Autostrada Iaşi-Târgu Mureş a fost aprobată prin lege. Cum devine A8 cel mai important obiectiv de investiţii în infrastructură din România
0Plenul Camerei Deputaţilor, for decizional final, a adoptat miercuri, 7 noiembrie, proiectul de lege prin care A8 Ungheni- Iaşi-Târgu Mureş devine prioritate naţională.
Deputaţii au bătut în cuie, după un an de la iniţiere, un proiect prin care Autostrada care leagă Moldova de Transilvania prin Neamţ devine prioritate. Legea privind realizarea Autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş a fost adoptată cu 261 de voturi ”pentru”, 2 voturi ”împotrivă” şi 5 abţineri.
Potrivit deputatului USR de Timiş, Cătălin Drulă, adoptarea proiectului are câteva consecinţe importante după promulgare.
Astfel, pe baza unor amendamente propuse de USR: „În 30 de zile trebuie începute procedurile de achiziţie publică pentru acest proiect de investiţie. Fiecare lege a bugetului de stat anuală de acum încolo va trebui să prevadă exact creditele bugetare solicitate de Ministerul Transporturilor pentru acest proiect (sau să deroge explicit de la legea autostrăzii). Limitele geografice sunt clar definite de la graniţa cu Republica Moldova (cu un nou pod peste Prut) până la conexiunea cu Autostrada Transilvania lângă municipiul Tg.-Mureş“.
O altă consecinţă a acestei decizii este, porivit lui Cătălin Drulă, că „se termină aventura subordonării proiectului la Comisia de Prognoză din subordinea doamnei Dăncilă - proiectul prevede explicit că Ministerul Transporturilor gestionează proiectul“.
„Le-am transmis şi în plen astăzi celor de la PSD: gata cu amânările, gata cu sabotajul acestui proiect!“, a punctat deputatul Cătălin Drulă. În acest moment, Autostrada Iaşi-Târgu Mureş este cea mai mare investiţie rutieră din Master Planul Naţional de Transport. Autostrada A8, Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, ar urma să aibă o lungime de circa 320 de kilometri.
Valoarea de investiţie a întregului obiectiv a fost estimată la 8,9 miliarde de euro, autostrada Târgu Mureş - Ditrău (92 km) urmând să coste 2,12 miliarde euro, autostrada Ditrău - Târgu Neamţ (118 km) va fi 4,24 miliarde euro, iar autostrada Târgu Neamţ - laşi - Ungheni (101 km) - 2,52 miliarde euro. Din cauza costurilor ridicate, recent au apărut noi discuţii privind înlocuirea A8 cu A13 Bacău-Braşov.