Elevii de la "Waldorf" şi "Step by Step" învaţă altfel

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alternativele educaţionale fac concurenţă şcolii tradiţionale.
Alternativele educaţionale fac concurenţă şcolii tradiţionale.

Bobocii din clasa întâi de la alternativele educaţionale de stat  „Step by  Step" şi „Waldorf" din Cluj au început şcoala într-o atmosferă prietenoasă, cu zâmbete şi mult entuziasm.

Comparativ cu rigorile învăţământului tradiţional, cele două programe  educaţionale promit să ofere micu'ilor o atmosferă relaxantă, în care joaca, departe de a fi o pierdere de vreme,  devine o modalitate de cunoaştere.  În primele săptămâni de şcoală, spun dascălii de aici, cea mai importantă este adaptarea, trecerea de la grădiniţă la şcoală, care trebuie să se facă treptat, astfel încât micuţii să vină cu drag la ore.

27 de copii au intrat anul acesta în clasa întâi, în programul „Step by Step" din cadrul Liceului „Eugen Pora" din Mănăştur.

Din clasa întâi şi pînă într-a patra, cât durează  programul, copiii petrec opt ore pe zi la şcoală, în intervalul de ore 8-16. Au o oră de pauză de masă şi recreere, combinate,  plus pauzele dintre ore. Părinţii pot opta pentru masa servită în sistem de catering sau pot să le pună copiilor pachet de acasă. Micuţii au aici propriul lor dulăpior unde îşi pot lăsa hăinuţele şi papucii de afară. La ore se intră doar cu papuci de schimb pentru că mocheta din clasă devine de multe ori locul unde micuţii aleg să se joace în pauze, a declarat Margareta Leţia, director adjunct al Liceului „Eugen Pora", în cadrul căruia există clase de alternativă educaţională prin programul de stat „Step by Step". 

Doi învăţători la o clasă

Spre deosebire de şcolile obişnuite,  elevii nu stau în băncuţe, doi câte doi, ci grupaţi câte 5 sau 6, la măsuţe. Totul pentru a încuraja lucrul în echipă şi interacţiunea de la vârste fragede. În loc de un învăţător, micuţii de la Step by Step sunt mai norocoşi şi beneficiază de atenţia a doi dascăli la clasă, care îi supraveghează concomitent. Învăţătorul stă în faţa clasei doar când scrie ceva pe tablă. În rest, dascălii sunt în permanenţă în mijlocul elevilor şi îi îndrumă. „ Încercăm să reducem distanţa dintre noi, ca învăţători şi copii. În şcolile obişnuite  dascălul spune şi elevul face. Aici accentul se pune pe elev", a declarat Cristina Tarţa, învăţătoare la clasa întâi, în cadrul programului Step by Step.

Primele două săptămâni, spune învăţătoare, sunt dedicate recapitulării cunoştinţelor dobândite la grădiniţă. Desenul şi poveştile vor fi la ordinea zilei. Se încearcă, spune învăţătoarea, ca atmosfera  să fie una prietenoasă, iar copilul să vină cu plăcere la şcoală. „Este prima zi, aşa că ne-am prezentat, am stabilit cu ajutorul lor în ce dată suntem , ce anotimp şi cum este vremea afară.  Fiecare copil s-a aşezat apoi pe un „scaun al autorului", şi-a spus numele, a avut ocazia să spună ce îi place şi ce nu. După care am desenat un copac al prieteniei.  Fiecărui copil i-a revenit sarcina să deseneze o frunzuliţă în acel copac şi să-şi scrie numele acolo, cu litere de tipar", spune dascălul.

Atraşi prin joacă către şcoală

Micuţii de la Waldorf stau , zilnic, patru ore de şcoală. Prima zi, povestesc bobocii, a fost „frumoasă". Jocurile şi desenele făcute sub atenta îndrumare a doamnei învăţătoare au avut cea mai mare trecere. Aranjaţi în băncuţe, micuţii se pun cu greu de acord asupra celui mai frumos moment al primei zile de şcoală. „Mi-a plăcut tot. De abia aştept să vin şi mâine", spune unul dintre copii. Alţii, nerăbdători, aşteaptă să audă povestea promisă de doamna învăţătoare încă de dimineaţă.

Joaca, spun dacălii de aici, este nelipsită din curriculă. La fel şi dobândirea deprinderilor practice, a aptitudinilor artistice, sociale şi emoţionale. „Clasa întâi este una de formare, de trecere de la grădiniţă la şcoală, astfel încât ea să fie cât mai firească. Tot ceea ce învaţă elevii trebuie să fie însuşit cu entuziasm şi emoţie. De aceea am şi ales laitmotivul „Lumea este frumoasă". Ne axăm pe cea mai importantă îndeletnicire a copilului, jocul. Asta nu înseamnă că se joacă toată ziua, ci că activităţile capătă această „haină", de la joc către învăţare", spune Alexandrina Pop, învăţător la „Waldorf" şi purtător de cuvânt al instituţiei de învăţământ.

Alternative pentru şcoala tradiţională

Step by Step este un program educaţional,  implementat în anul 1994 de către Fundaţia Soros pentru o Societate  Deschisă, în 15 ţări din Europa Centrală și de Est, printre care și  România.  În ţara noastră programul a fost recunoscut de la  început ca alternativă educaţională de către MECI şi este implementat doar la clasele primare. Copiii din clasele Step by Step  învaţă să-şi argumenteze opiniile, pot adopta poziţii personale pe baza unor convingeri ce le aparţin şi pe care şi le pot susţine.  La Waldorf, copiii pot urma cursuri începând de la grădiniţă şi până la liceu.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite