A învăţat de pe canalul TV Discovery să transforme automobile obişnuite în bolizi pentru cursele de viteză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Liviu Zanfir, mândru de sunetul motorului căruia aproape că i-a triplat puterea
Liviu Zanfir, mândru de sunetul motorului căruia aproape că i-a triplat puterea

O maşină Honda Civic, intrată pe mâinile gălăţeanului Liviu Zanfir, a ajuns să aibă tracţiune integrală şi aproape 300 de cai putere.Gălăţeanul a învăţat singur secretele "preparării" automobilelor despre care afirmă că participă doar la întreceri organizate.

Şi-a dorit să devină artist aşă că părinţii săi l-au înscris la Liceul de Arte Plastice din Galaţi, instituţie al cărei elev a fost vreme de 12 ani, din clasa I şi până la Bacalaureat. Apoi, Liviu Zanfir a descoperit ecologia şi a urmat o facultate în domeniul ingineriei de mediu. Întâmplarea a făcut ca, în 1999, să vizioneze pe postul de televiziune Discovery un film documentar despre câţiva americani care modifică maşini de serie transformându-le în automobile de curse.

Experiment pe o „broscuţă"

Pe atunci, Liviu avea o maşină veche, un Volkswagen „broscuţă", construită în 1974 şi, inspirat de acel documentar, şi-a propus să o facă decapotabilă.

„Nu mai demontasem vreo maşină, dar am făcut rost de un manual Karman, mi-am luat inima în dinţi şi aşa am început să învăţ singur. Acela a fost începutul hobby-ului meu, care în curând împlineşte zece ani", povesteşte tânărul.

Deşi Registrul Auto i-a refuzat omologarea originalei decapotabile, nu s-a lăsat descurajat.

Astăzi, la Liviu Zanfir apelează împătimiţi ai vitezei, care au renunţat să se mai întreacă noaptea pe străzi şi participă la curse legale, organizate cu sprijinul autorităţilor, în oraşele care dispun de piste adecvate, în general pe aeroporturi.

„Ceea ce fac eu se adresează pasionaţilor de motorsport, care nu au bani să-şi cumpere maşini puternice. Deşi mi-ar place, nu prepar maşini de raliu, în cazul cărora este nevoie de sume care nu sunt la îndemâna oricui", precizează Liviu.

Până acum, a „preparat", crescându-le performanţele cu mult peste cele oferite de fabricanţii lor, 29 de maşini.

Fără secrete

Întrebat cum reuşeşte să dubleze puterea unei maşini de serie, care a fost destinată utilizării „normale", Liviu s-a dezlănţuit cu un potop de informaţii şi de termeni, care au necesitat „traducere". Bărbatul în vârstă de 31 de ani, autodidact în materie de mecanică auto, a devenit în decursul celor 10 ani, o adevărată enciclopedie.

„Cea mai cunoscută metodă este rescrierea softului din calculatorul motorului, dar aceasta metodă are un câştig de putere modest. Eu folosesc supralimentarea cu turbină, care face adevărate minuni, împreună cu o parte mecanică îmbunătăţită pentru a fi mai rezistentă", afirmă pasionatul de viteză şi de motoare.

Liviu Zanfir a mai explicat că demontează până la ultimul şurub majoritatea maşinilor de care se ocupă şi apoi le reasamblează cu modificările şi îmbunătăţirile necesare.

„Aşa am procedat şi cu această Honda Civic, din 1993, pe care am făcut-o cu tracţiune integrală. Pe motorul ei am montat o cutie de viteze de Honda CRV 4x4, şi restul transmisiei de la o Honda Shuttle, un break. M-am documentat foarte mult pentru ca toate componentele să fie compatibile. Iniţial, motorul de 1600 de centimetri cubi avea125 de cai putere, dar după montarea turbinei a ajuns la aproape 300", explică gălăţeanul care dă aripi maşinilor.

Recunoaşte că are un hoby costisitor dar şi o justificare pentru care este greu de formulat o replică.

„Şi pescuitul este la fel. Mulţi nu înţeleg că, în viaţă, pe lângă un rost, este grozav să ai şi o pasiune. Am copil, am o familie reuşită şi, în plus, această pasiune care mă face să mă simt şi mai împlinit", consideră Liviu Zanfir.

Întreceri legale pentru vitezomani

Liviu Zanfir ne-a explicat că, pentru a se bucura de cei 200 - 300 de cai putere ai maşinilor „preparate", împătimiţii vitezei nu mai sunt nevoiţi să încalce legea.

„Şi în România se organizează tot mai multe curse legale, de acceleraţie pe 400 de metri, competiţii pentru amatori. Din păcate, nu şi în Galaţi, din cauza unui tragic accident de motocicletă, dar, de exemplu la Tulcea, pe pista aeroportului anul acesta au fost şase asemenea curse. Au mai fost la Brăila, Ploieşti, Bucureşti. Eu am trei locuri I pe trei grupe de capacităţi cilindrice".

Liviu afirmă că niciodată n-a fost amendat pentru viteză şi susţine că mulţi dintre pasionaţii de motorsport se pronunţă împotriva şofatului agresiv dorind o imagine cât mai bună pentru hobby-ul lor.

„Cândva eram o comunitate mai mare, dar mulţi tineri au început să-şi irosească resursele financiare prin cluburi sau şi mai rău pe droguri. Mai suntem vreo 25, preocupaţi de preparat maşini şi de cursele de viteză".

Galaţi

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite