UPDATE EVALUARE NAŢIONALĂ 2016 Subiectele la Română: Poezia „Salcâmi” a fost accesibilă, subiectul II ar putea pune dificultăţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peste 150.000 de elevi vor susţine examenul la Limba Română FOTO Adevărul
Peste 150.000 de elevi vor susţine examenul la Limba Română FOTO Adevărul

Absolvenţii claselor a VIII-a au intrat luni în focurile Evaluării Naţionale cu proba scrisă la Limba şi Literatura Română. Elevii au avut de rezolvat mai multe cerinţe legate de poezia „Salcâmi” de A.E. Baconsky, dar şi de făcut o compunere despre o întâmplare dintr-o staţiune. Potrivit profesorilor de specialitate, subiectele au fost de dificultate medie.

UPDATE 19.45: Peste 4.500 de elevi au absentat de la proba de Limba şi literatura română, iar şase elevi au fost eliminaţi pentru că au încercat să copieze.

„Dintre cei 153.672 de candidaţi înscrişi, au fost prezenţi 149.130 (97,04%), iar 4.542 (2,96%) au absentat. Au fost eliminaţi pentru tentativă de fraudă 6 candidaţi. Lucrările acestora au fost notate cu 1”, arată un comunicat al Ministerului Educaţiei. 

UPDATE În cadrul unei emisiuni de Adevărul Live sunt rezolvate subiectele de la proba de Limba şi literatura Română pe care absolevenţii de clasa a VIII-a le-au avut de rezolvat luni.

UPDATE: Potrivit profesorilor de specialitate, subiectele au fost de dificultate medie, în schimb sunt anumite cerinţe care ar putea ridica dificultăţi abolvenţilor de clasa a VIII-a. În acest sens, cele mai multe probleme le-ar putea ridica cerinţele care implică cunoştinţe de morfologie şi de sintaxă de la subiectul II.

„Textul literar de la subiectul I este accesibil, frumos. Singura problemă pe care aş vedea-o aici este că, în general, elevii nu prea ştiu sinonime pentru conjuncţiile subordonatoare, iar la primul subpunct li se cere un sinonim pentru „căci”. La al II-lea subiect, consider că vor apărea probleme la partea de morfologie, pentru că ei nu prea ştiu să distingă anumite părţi de vorbire.  La fel, cred că vor fi probleme şi punctul 5, unde li se cere transcrierea unor propoziţii subordonate. Există riscul ca elevii să nu  vadă subiectiva. Fraza prezintă o anumită dificultate, pentru că subordonatele sunt introduse cu elemente de relaţie care pun în dificultate înţelegerea”, a explicat profesorul de Limba şi lietartura română Elena Grigoraş, de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Dumitru Moţoc” din Galaţi.

Şi expertul în educaţie, Mihaela Apetrei, apreciază că testul de la proba de Limba şi Literatura Română a Evaluării Naţionale din acest an a fost echilibrat ca nivel de dificultate comparativ cu altă dată. Astfel, a fost mai simplu faţă de acum doi ani, dar un pic mai dificil faţă de anul trecut, când a fost extrem de uşor.

Absolvenţii de clasa a VIII-a s-au confruntat şi cu anumite capcane care ar putea să facă diferenţa între elevii buni de cei foarte buni. Aceste capcane sunt nerecunoaşterea pronumelui relativ „care” şi confundarea subiectivei cu completiva directă.

„Subiectele care ar putea face departajarea elevilor buni de cei medii sunt pe partea de gramatică, astfel încât aceştia din urmă ar putea să nu îşi dea seama că pronumele „care” nu este pronume relativ, dar vor putea fi probleme şi la „fiecare” care ar putea considerat subiect. Un alt punct care ar putea să pună probleme este cel în care li se cere transcrierea unui număr de două propoziţii subordonate. Este posibil ca elevii să confunde propoziţia subiectivă ce urmează propoziţiei principale „va trebui” cu o completivă directă. Este o subiectivă care lasă loc interpretării”, a explicat expertul în educaţie.

Totodată, potrivit expertului elevii er fi trebuit să fie atenţi şi la modul în care analizează semnificaţia versurilor „Salcâmi, arbori de câmpie,/ Cu flori albe năpădite de albine,/Voi îmi amintiţi copilăria./Voi sunteţi fraţi cu mine”. „Elevilor li se cere să prezinte semnificaţia acelei secvenţe, nu a întregii poezii. Într-adevăr, trebuie să analizezi contextual, însă s-ar putea ca unii dintre profesori să depuncteze dacă elevul vine în prezentare cu noţiuni din alte secvenţe ale poemului, pentru că cerinţa este clară”, a mai arătat Mihaela Apetrei.

UPDATE Absolvenţiilor de clasa a VIII-a au avut de rezolvat mai multe cerinţe privind poezia „Salcâmi” de A.E. Baconsky, printre acestea având şi de demonstrat că aparţine genului liric.

Aceştia au avut şi de făcut o compunere, reală sau imaginară, privind o întâmplare dintr-o staţiune.

Elevii au avut de rezolvat mai multe cerinţe legate şi de un text publicat pe site-ul www.adevarul.ro, „Grădina pierdută a Edenului”.

Evaluarea Naţională 2016 - Subictele probei la Limba şi literatura Română

Evaluarea Naţională 2016, examenul la Limba şi literatura Română - Barem de evaluare şi de notare

 120 de minute pentru rezolvarea subiectelor

Accesul elevilor în săli este permis, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei, respectiv până la ora 8.30, în fiecare zi în care se desfăşoară probele scrise, iar supravegherea copiilor este asigurată, de doi asistenţi, cadre didactice de altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine proba.

Elevii au la dispoziţie 120 de minute pentru rezolvarea testelor.

Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate intra în sală şi niciun elev nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă. „Elevii care nu se află în sală în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai susţine Evaluarea Naţională în sesiunea respectivă”, anunţă oficialii Ministerului Educaţiei.

În cazuri excepţionale, dacă un elev se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea în sala de clasă. În această situaţie, timpul alocat rezolvării subiectelor nu va fi prelungit.

Fără ghiozdane în sălile de examen

Candidaţii nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacoşe sau poşete . De asemenea, nu au voie să aibă asupra lor manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate sau ciorne sau care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

„În vederea semnalării eventualelor disfuncţionalităţi apărute în derularea acestui examen, Ministerul Educaţiei pune la dispoziţia publicului, începând de luni, 27 iunie, linia TEL VERDE 0800801100 (număr de telefon apelabil gratuit). Linia telefonică  va fi disponibilă zilnic, între orele 8-17. De asemenea, poate fi utilizată în acelaşi scop şi adresa de email examene@edu.gov.ro”, arată oficialii Ministerului Educaţiei.

Calendar Evaluarea Naţională 2016
 
27 iunie 2016 – Limba şi literatura română
28 iunie 2016 – Limba şi Literatura maternă
29 iunie 2016 – Matematică
1 iulie 2016 – Afişarea primelor rezultate, până la ora 16:00 şi depunerea contestaţiilor între orele 16:00 – 20:00
2-4 iulie 2016 – Rezolvarea contestaţiilor
5 iulie 2016 – Afişarea rezultatelor finale după contestaţii
 
Repartizarea computerizată şi înscrierea la liceu

În perioada 8-12 iulie, absolvenţii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere şi tot în această perioadă fişele vor fi introdse în baza de date computerizată. Pe 20 iulie, unităţile de învăţământ gimnazial vor afişa listele cu absolvenţii repartizaţi proveniţi din şcolile respective şi a listei cu locurile neocupate în unităţile de învăţământul liceal de stat din judeţ/municipiul Bucureşti. Tot în aceeaşi zi, şi liceele vor afişa  lista candidaţilor repartizaţi în acea unitate. Candidaţii vor putea depune dosarele de înscriere la liceele la care au fost repartizaţi în perioada 21 - 29 iulie.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite