Corneliu Porumboiu: „«Poliţist, adjectiv» nu poate fi blockbuster“
0Filmul lui Porumboiu şi pelicula norvegiană „Nord“ au câştigat Trofeul Transilvania, acordat la Gala de închidere a Festivalului de la Cluj. Lungmetrajul lui Porumboiu, prezentat în premieră în România, a luat înainte de TIFF două distincţii la Cannes: premiul FIPRESCI şi Premiul Juriului „Un Certain Regard“.
Vă aşteptaţi să obţineţi Trofeul „Transilvania“?
Într-un fel, da. Reacţia sălii a fost bună. Totul a decurs perfect pentru mine la TIFF.
Cum v-a venit ideea scenei dicţionarului, care este, practic, cheia filmului „Poliţist, adjectiv“?
Tot filmul este construit în jurul cuvintelor, a unei legi care este compusă din cuvinte şi, după aceea, cuvintele în sine. Am ajuns la această scenă pentru că aveam o întrebare: ce e în spatele cuvintelor? Dacă ne luăm doar după dicţionar, este absurdă lumea asta.
Filmul s-a vândut în şapte ţări
În film folosiţi foarte multe semne, cum ar fi numărul de înmatriculare al maşinii mamei băiatului care îl toarnă pe prietenul lui la poliţie, număr care aminteşte de Iuda, de trădare. Nu este prea subtil pentru publicul românesc?
Nu. Eu cred că am publicul meu. Există, într-adevăr, spectatori care consideră că cinematograful este entertainment şi, probabil, un film de genul acesta nu interesează. Dar mi-am asumat acest risc din primul moment în care am făcut filmul. Din experienţa mea gândesc că în orice sală ar rula „Poliţist, adjectiv“ o să se afle un om mai deştept ca mine.
Dar, într-adevăr, „Poliţist, adjectiv“ nu poate fi un blockbuster. Cinemaul pe care îl fac eu este dedicat celor care consideră că filmul este o artă.
Pelicula îi va jigni pe poliţiştii români sau, din contră, o să-i pună într-o lumină mai bună?
Nu ştiu...Demersul este unul universal, axat pe semne. Mi-au spus foarte mulţi prieteni că tipul acesta de compromis se potriveşte chiar şi unei persoane care lucrează într-o corporaţie sau într-o primărie. Fiecare poliţist dintre cei trei prezentaţi în film este foarte diferit de celălalt: de la cel blazat care aşteaptă pensia, de la şef, care aşa a înţeles el să facă legea, până la Cristi, care îşi caută sensul. Cred că sunt tipologii destul de nuanţate.
În ce ţări s-a vândul filmul?
S-a vândut în şapte teritorii, printre care Franţa, Benelux, Brazilia. Dacă va ajunge să fie vândut în 30 de ţări, la fel ca „A fost sau n-a fost?“ – şi cred că are toate şansele – voi fi mulţumit.
Ce sens a luat cariera dumneavoastră după distincţiile obţinute la Cannes?
Sper să nu se schimbe radical. Îmi fac în continuare treaba şi deja lucrez la următorul proiect. Este o meserie destul de dură, ca mersul pe sârmă. Dacă ratezi un film, e foarte greu să revii.
Ce film pregătiţi?
Am două subiecte de scenariu, dar sunt la început. Nu pot să spun nimic, pentru că eu schimb, pe parcurs, destul de multe lucruri. Înainte de acest scenariu am început alte patru, pe care nu le-am finalizat, aşa că mai bine mă abţin.
„Poliţist, adjectiv“, premiat de cititori
„Adevărul de Seară“, ediţia de Cluj-Napoca, a acordat sâmbătă seara premiul special din partea cititorilor săi în cadrul Galei de închidere a TIFF. Cititorii clujeni au votat într-un procent de 59,52% „Poliţist, adjectiv“ ca fiind filmul lor preferat din festival. Hadrian Mateescu, directorul executiv al Adevărul Holding, i-a înmânat regizorului Corneliu Porumboiu premiul în valoare de 1.500 de euro.
Premiile importante de la TIFF
-Trofeul Transilvania, în valoare de 10.000 de euro: „Nord“, de Rune Denstad Langlo (Norvegia) şi „Poliţist, adjectiv“, de Corneliu Porumboiu
-Premiul pentru regie, în valoare de 3.000 de euro: Barmak Akram pentru „Kabuli Kid“ (Franţa, Afganistan)
-Premiul de excelenţă: Mircea Albulescu
-Premiul pentru întreaga carieră: Dan Piţa
-Premiul pentru întreaga carieră acordat unei personalităţi din cinematografia europeană: Claudia Cardinale
-Premiul pentru întreaga carieră acordat unei personalităţi din cinematografia română: Florin Piersic
-Menţiune specială în cadrul Zilelor Filmului Românesc: „Amintiri din Epoca de Aur“, produs de Cristian Mungiu
-Premiul pentru contribuţia adusă la istoria cinemaului mondial: Menahem Golan