Autostrada care există de 10 ani doar în studii ce au costat o avere. Ce s-a ales de marea şansă a Moldovei de a scăpa de subdezvoltarea cronică
0Licitaţiile pentru refacerea studiilor de fezabilitate la cele trei tronsoane ale Autostrăzii Ungheni- Iaşi - Târgu Mureş sunt blocate de aproape 5 luni, după un raport al Curţii de Conturi. Această autostradă a mai beneficiat, în ultimul deceniu, de un rând de studii de fezabilitate plătite cu zeci de milioane de lei, dar care nu au fost folosite la timp şi nu mai sunt valabile.
Revizuirea studiilor tehnice la cele trei tronsoane din A8, Târgu Mureş - Ditrău, Ditrău - Târg Neamţ şi Târgu Neamţ - Iaşi-Ungheni, este suspendată, potrivit oficialilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Dintre cele trei licitaţii, una avea deja un contract de execuţie a studiilor din mai 2015.
„Contractul de «Revizuire a Studiului de Fezabilitate – Autostrada Târgu Mureş – Ditrău». Acest contract a fost suspendat din cauza aspectelor consemnate în Raportul de Control al Curţii de Conturi a Româniai, din luna noiembrie 2016“, se arată într-o adresă primită de senatorul ieşean Dan Lungu de la Ministerul Transporturilor.
Totodată, într-un comunicat al companiei se mai arată că „deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a contractului de servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016. Ca atare, în cadrul contractului «Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău» a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău“.
Celelalte două licitaţii erau la faza de pregătire, iar de cinci luni sunt în aer în aşteptarea unui răspuns al Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice. „Pentru reluarea lor, CNAIR lucrează în prezent la revizuiri ale documentaţiilor de atribuire astfel încât să fie preluate toate observaţiile Curţii de Conturi“, se mai arată în adresa semnată de ministrul Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc (foto). Anunţul companiei nu a rămas fără ecou printre ieşeni.
„Am spus-o şi o repet: în timpul vieţii noastre avem mai multe şanse să trăim primul contact cu extratereştrii decât să mergem pe o autostradă din Moldova peste munţi. Trist, dar din ce în ce mai plauzibil“, a comentat Iulian L. pe o reţea de socializare.
În buget sunt repartizate şi sume pentru revizuirea studiilor de fezabilitate şi elaborarea proiectelor tehnice de peste 18,7 milioane de lei, dar mare parte din fonduri apar la secţiunea credite de angajament. Nici termenele avansate de oficialii companiei nu sunt prea optimiste: revizuirea studiilor ar dura 14 luni, elaborarea proiectelor tehnice – 6 luni şi alte 4 luni pentru pregătirea documentaţiilor de atribuire a contractului de execuţie de lucrări.
Prezent la Iaşi luna trecută, europarlamentarul Sorin Moisă a vorbit despre proiectul autostrăzii. Acesta a punctat faptul că în urma discuţiilor cu experţi în proiectare, execuţia studiilor de fezabilitate şi proiectelor tehnice ar putea dura şi doi-trei ani, iar acestea ar trebuie să fie foarte bine realizate pentru a nu avea probleme la execuţie.
„Oricât de frustrant ar fi că trebuie să o luăm de la capăt cu studiile de fezabilitate, o autostradă, mai ales una montană, nu se poate face fără un studiu de fezabilitate temeinic şi responsabil făcut, care nu e o poveste de birou, ci presupune foraje în teren, calcule serioase, şi o muncă de mai mult de câteva luni. Acesta este primul pas, pe care de data asta trebuie să ne asigurăm că nu îl ratăm. În paralel, trebuie să ne asigurăm că finanţarea lucrărilor este bugetată şi că lucrările pot începe la timp, cu licitaţii profesionist făcute, pentru a asigura temeinicie, costuri optime şi calitate. Nu se va întâmpla peste noapte, dar nu trebuie pierdută nicio lună şi niciun pas nu trebuie făcut greşit. Cea mai bună metodă să nu avem autostradă este să face studii proaste“, a afirmat europarlamentarul (foto).
Autostrada A8, Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, ar urma să aibă o lungime de circa 320 de kilometri. Potrivit cifrelor din Master-Planul General de Transport, execuţia tronsoanelor din A8 are costuri estimate la 4 miliarde de euro, fiind cea mai mare investiţie. Nu s-a stabilit sursa de finanţare clară pentru execuţia lucrărilor şi nici perioada de începere a acestora, termenul fiind plasat după 2020.
Citeşte şi: