Evaluarea Națională 2023. Cum au fost subiectele la Matematică. „Cred că 5 se lua doar făcând clasa a V-a“
0În județul Olt, la ultima probă a Evaluării Naționale 2023 au lipsit 368 candidați, reprezentând peste 10% din numărul celor înscriși. Subiectele, pe de altă parte, nu au rezervat mari surprize.

Între proba la Limba și literatura română și cea la Matematică s-au mai pierdut, în Olt, 13 candidați. Doar 80% din numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a au susținut probele examenului, aproximativ 10% nefinalizând cursurile, iar 10% absentând.
Emoțiile și opiniile elevilor care au ieșit din sala de examen au fost amestecate. Foarte mulți s-au bucurat că au reușit să facă „de un minim 7”, alții s-au arătat dezamăgiți atunci când, confruntând răspunsurile cu colegii, au constatat că au făcut greșeli din neatenție, greșeli care, însă, nu le permit un 10 „curat”.
„A fost mai ușor decât la Simulare”, au spus unii. „Ceva mai greu, dar nu de speriat”, au apreciat alții. „Mi-a căzut cubul și fix pe ăsta n-am mai apucat să-l repet”, s-a plâns un alt absolvent etc.
Profesorii, în schimb, spun că subiectele au fost accesibile și că doar câteva le-ar fi putut da ceva emoții, însă nu tuturor. O notă de 7 se putea obține lejer, iar pentru nota 5 trebuia să ai doar noțiuni de bază.
„Se așteptau la subiecte mai grele”
„Mulți dintre copii au întâmpinat dificultăți la problema de Geometrie III 5. b, trebuia să arate acolo că un segment are o anumită lungime și nu prea și-au dat seama să facă niște asemănări. Până la nota 9 eu zic că nu ar trebui să pună niciun fel de probleme. Din partea copiilor nu a fost ce se așteptau, se așteptau la subiecte mai grele. La Geometrie se așteptau la ceva de genul trunchi de piramidă, corpuri rotunde, întrucât anul trecut materia aceasta a fost scoasă din programa de examen, din cauza pandemiei, și se așteptau să le dea anul acesta. Formele geometrice au fost simple, adică cub. Cub la II 6, cub la III 6. Accesibile”, a apreciat Diana Preda, profesor în cadrul Colegiului Național „Radu Greceanu” Slatina.
Profesoara spune că un subiect care ar mai fi putut să le pună elevilor probleme a fost III 1, problema de algebră. „A fost o mică capcană, nu și-au dat seama toți că dacă vârsta copilului crește, automat crește și vârsta părintelui. Acolo a fost o mică capccană, dar un copil care a lucrat probleme de acest tip nu avea voie să greșească. Și nu au mai fost, la fel, atenți la expresie. Nu au citit cum trebuie. Spunea așa, la subiectul III 2, punctul b - să se determine suma soluțiilor ecuației E(x) egal cu..., și ei au crezut că trebuie să le dea E(x) valoarea respectivă, nu au citit cum trebuie enunțul”, a mai precizat profesoara.
Pe de altă parte, eleviii care nu vor reuși să obțină cel puțin nota 5 este clar că nu și-au însușit minime cunoștințe, mai spune profesoara Preda. „O notă sub 5 arată că nu au nivelul de bază, nivelul minim, elementar. Cred că 5 se lua doar făcând clasa a V-a”, a conchis profesoara Diana Preda din Slatina.