Predictibilitate şi infrastructură: condiţiile unui mediu de afaceri sănătos

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sondajul anual realizat de Banca Europeană de Investiţii (BEI) privind investiţiile pentru fiecare ţară evidenţiază câţiva indicatori importanţi privind pulsul mediul de afaceri din România.

Pe scurt, firmele româneşti sunt nemulţumite costurile de finanţare, constrânse de infrastructura de transport, dar preocupate de extinderea capacităţilor pentru produsele şi serviciile deja existente în portofolii. 

În ce investesc companiile româneşti? 

Conform raportului BEI, 71% din firmele din firmele din România au realizat investiţii în ultimul an financiar, faţă de 68% în 2018 şi sub media UE, care a fost de 85%. 

35% dintre firme au ca priorităţi extinderea capacităţii pentru produsele şi serviciile existente. Spre comparaţie, tendinţa în UE este de modernizare. 

Aşadar, firmele româneşti nu au ajuns încă la punctul de maturitate în care investiţiile în retehnologizare şi modernizare sunt mai importante decât cele în extindere. Totuşi, faptul că antreprenorii investesc mai mult în extinderea capacităţilor este o dovadă a încrederii în viitor şi în propriul business. Ceea ce nu e deloc o veste rea pentru România.

Provocările finanţării

70% dintre firmele româneşti îşi finanţează intern investiţiile (în UE procentul este 62%). Finanţarea externă este 54% de la bănci - firmele româneşti sunt încă neîncrezătoare în alternative de finanţare precum emisiunile de acţiuni sau obligaţiuni. Este o problemă care ţine de educaţia financiară, un subiect pe care îl voi aborda într-un articol viitor. De asemenea, subvenţiile sunt de 15%, în timp ce în UE este de doar 4%. Vestea bună este că, per total, peste 81% dintre firmele româneşti raportează profit, în comparaţie cu 79% în Uniunea Europeană. Principalele nemulţumiri ale firmelor care accesează finanţare sunt costurile, maturitatea şi colateralul.

Bariere şi constrângeri 

Cea mai puternică barieră, inclusiv în afaceri, rămâne partea emoţională. Nu o spun eu, ci studiile de specialitate. Acelaşi raport al BEI relevă faptul că pentru 81% dintre firme cea mai puternică barieră este incertitudinea legată de viitor. În UE, această îngrijorare este întâlnită la 72% dintre antreprenori, un procent semnificativ mai mic. 

A doua constrângere majoră pentru business-urile din România este infrastructura de transport, identificată drept o barieră semnificativă de 73% dintre companiile de pe piaţa locală, cu peste 13% mai mult de nivelul din 2018 şi mult peste media UE de 45%. 

O concluzie simplă a acestor date? Antreprenorii au nevoie de predictibilitate şi infrastructură. În tot acest context, nu trebuie să uităm că mediul de afaceri încă suferă. Că venim după trei ani în care toate tunurile au fost puse pe antreprenori. În care ne-am trezit cu toţii, peste noapte, cu legi modificate, zeci de ordonanţe care au aruncat în aer domenii strategice, plus schimbări din pixurile unor clienţi de partid, incompetenţi şi lacomi, ajunşi în fruntea ţării. Ani de propagandă împotriva investitorilor străini şi ani de abuzuri împotriva capitalului autohton. 

Nu va fi uşor să reconstruim încrederea şi deschiderea pentru dialog, dar procesul a început deja şi vom reuşi. Trebuie să reuşim. 


 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite