VIDEO Adevărul Live. Dispută între Remus Cernea şi preoţi pe statutul orei de Religie în şcoli: e sau nu obligatorie?

Dezbatere despre predarea religiei în şcoli, la Adevărul Live 

Astăzi, la Adevărul Live, deputatul independent Remus Cernea a dezbătut alături de preoţi, inspectorul şcolar pe religie şi de experţi, propunerea sa de a scoate Religia din rândul cursurilor cu statut obligatoriu şi transformarea într-unul cu adevărat facultativ, în paralel cu introducerea unui curs de Etică şi cultură civică.

Ştiri pe aceeaşi temă

Invitaţii din platou au fost deputatul independent Remus Cernea, iniţiatorul propunerii legislative şi preotul Gheorghe Dogaru, inspector şcolar pe religie în Bucureşti. 

Prin Skype ni s-au alăturat expertul în educaţie şi bloggerul adevarul.ro Marian Staş şi preotul Eugen Tănăsescu, de asemenea blogger adevarul.ro. 

Prin telefon au intervenit teologul Radu Preda, blogger adevarul.ro şi Toma Pătraşcu, preşedintele Asociaţiei Secular Umaniste din România (ASUR).

Împreună vom dezbate rolul predării religiei în şcoli şi ce alternative ar exista pentru cei care nu vor să studieze religia la şcoală pornind de la o propunere legislativă de a înlocui opţionalul de Religie cu „Etică şi cultură civică“ în şcoli, care a trecut de curând tacit de Camera Deputaţilor şi urmează să fie dezbătută la Comisia de Învăţământ din Senat, cel mai probabil la începutul anului viitor.

Principalele declaraţii:

Gheorghe Dogaru: Religia nu este opţional, nu este nici măcar facultativă. Legea Educaţiei prevede dreptul din Constituţie de a studia Religia.

Remus Cernea: LEN are prevederi ce pot crea confuzii legate de această oră de Religie. Prin faptul că sunt în trunchiul comun are o aparenţă de obligativitate, cum sunt materiile obligatorii. În acord cu prevederile Constituţiei, părinţii pot să aleagă cultul, la fel şi copiii de 16 ani, aşa cum e şi posibilitatea de a nu urma acest curs.

Foarte mulţi profesori, directori, părinţi au impresia că e obligatorie Religia, nu se face o informare la începutul anului şcolar pentru a şti că există opţiunea de a alege unul din cele 18 culte sau de a nu urma ora de Religie, de aici foarte multe abuzuri. Am primit mesaje de la părinţi şi elevi care au depus notificare că nu doresc sa urm, insa conduicerea scolii le-a respons-o, ca si cum ar fi fost o simplă cerere.

Paradoxul e că Religia are o formă de obligativitate, deşi e opţională sau facultativă, de aceea eu propun o clarificare pentru că această disciplină nu poate fi decât un curs facultativ. E nevoie să avem ore de cultură civică şi de etică, elevii nu au şansa să înveţe morală în învăţământul preuniversitar. Disciplina ar cuprinde şi elemente de cultură civică, care la alte cursuri nu se face, şi i-ar ajuta să devină cetăţeni.

Gheorghe Dogaru (foto dreapta): În România, majoratul e la 18 ani. Dreptul copilului este de a munci, apropo de 16 ani, este part-time, nu are legătura cu Religia. 

Nicio disciplină din trunchiul comun nu are formă de obligativitate, participarea e obligatorie, e foarte clar asta, aşa cum e valabil pentru toate disciplinele din trunchiul comun.

LEN din 2011 spune clar că religia e parte a trunchiului comun, iar elevii apaţinând cultelor recunoscute li se asigură drepotul constituţional de a participa la ora de Religie.

La solicitarea scrisă a elevului major, se poate depune cerere la şcoală dacă nu vrea să participe. Sub 1% din numărul elevilor din Capitală renunţă la Religie.

Religia face parte din trunchiul comun, deci e obligatorie, aşa cum e Matematica, aceasta este accepţiunea legiutorului.

Marian Staş: E nevoie de un bun raport între Religie şi şcoală. Şcoala trebuie să cultive valori copiilor, dar acest raport trebuie să fie de secol XXI, care să permită tuturor să aleagă ce să studieze.

Remus Cernea: Eu nu am propus eliminarea totală a Religiei din şcoală, ea poate rămâne opţional, dar să existe în trunchiul comun Etică şi cultură civică, nu Religie.

Marian Staş: Religia nu trebuie să rămână în trunchiul comun în forma în care este acum. Şcoala trebuie să le ofere copiilor alternativă şi atunci când există o astfel de disciplină aşa încât fiecare copil să poată decide cum să se raporteze la ceea ce înseamnă cultele religioase şi istoria religiilor.

Eugen Tănăsescu: Faptul că legiuitorul a introdus Religia în trunchiul comun arată că e o încercare de a transmite tuturor copiilor valorile neamului şi familia din care se trag, indiferent de cultul din care fac parte, participând şi dreptul de a se retrage, având în vedere că suntem un popor majoritar creştin-ortodox.

Prin această iniţiativă ei speră să se reducă prezenţa la orele de religie, mergând pe ignoranţa părinţilor în materie de alegere a opţionalelor.

Introducerea eticii şi a culturii civice e un paravan în spatele căruia se ascunde intenţia de a limita prezenţa religiei în spaţiul public. În plus, ambele materii se studiază separat la şcoală. Oricum ele se fundamentează tot pe religie.

Remus Cernea (foto dreapta): Şcoala trebuie să respecte dreptul copilului la educaţie. Etica este un capitol la materia Filosofie, dar foarte târziu, la liceu. Cultura civică e în programă, dar nu în primii ani de şcoală, în timp ce religia se studiază de la 5-6 ani, sunt expuşi unei forme de îndoctrinare la şcoală. Religia nu e ca Matematica, Religia te poate forma pe viaţă, uneori nu într-un mod dorit, vorbesc aici de fanatism. Există manuale care nu cultivă spiritul de acceptare a altor culte, ci unul bazat pe violenţă. 

Remus Cernea: Etica ar putea crea un mecanism de gândire care să-i ajute pe elevi să discearnă între bine şi rău, să aibă acţiuni şi atitudini morale, nu să dovedească intoleranţă. Avem elevi care iată copiază la examene şi au acte de violenţă şi atunci înseamnă că Religia nu i-a învăţat morală.

Gheorghe Dogaru: Nu aveţi dreptate. În orice formă de manifestare religioasă există această exprimare prin rugăciune. Recomandarea la care face referire Consiliul Europei din 2005 se regăseşte în felul în care se predă Religia acum în şcoli.

Toma Pătraşcu: Legea educaţiei spune că i se poate încheia media fără să participe la ora de Religie, dacă nu participă la ore din motive obiective, deci nu e materie obligatorie. 

Legea cultelor spune că la 18 ani copilul poate să-şi schimbe religia. 

Cernea: Contează legea cea mai nouă, cea a drepturilor copilului.

Dogaru: Cea mai nouă lege e Legea Educaţiei, din 2011, deci aceea e valabilă. Noi doar respectăm legea. Profesorul de religie are aceleaşi drepturi ca orice alt profesor din ţară, care este ales pe baza unui examen. Toţi profesorii de orice disciplină sunt obligaţi să aibă şi modulul psihopedagogic, inclusiv cei de Religie. Toţi profesorii sunt angajaţi ai Ministerul Educaţiei. Prin ora de Religie nu se face niciun fel de îndoctrinare, nu e vorba de catehism. Manualul cu probleme e din 2006 şi se referă la o realitate istorică.

Remus Cernea: E şi un manual din anul 2002 care are probleme.

Dogaru: Aceste manuale au fost eliminate, ele nu mai există ca şi conşinuturi pentru că s-a schimbat programa şcolară şi planul cadru.

Toma Pătraşcu: S-a scos acel manual, dar a fost nevoie de patru ani de campanie.

Gheorghe Dogaru: Un manual nu se elimină, el e editat, e cumpărat de Ministerul Educaţiei. Dar acum nu mai există, din 2002, de când s-a sesizat, nu s emai folosesc de atunci.

Eugen Tănăsescu: E adevărat că după Revoluţie au rămas chestiuni nelămurite, trebuie puse la punct. E o greşeală să mutăm aceste cazuri izolate într-o discuţie generală despre Religie. Era bine să vorbească Dl Cernea despre Etică şi educaţie civică. Ne-aţi făcut îndoctrinaţi, aţi condamnat Religia în mod public.

Gheorghe Dogaru: Eu duc mandatul unei Bisricic, adică 90% din populaţia ţării, deci nu e acelaşi lucru.

Remus Cernea: În programa atât de încărcată e bine să nu o aglomerăm, ideea e să o scoatem din trunchiul comun, iar Religia să fie facultativă

Radu Preda: Religia face parte din acele cunoştinţe de bază, ca element de culturalizare. Legat de Istoria religiilor, faptul că se merge pe această formulă nu e în sine de condamnat, premiza de la care se pleacă e o problemă. A pretinde ca în locul orei confesională să pui un curs foarte general e ca şi cum în loc să-l înveţi româneşte şi care îi sunt originile îl înveţi zece limbi. 

Remus Cernea: Eu nu am nicio problemă să fie facultativă Religia, eu am propus să nu fie în trunchiul comun şi să nu se dea note, ci calificative, însă cred că în trunchiul comun ar trebui să se studieze Etica, pentru ca elevii să-şi dezvolte acel aparat critic, ceea ce le-ar da o şansă la o formare morală şi inclusiv din punct de vedere cetăţenesc.

Radu Preda: Nu trebuie să se facă asta în detrimentul Religiei. Dar Etica ar trebui să fie şi ea facultativă.

Gheorghe Dogaru: Cei care sunt corupţi în zilele de azi nu au făcut Religie la şcoală. Aş fi vrut să am o discuţie cu Remus Cernea pe acest proiect de lege: ceea ce propune e un sofism, iar sub o perdea a lucrurilor normale se ascunde o anormalitate (noţiunile de etică şi cultură civică se studiază şi la Religie, toate conţinuturile etice sunt prevăzute la Religie la liceu - istoria religiilor, filosofie, artă, muzică).

Remus Cernea: În raportul Ligii Europa sunt sesizate foarte multe probleme în manualele de Religie. Haideţi să vedem cum vor arăta noile manuale.


Preotul Gheorghe Dogaru, inspector şcolar pe religie în Bucureşti, şi deputatul independent Remus Cernea, în studioul Adevărul Live FOTO Sever Gheorghe
 


Iniţiativa de a înlocui controversatul opţional i-a aparţinut deputatului independent Remus Cernea. Concret, acesta a propus ca elevii să înveţe la ora de „Etică şi cultură civică“ cele mai importante doctrine şi valori morale de inspiraţie filosofică, ştiinţifică sau religioasă ale umanităţii, dar şi elemente de cultură civică. Mai exact, disciplina ar trebui să cultive spiritul critic, raţionalitatea şi empatia, arată deputatul.

În ceea ce priveşte Religia, ea ar deveni cu adevărat o oră facultativă, predată cel mai devreme din clasa I, şi nu de la pregătitoare, iar copiii nu ar mai primi note, ci calificative care să nu fie luate în considerare la media generală.

Alternativele propuse de specialişti

Propunerea deputatului Remus Cernea nu este prima de acest gen. De-a lungul anilor, mai multe voci din spaţiul public au propus înlocuirea Religiei la şcoală cu un alt tip de curs. De cele mai multe ori a fost vehiculată Istoria Religiilor, o propunere care este susţinută şi de Monica Macovei, candidat la prezidenţiale. O altă propunere extinde puţin tematica de studiu, sub numele de Religiile Lumii, care să-i ajute pe copii să înţeleagă contextul actual al conflictelor religioase de la nivel mondial, spune expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu, blogger adevarul.ro. 

Expertul în educaţie şi bloggerul adevarul.ro Marian Staş aduce aminte că printre recomandările Parlamentului European este predarea religiilor în şcoli conform anumitor criterii, precum toleranţa, să se prezinte mai degrabă religiile lumii, dar fără să lase în urmă curentul ateismului.

„La cerere, în locul orei de Religie, elevii pot urma cursuri de Istoria religiilor, Istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic, social sau comunitar”, a explicat acesta. 

Religia, opţional mai mult obligatoriu de la pregătitoare până la clasa a XII-a

Religia se studiază în şcoala românească începând de la clasa pregătitoare şi până la clasa a XII-a, însă este singura materie din trunchiul comun care este opţională. 

Asta înseamnă că dacă părinţii unui copil nu vor ca acesta să studieze religia la şcoală, ei pot să depună o cerere în care solicită retragerea de la acest curs sau pot alege un alt opţional. Religia a apărut în trunchiul comun în 1990, după ce în perioada comunismului a fost interzisă. Profesorii de religie au pregătire în Teologie şi primesc avizul Patriarhiei Române pentru a preda. 

În luna mai a anului acesta, Ministerul Educaţiei şi Patriarhia Română au semnat un protocol de colaborare, care prevede, printre altele, că toate manualele de religie după care se predă în şcoli trebuie să fie avizate de Patriarhie şi că preoţii pot participa la inspecţiile şcolare.


Îndoctrinare sau spălare pe creier?!

DEZBATERE Religia în şcoli, înlocuită cu Etică şi educaţie civică. Ce şanse are legea să treacă şi cât de oportună e schimbarea

Ministrul Costoiu: „Nimeni nu are dreptul să spună unei persoane cărui Dumnezeu să se roage”

Religia rămâne opţional obligatoriu

VIDEO Ce aduce nou Protocolul încheiat de Ministerul Educaţiei cu Patriarhia despre predarea Religiei în şcoli, la Adevărul Live

DOCUMENT Ce prevede protocolul pentru predarea Religiei în şcoli, publicat luni de Ministerul Educaţiei

Religia în şcoli: protocol secret între stat şi biserică

Pricopie, despre protocolul de predare a religiei: nu e vorba de un amestec al Bisericii în sistemul de educaţie

Protocol pentru predarea religiei ortodoxe: reguli stricte pentru şcoli şi teologi, preoţi în inspecţiile de la clasă

DEZBATERE Cum vor arăta noile manuale de religie pentru clasele primare

Noile manuale de religie, pe „masa” societăţii civile

Manualele de religie ar trebui să fie în acord cu informaţiile ştiinţifice

Pericolul predării religiei în şcoli!

 

citeste totul despre: