa al doilea loc după Statele Unite? Problemele cu care se confruntă Toyota, Sony, JAL şi Honda sunt diferite, însă toate sunt cauzate de competiţia tot mai acerbă pe o piaţă globalizată şi mentalitatea lor că sunt corporaţii mult prea mari pentru a dispărea de pe piaţă.

„Aroganţa şi prejuducata că dacă sunt pe primul loc în topul calităţii nu pot fi concuraţi a condus la declinul companiilor nipone", afirmă Kirby Daley, trader la Newedge Group din Tokyo. Criza economică mondială nu a făcut decât să le arate slăbiciunile, a adăugat el.

Toyota, Sony şi alte companii nipone sunt concurate puternic de alte corporaţii din China, Coreea de Sud sau alte state, care în prezent pot livra produse de aceeaşi calitate, dar la preţuri mai mici. Rivalii asiatici, în special în domeniul electronicii au preluat metodele de management japoneze şi au ajuns la rezultate mai bune.

Pentru a rămâne competitivi, companiile japoneze au redus drastic costurile, însă au făcut rabat la calitatea produselor pentru a-şi extinde şi mai mult pieţele.

Chinezii şi coreenii asigură aceeaşi calitate

Sony la rândul ei n-a prevăzut dezvoltarea rapidă a pieţei televizoarelor LCD, pierzând din cota de piaţă în faţa Samsung din Coreea de Sud. După succesul înregistrat cu Walk­men în anii '80, Sony a întârziat dezvoltarea playerelor digitale unde s-a impus iPod produs de Apple.

În 2006,Sony a fost obligată să înlocuiască 10 milioane de baterii de laptop. Pentru industria japoneză, pierderea încrederii consumatorilor în calitate este una uriaşă, foarte greu de recuperat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite