Show în Bănie cu „Hamlet“
0Legendarul regizor american Robert Wilson a prezentat filmul „Hamlet - un monolog“, la Teatrul „Marin Sorescu“ din Craiova. A VII-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare are loc până la 9 mai, la Craiova şi la Bucureşti, având în program spectacole celebre.
Doi mari regizori contemporani, americanul Robert Wilson şi germanul Thomas Ostermeier, au fost prezenţi sâmbătă, la Craiova şi, respectiv, la Bucureşti, în deschiderea Festivalului Internaţional Shakespeare.
Mai citeşte şi:
Festivalul Shakespeare, temă cu variaţii „Hamlet“
Legendarul Robert Wilson, cel mai complex regizor al timpurilor noastre, potrivit lui Emil Boroghină, Preşedintele Fundaţiei William Shakespeare şi iniţiatorul Festivalului Internaţional Shakespeare, a conferenţiat sâmbătă seară la Teatrul „Marin Sorescu" din Craiova. Sala „Amza Pellea" a fost arhiplină, cu spectatori şi specialişti din întreaga lume, invitaţi până pe 4 mai, la Craiova, la simpozioanele şi spectacolele din cadrul tematic „Constelaţia Hamlet".
Exponent al avangardei
Întâlnirea-eveniment cu Robert Wilson (foto), în vârstă de 69 de ani, regizorul care a revoluţionat mişcarea teatrală din SUA, dar şi din Orient şi Europa, unde lucrează preponderent în ultimele două decenii, a început cu o lungă tăcere, un accent pe „muzica dincolo de cuvinte".
sursa foto: Maria Ştefănescu
Exponent al avangardei transatlantice, încadrat în tradiţia artei abstracte, a minimalismului şi a deconstrucţiei, Wilson rămâne un showman nepereche, în spiritul vodevilului american. „Magicianul" Robert Wilson, după cum a fost supranumit, ştie ca nimeni altul să-şi plaseze anecdotele, să-şi incite publicul şi mai ales să-l captiveze, cu poveşti despre influenţele unor copii autişti sau surdo-muţi asupra limbajului său teatral.
De la clovn la gropar
Robert Wilson a vorbit la Craiova despre procesul de creaţie care generează un spectacol, despre abordările originale şi inovatoare, despre energia din spatele actorului, care moderează mişcările actorului. „Eu caut imaginile, nu mesajele. Nu caut explicaţii, ci arăt structuri, nu răspund la întrebarea «de ce», ci mă interesează doar «ce» şi «cum». Eu văd teatrul, ca formă artistică, asemeni unei umbrele, sub care de fapt, încap toate lucrurile.
Scena închide cercul sălii", a mărturisit regizorul. După conferinţă, Wilson a prezentat filmul după spectacolul „Hamlet", pus în scenă în 1995, pe un text adaptat de Wolfgang Wiens. În monologul, construit în 15 scene, actorul se transpune, cu o expresivitate extraordinară, nu numai în Hamlet, dar şi în celelalte personaje, de la clovn, la gropar.
Un artist apreciat
Dramaturgul Heiner Müller declara că cel mai bun regizor al operelor sale rămâne texanul Robert Wilson, care a montat în 1986 un „Hamletmachine" de neuitat, pus în scenă ca un spectacol pentru orbi.
Seminarii despre metafizica lui Hamlet
Festivalul Shakespeare s-a deschis vineri seară la sala „Amza Pellea" a Teatrului „Marin Sorescu" din Craiova cu spectacolul „Hamlet" al lui Oskaras Korsunovas, prezentat de Teatrul Municipal O.K. din Vilnius. Montarea regizorului lituanian, în vârstă de 41 de ani, prezent la Craiova alături de trupă, stă sub semnul modernităţii. Korsunovas, care a obţinut în 2001 Premiul European pentru Noile Realităţi Teatrale, pune accent pe întrebările „Cine eşti tu? Ce mai rămâne din noi după punerea măştilor?", realizând un joc al oglinzilor, cu cabine de machiaj, care se învârt fantasmagoric, în lumină şi întuneric.
Festivalul a continuat sâmbătă şi duminică dimineaţă, la Craiova, cu seminarii de shakespeareologie, organizate de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru.
George Banu,Ion Parhon, David Esrig, Monique Borie, Piotr Gruszczynski, Natalia Stancu, Michel Vais, Alice Georgescu s-au aflat printre criticii care au susţinut comunicări despre marile spectacole „Hamlet" ale lumii.
Hamletul lui Peter Brook
În deschiderea seminarului, George Banu a subliniat faptul că montările celebrului regizor Peter Brook, promotor al conceptului de spaţiu gol, s-au înscris în trei mari cicluri, cel al inimii, al creierului şi al intimului. Spectacolul lui Brook cu „Hamlet" din 2000 a avut un interpret de culoare (Adrian Lester), tocmai pentru a nota deschiderea planetară şi trans-culturală a piesei lui Skakespeare. Criticul Ion Parhon a comentat primul nostru spectacol „Hamlet" de la Craiova din 1956, în regia lui Vlad Mugur cu Gheorghe Cozorici în rol principal, alături de Ofelia interpretată de Silvia Popovici şi de Horaţiu, jucat de Amza Pellea.
Evenimentele începutului de săptămână
Astăzi
Ora 10.30 - Casa Universitarilor din Craiova - seminarii „Hamlet în traducere şi spectacol", la care participă Stanley Wells, unul dintre cei mai de seamă shakespearologi ai lumii, preşedinte al Shakespeare Birthplace Troust din Stratford -upon-Avon, editor general al ediţiilor Shakespeare (Oxford şi Penguin).
Ora 19.00 - Teatrul Naţional „Marin Sorescu", sala „Amza Pellea" - „Hamlet" - spectacol prezentat de Teatrul Polski din Wroclaw (Polonia), regia Monica Pecikiewicz.
Marţi, 27 aprilie
Ora 20.00 - Teatrul Naţional „Marin Sorescu", sala studio I. D. Sârbu - „Hamlet", atelier teatral realizat de Laboratorul de Teatru „Sfumato" din Sofia (Bulgaria), regia Margarita Mladenova şi Ivan Dobcev.
Regizorul de teatru Thomas Ostermeier
Thomas Ostermeier, regizor: „Nu mai cred în Hamlet ca erou romantic"
Unul dintre cei mai importanţi regizori germani ai momentului, Thomas Ostermeier, a prezentat la Bucureşti o versiune modernă cu „Hamlet". Spectacolul Teatrului Schaubühne din Berlin a avut mare succes cu cele două reprezentaţii de la Teatrul Naţional din Bucureşti.
„Adevărul": Cum îl mai poţi face pe Hamlet interesant, în zilele noastre?
Thomas Ostermeier: „Hamlet" nu există fără a fi jucat pe scenă. Fiecare generaţie îşi creşte propriul Hamlet. Aş pune şi eu o întrebare: credeţi că vremurile noastre seamănă cu cele trecute? Răspunsul, evident, este: nu! Prin urmare, avem nevoie de un nou „Hamlet", care să vorbească despre viziunea noastră de acum asupra universului său. Întotdeauna are sens să faci o nouă versiune, pentru că piesa este deschisă, este plină de sensuri adânci şi înţeleaptă. Prin ea, poţi oglindi prezentul.
Este prima oară când montaţi Hamlet?
Da. Întotdeauna am 10-15 piese pe care le-aş putea regiza imediat, pe care ard de nerăbdare să le pun în scenă. Dar s-a întâmplat ceva ce m-a forţat să fac „Hamlet": am văzut un spectacol foarte prost, în străinătate, care nu mi-a plăcut deloc. După acest show, am ştiut imediat cum să realizez versiunea mea. O versiune proastă m-a inspirat să fac una mai bună şi m-a făcut să-mi dau seama cât de mult m-am săturat de acest erou romantic. Nu mai cred în latura asta a lui.
Aţi venit pentru a doua oară în România. Cum vi se pare teatrul românesc? Ce aţi auzit despre el în străinătate şi ce vi s-a spus aici?
Mărturisesc că n-am văzut niciun spectacol şi nu ştiu absolut nimic despre teatrul românesc. Îmi pare rău. Sunt curios, dar, din păcate, de fiecare dată când vin aici repetăm, facem premiera şi trebuie să plec. Am o altă premieră la Berlin, apoi călătoresc în Grecia, unde montez „Othello" şi apoi în Olanda. Poate data viitoare voi avea mai mult timp să văd un spectacol românesc.