Gherla, primul oraş cu centură din judeţ
0Tronsonul de 5,6 kilometri din drumul naţional 1 C, care va ocoli Gherla, este finalizat şi va fi dat în folosinţă în scurt timp. Începând din această lună, judeţul Cluj va fi şters de pe lista celor în care nicio localitate importantă nu are centură ocolitoare.
Prima astfel de lucrare va fi dată în folosinţă la Gherla. Centura Gherlei face parte din drumul naţional 1 C, care leagă Cluj-Napoca de Dej. Lucrarea ar fi trebuit terminată acum aproape doi ani, dar compania grecească Proodeftiki nu şi-a îndeplinit sarcinile contractuale, astfel că înţelegerea cu aceasta a fost reziliată. Lucrările pe DN 1C au fost preluate de FCC Construccion, noul termen de finalizare a centurii ocolitoare a Gherlei fiind stabilit pentru iulie 2009.
10 minute câştigate
Principalul câştig al şoferilor care merg pe traseul Cluj-Napoca - Dej nu va fi scurtarea distanţei - drumul pe centură e doar cu un kilometru mai scurt decât drumul prin oraş - ci scurtarea cu aproximativ 10 minute a timpului parcurs, cât ar dura traversarea Gherlei. „Nu se va mai pierde timp în intersecţii, la trecerile de pietoni. Un alt beneficiu important va fi faptul că municipiul Gherla nu va mai fi traversat de autovehicule aflate în tranzit”, a menţionat Ion Pantelimon, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj.
Centura porneşte la intrarea dinspre Cluj, în zona Băiţa, şi urmează vechiul drum roman din zonă, care unea cele patru castre aflate în apropierea Gherlei. Şoseaua de centură se „reîntâlneşte” cu DN 1 C în satul Buneşti, aproape de ieşirea spre Dej.
Drumul are o lăţime de 12 metri, cu două benzi de 3,5 metri, câte una pe fiecare sens de circulaţie, şi cu acostamente lărgite, de 2,5 m în fiecare parte a sa. Conform directorului DRDP Cluj, centura va fi terminată în proporţie de 100% peste aproximativ o lună, singurele lucrări care mai trebuie executate fiind la două podeţe. „E vorba de lucrări minore”, a spus Pantelimon.
„O să fie prăpăd”
Gherlenii care locuiesc de-a lungul noii şosele de centură nu văd cu ochi buni investiţia. „Era linişte şi bine, acum o să fie nebunie. Prăpăd o să fie când o să vină maşinile cu viteză mare”, se plânge Ana Mureşan, o femeie care spune că, de când şoferii au început să folosească drumul, nu mai poate dormi noaptea. „Şi casele ni se dărâmă”, a mai spus ea.