Camionul de luptă prezentat la Moreni oficialilor Armatei Române. Ce poate face autovehiculul fabricat de producătorul german Rheinmetall
0Oficialii Rheinmetall, producător german de autovehicule militare, şi cei ai Uzinei Automecanica Moreni (judeţul Dâmboviţa) au anunţat pe 14 iunie 2017 parafarea unui parteneriat vizând producerea în România a unor transportoare blindate 8x8 extrem de performante.
În acest context, a fost înfiinţată şi o societate cu numele „Romanian Military Vehicle Systems“. În cursul zilei de miercuri, 30 august, a avut loc la Moreni o demonstraţie pentru oficiali români organizată de conducerea societăţii Rheinmetall. Cu această ocazie, a fost prezentat însă un model de camion militar produs deja de Rheinmetall, şi nu un transportor blindat. Oficialii prezenţi la demonstraţie au văzut modelul MAN HX, un camion echipat şi convertit special pentru acţiuni militare.
La eveniment, care s-a desfăşurat „cu uşile închise“, a luat parte inclusiv ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu. Liderii sindicali ai uzinei din Moreni califică drept ciudată schimbarea din mers, fără mediatizare, a obiectului parteneriatului strategic germano-român. Aceştia susţin că statul român negociază în paralel cumpărarea de transportoare de tip Mowag Piranha, produse de firma americană General Dynamics European Land Systems.
„Ei trebuia să facă un transportor la Moreni“
„Se renunţă la transportor şi se merge pe fabricarea unui camion. Eu ştiu că licitaţia la camioane pentru armata română a fost câştigată de IVECO din Italia. Ei trebuia să facă un transportor la Moreni. Deocamdată nu e nimic realizat. Asta e cel mai trist. În 2020 trebuia să prezinte transportorul. Nu ştim încotro se va îndrepta armata română. Ni se transmite că noi, sindicaliştii, suntem împotriva colaborarii cu Rheinmetall, dar nu este adevarat. Eu vreau doar să fim prudenţi în privinţa acestei colaborări“, a spus Constantin Bucuroiu, lider de sindicat la Uzina Automecanica Moreni.
Am încercat să luăm punctul de vedere al ministrului Apărării, Adrian Ţuţuianu, care miercuri s-a aflat în Dâmboviţa, chiar la Automecanica Moreni, însă nu am reuşit până la închiderea ediţiei.
Germanii de la Rheinmetall produc deja variantele de camioane militare MAN de tip TG, HX şi SX. Oficialii germani spun despre vehiculele din seria HX că sunt camioane tactice cu costuri reduse de întreţinere datorate utilizării componentelor modificate din gama comercială TGA. Mai spun că pot fi îmbunătăţite prin aplicarea unei armuri. Potrivit surselor oficiale, necesarul de camioane al armatei române ar fi de aproximativ 2.000 de unităţi.
„Monstrul de la Moreni“
Transportorul anunţat oficial în cadrul proiectului Romanian Military Vehicle Systems a fost poreclit „Monstrul de la Moreni“. Poartă numele de TBT 8x8 şi este considerat al treilea cel mai sigur blindat din lume. Poate atinge o viteză maximă de 100-120 km/h. Carcasa ar putea fi îmbunătăţită, acesta fiind unul dintre scopurile contractului semnat cu germanii, asigurând ulterior un grad sporit de siguranţă. Poate asigura protecţia ocupanţilor în cazul unor atacuri cu arme chimice sau nucleare şi poate permite îmbarcarea echipajului şi din mers. Are o capacitate de 12 persoane, un motor diesel de 420 cai putere, opt metri lungime şi 2,4 metri lăţime.
Modelul de transportor blindat amfibie care ar trebui produs la Moreni
Ministerul joacă la două capete
În timp ce statul se chinuie să demareze producţie de transportoare blindate în colaborare cu nemţii, se poartă discuţii şi cu americanii de la General Dynamics European Land Systems, firma ce produce transportoarele Mowag Piranha pe care armata ar urma să le cumpere de-a gata.
“Automecanica Moreni poate fi salvată numai prin decizii ferme ale MApN. Restul sunt poveşti. Este obligatoriu să facem lobi pe toate fronturile în contextul unei presiuni externe de a impune armament din industria lor. În cazul unei agresiuni străine vom fi vânduţi la tarabă de cei care spun ca ne apară în interesul lor”, crede Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Automecanica Moreni.
Fondată în 1968, Uzina Automecanică Moreni este singura fabrică din România care produce transportoare blindate pe roţi, în cei 40 de ani aceasta realizând peste 15. 000 de produse, majoritatea pentru export. Din 2001, fabrica este o filială a Companiei Naţionale ROMARM.
Automecanica Moreni mai are în prezent doar 300 de angajaţi.