Directiva europeană este controversată datorită Articolelor 11 şi 13 şi va influenţa foarte mult activitatea cetăţenilor şi a publisherilor europeni, dar şi businessul giganţilor din tehnologie şi al marilor creatori de conţinut.

Ca de obicei, există părţi bune şi aspecte discutabile ale unei Directive şi, desigur, organizaţii care câştigă sau care au de pierdut. După fix o lună de la intrarea în vigoare a GDPR, eurodeputaţii au aprobat o lege care va afecta fundamental internetul în Europa, cu efecte indirecte şi asupra altor regiuni ale lumii. Reacţiile sunt împărţite la nivel mondial, aşa că o dezbatere este binevenită şi în România.

Ce este Directiva Copyright şi de ce sunt oameni şi companii care se opun acestei reglementări?

Directiva UE privind Drepturile de Autor reprezintă o încercare a Europei de a armoniza legile drepturilor de autor în toate statele membre. Ultima lege privind drepturile de autor la nivelul întregii UE a fost pusă în aplicare în 2001, atunci când internetul era un spaţiu foarte diferit fată de modul în care se prezintă astăzi. Gândiţi-vă doar că în 2001 eMag, cel mai mare retailer online din România, abia se înfiinţa, ediţiile online ale ziarelor din România fie nu existau, fie erau statice, în cel mai bun caz o copie a ziarului tipărit, YouTube nici nu era lansat. Pionierii Internetului românesc îşi amintesc că eJobs şi Bestjobs, liderii site-urilor de recrutare de astăzi, erau abia la început, fiind în 2001 o competiţie firavă la pagina de anunţuri cu locuri de muncă a ziarului România Liberă.

Directiva europeană este destinată să actualizeze legea şi să o facă mai relevantă pentru internetul pe care îl cunoaştem cu toţii astăzi. Totuşi, legislaţia este vagă, una dintre criticile aduse se referă la efectele schimbării şi mai ales la modul în care aceasta va fi menţinută.

Cine este în favoarea Directivei?

Axel Voss, raportor al Parlamentului European pentru Directiva privind drepturile de autor, este unul dintre cei care sunt în favoarea Directivei Copyright. Potrivit acestuia, reforma propusă va aduce un mare beneficiu cetăţenilor şi editorilor europeni, în ciuda criticilor din ​​afara şi din interiorul UE.

Avantajele noii Directive sunt expuse, pe scurt, pe site-ul Parlamentului European:

  • Remuneraţie echitabilă pentru munca creată de industria creativă şi de editorii de ştiri;
  • Regulile privind drepturile de autor trebuie să fie aplicate on-line, precum şi în lumea „fizică“, offline
  • Protecţia libertăţii de expresie
     

Ce spune Articolul 13?

Controversatul articol 13 din Directivă cere tuturor platformelor digitale să filtreze conţinutul încărcat de utilizatori.

În cea mai mare parte a cazurilor, acest lucru se va transpune în filtre care verifică conţinutul atunci când este încărcat, inclusiv pentru platforme ca Facebook, Instagram, GitHub, Reddit şi Tumblr. Evident, vor fi afectate multe platforme mult mai mici (exemplu: Trilulilu din România).

Spre exemplu, YouTube utilizează deja un astfel de sistem - numit Content ID - pentru a proteja încălcarea drepturilor de autor, însă tehnologia pentru a face acest lucru este extrem de costisitoare (11 ani a durat construcţia şi perfecţionarea acestui filtru), ceea ce pentru multe platforme mici şi medii reprezintă un cost prohibitiv.

Ce este Articolul 11?

A doua parte a proiectului de reglementare, articolul 11, ridică, de asemenea, semne de întrebare. Articolul 11 ar putea obliga companii precum Facebook, Microsoft sau Google să plătească pentru fragmentele de ştiri (aşa-numitele news snippets).

Practic, Articolul 11 creează un nou drept pentru publisheri şi editori, făcând aproape imposibilă citarea sau crearea de link-uri la conţinut fără permisiunea autorului.

Argumentul principal în favoarea Articolului 11 este că încurajează viitoarele investiţii în conţinut de calitate şi bine documentat în beneficiul utilizatorilor.

Cum te va afecta acest lucru, ca cetăţean al UE?

Tot ceea ce vei încărca pe Internet va fi verificat în prealabil, astfel încât acest lucru ar putea însemna să nu mai poţi uploada meme-uri sau editări pentru prietenii tăi de pe reţelele de socializare. Ar putea însemna şi sfârşitul unora dintre sursele de informaţii şi al aplicaţiilor de agregare a ştirilor preferate.

Concluzii: ce cred despre impactul Directivei Copyright

În primul rând, o astfel de reglementare trebuie analizată din perspectiva posibilei îngrădiri a unor libertăţi individuale. În România, Articolul 11 va avea efecte asupra pieţei media online, care nu se află în cea mai bună formă, iar un nou act birocratic, după schimbările generate de GDPR, ar îngreuna activitatea publisherilor.

În al doilea rând, este necesară nu doar o campanie de informare a viitoarelor modificări generate de Directiva Copyright, ci chiar o dezbatere publică în care să fie implicate start-up-urile tehnologice româneşti, mai ales cele care au model de business monitorizarea sau agregarea conţinutului online, dar şi reprezentanţii publisherilor locali.