Evaluare Naţională 2019. Record negativ al procentului elevilor care nu s-au prezentat sau care au luat sub nota cinci
0Marilen Pirtea trage un semnal de alară legat de viitorul ţării, în condiţiile în care aproape 50.000 de elevi înscrişi la Evaluarea Naţională din acest an nu s-au prezentat sau au luat note sub 5 (31% din cei înscrişi la Evaluarea Naţională), iar generaţiile de copii intraţi pe băncile şcolii sunt tot mai reduse numeric.
Unul din trei elevi care au terminat opt clase (adică 48.182 din 155.020 de elevi înscrişi la Evaluarea Naţională) au absentat sau au avut rezultate aflate sub pragul notei 5 la această ediţie a Evaluării Naţionale. Este etapa de trecere de la gimnaziu către liceu elimin[ practic unul din trei elevi din parcursul şcolar.
“Anunţul de ieri cu privire la statistica rezultatelor elevilor la Evaluarea Naţională indică în ce măsură viitorul generaţiei de tineri ce au ajuns la finalul clasei a opta este scris astăzi prin aceste rezultate dezamăgitoare. Nu poate fi vorba despre o situaţie întâmplătoare, este un recul care s-a resimţit sistematic în învăţământul românesc şi care a condus, în acest an, la un record negativ al procentului elevilor care nu s-au prezentat sau care au luat sub nota cinci, un maxim negativ al ultimilor cinci ani”, a declarat deputatul liberal Marilen Pirtea, coordonator al Comisiei de Educaţie a PNL.
Acest barometru al deficienţelor din învăţământul preuniversitar indică şi o distribuţie teritorială a recordurilor negative la Evaluarea Naţională, mai afirmă Pirtea.
„Amploarea fenomenului este indicată şi de discrepanţa dintre primul şi ultimul rezultat, în judeţul cu rezultatul cel mai slab (Giurgiu, 48,32% din totalul celor înscrişi nu s-au prezentat sau au luat note sub 5) rata nereuşitei este de trei ori mai mare faţă de Bucureşti, unde se înregistrează cel mai mic procent al elevilor neprezentaţi sau cu note sub 5 (doar 16% din cei înscrişi la evaluare). Probabil că nici în acest caz foarte clar de eşec disproporţionat în rezultatele pe judeţe nu se va găsi niciun inspector şcolar general de judeţ care să-şi asume rezultatele negative”, indică Marilen Pirtea, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara.
Dacă Bucureştiul înregistrează cel mai mic procent al elevilor neprezentaţi sau cu note sub 5 (doar 16% din cei înscrişi la evaluare), la polul opus se află următoarele judeţe:
• Giurgiu (cu 48,32% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Teleorman (cu 45,6% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Mehedinţi (cu 42,45% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Dâmboviţa (cu 40,51% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Botoşani (cu 48,32% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Vaslui (cu 39,52% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Călăraşi (cu 39,27% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Satu-Mare (cu 39,04% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Arad (cu 39,01% neprezentaţi sau cu note sub 5),
• Caraş-Severin (cu 38,51% neprezentaţi sau cu note sub 5),
„Ministerul Educaţiei Naţionale nu mai poate evita să le considere judeţe problemă, în care va trebui să se adopte rapid măsuri de dezvoltare accelerată a învăţământului dual – o soluţie reală pentru această prăpastie a parcursului elevilor, de la finalul clasei a opta", adaugă Marilen Pirtea.
Deputatul spune că nici în situaţia elevilor aflaţi în situaţii dezvantajate, cu diverse dizabilităţi, Evaluarea Naţională nu a intrat într-un format adaptat de testare a elevilor. "Este imposibil de înţeles cum sunt acceptate examinările elevilor cu dizabilităţi, organizate tot după programe neadaptate, în rând cu toţi ceilalţi elevi, în timp ce în toţi anii scolari, de la clasa întâia la clasa a opta, aceştia învaţă după programe adaptate".
Marilen Pirtea trage un semnal de alară legat de viitorul ţării, în condiţiile în care aproape 50.000 de elevi înscrişi la Evaluarea Naţională din acest an nu s-au prezentat sau au luat note sub 5 (31% din cei înscrişi la Evaluarea Naţională), iar generaţiile de copii intraţi pe băncile şcolii sunt tot mai reduse numeric.
Citeşte şi:
Rezultate Evaluare Naţională 2019. 22 de medii de 10 în judeţul Timiş