Comportament academic: până şi la Harvard se copiază
0Studenţii copiază în masă şi în SUA, la cele mai competitive instituţii de învăţământ din lume, precum Stuyvesant High School din Manhattan, Air Force Academy şi Harvard.
Comportamentul şi atitudinea majorităţii studenţilor contravin, mai mult sau mai puţin, standardelor de integritate academică. Aceasta se întâmplă şi la universităţi mari, unde studenţii de elită nu fac excepţie, conform unor studii de specialitate citate de New York Times.
Experţii spun că motivele pentru acest comportament sunt relativ simple: a devenit mai uşor şi mai tolerat să trişezi la examene. Atât şcolile, cât şi părinţii, au eşuat să transmită studenţilor noţiunea de corectitudine academică.
„Nu cred că se poate pune la îndoială faptul că studenţii au devenit mai competitivi, presiunea exercitată asupra lor este mult mai mare şi rezultatul este că ei tind să-şi scuze mai mult comportamentul, atât pe al lor, cât şi pe al colegilor, fapt aprobat de adulţii din jurul lor”, a spus Donald L. McCabe, profesor la Rutgers University Business School.
„Dintotdeauna au existat studenţi în dificultate, care trişează pentru a face faţă”, a adăugat el, „dar, din ce în ce mai mult, studenţii de top trişează şi ei pentru a obţine rezultate foarte bune”.
Accesul la internet a uşurat mult plagiatul în rândul studenţilor, care se pot conecta imediat cu răspunsuri la orice întrebări, cu prieteni pe care să-i consulte şi cu teze pe care pe pot copia. Şi unul din principalii factori în comportamentul neetic este, pur şi simplu, uşurinţa cu care au acces la asta.
„Muşchii etici s-au atrofiat”
Conform unui studiu recent făcut de Jeffrey A. Roberts şi David M. Wasieleski de la Duquesne University, probabilitatea ca studenţii să copieze lucările altora este direct proporţională cu măsura în care li se permite utilizarea resurselor online. „Studenţii sunt surprinzător de nelămuriţi asupra a ceea ce constituie plagiatul sau copiatul”, declara Wasiekeski, citat de New York Times.
Pe parcursul a 20 de ani de studiu asupra integrităţii academice şi profesionale, Howard Gardner, profesor la Harvard Graduate School of Education, a constatat că „muşchii etici s-au atrofiat”. Parte a motivului este faptul că, în cultura actuală, este glorificat succesul, indiferent cum este obţinut, explica profesorul. Atitudinea în rândul studenţilor de top este „vrem să fim faimoşi şi de succes, colegii noştri «taie curbele», doar n-o să pierdem competiţia în favoarea lor. Cândva, când vom fi reuşit în carieră, vom fi exemple de urmat. Între timp, daţi-ne notă de trecere”, adăuga Gardner.
Reiterarea frecventă a standardelor academice este un mod de a diminua comportamentul neacademic. Majoritatea şcolilor nu o fac, însă, conform experţilor.