FOTO Mica publicitate a Bărăganului de acum 120 de ani. Ce se vindea şi cum erau chemaţi călărăşenii la berărie în 1894

0
0
calarasi publicitate

Călărăşenii care doreau să-şi completeze colecţia de bijuterii cu obiecte aduse de la renumite fabrici din străinătate, ceasuri rare, care doreau să achiziţioneze utilaje agricole sau, pur şi simplu, să se relaxeze la berăria bulevardului acum mai bine de o sută de ani, se puteau informa din presă.



Săptămânalul „Ialomiţeanul” publica din belşug anunţuri de toate felurile. Unele dintre ele aduc, astăzi, zâmbetul pe buze celor care răsfoiesc ziarele îngălbenite de vremuri. La berărie, deschiderea sezonului de vară aduce în prim-plan o ofertă de nerefuzat.

calarasi publicitate

Iată cum erau îmbiaţi clienţii din Călăraşi în vara anului 1894 să vină să petreacă în aer liber(Am păstrat întocmai ortografia şi punctuaţia din ziarul „Ialomiţeanul”, care apărea în fiecare duminică): „ Ori-ce muritor va putea gusta la ori-ce oră din zi şi din noapte: Bere proaspătă de Luther cu paharul şi Bere bavareză cu buteliea, dulceţuri renumite de la casa Reigler Bucureşti, îngheţată diferite feluri lucrată de om special după noul sistem cu maşină de gheaţă, ermetică, la ori-ce oră, seara şi zioa. Cafele cu lapte proaspăt de vacă, cafele turceşti la minut după plăcere, caputzinere mazagrane şi ceaiuri simple şi cu lapte, beuturi răcoritoare după dorinţă şi poftă, siropuri farmaceutice cu ape gazoase şi minerale, precum şi cu apă filtrată cu filtrul Pasteur, baterii nemuritoare cu vin de Văleni, Mastică şi Hio şi alte beuturi înaintea mesei. Lapte proaspăt bătut cu paharul în fiecare dimineaţă”.

Bijuterii cu safire, diamante şi rubine

Cei cu dare de mână erau invitaţi să treacă pragul bijuteriei de sub hotelul Royal Călăraşi, de unde puteau cumpăra un ceasornic din aur care costa de la 50 de lei în sus ori bijuterii cu pietre fine de diamante, briliante, safire, rubine, perle ori medalioane, lanţuri cercei şi inel. Proprietarul, C.N. Marinescu îi roagă pe clienţi să vină „să se convingă de adevăr” şi le promite „preţuri atât la marfă, cât şi la lucru, mai ieftine ca la ori-care alt magazin”. LA magazinul de „Horlogerie&Bijouterie, clieţii cu buzunarele doldora mai puteau găsi: argintărie de China, ochelari, şnururi de mătase, mărturii de botez, degetare de argint, creioane, butoni de manşete, cruciuliţe, ace de cravată, tabachere.

Un ceasornic de aur se vinde de la 50 de lei în sus, idem de argint cu capace numai 22 de lei, idem de nichel cu doar 11 lei. Pendule de perete deşteptătoare numai cu 5 lei şi 50. În anunţ se specifică faptul că în atelierul de reparaţii de găseşte întotdeauna „un maestru foarte special în această branşă, garantând or-ce reparatură făcută. Preţurile, atât la marfă cât şi la lucru, mai ieftin ca la ori-care alt magazin. Rugăm Onor public a ne vizita pentru a se convinge de adevăr”.

„Sfoară de o calitate neîntrecut de bună”

Nici moşierii care deţineau utilaje agricole nu scăpau ocazia de a da anunţ la gazetă. Maşini de secerat, treierat, cosit şi de legat, fabricate în America, erau scoase la vânzare cu 6.000 de lei, însă cel mai important „accesoriu” pentru agricultori îl reprezenta sfoara.

calarasi publicitate

Iată un anunţ: „La formarea snopului am căutat a-mi procura o sfoară cu totul superioară, astfel că pot servi pe toţi posesorii de maşini de secerat şi legat cu sfoară de o calitate neîntrecut de bună”. Vânzătorul îi îndeamnă pe toţi proprietarii de maşini de treierat şi secerat să apeleze cu încredere la sfoara pe care o comercializează: „Bunul rezultat al maşinilor de secerat depinde numai şi numai de calitatea sfoarei şi de modul cum e împletită. Dacă sfoara este de calitate inferioară, chiar şi mersul maşinei este stânjenit”.

calarasi publicitate

Tot la mica publicitate regăsim un anunţ de sezon, legat de campania de recoltate a cerealelor: „ De vânzare o locomobilă cu accesoriile ei pentru o moară cu o piatră, putere 5 cai, sistem Ruston şi o batoză de treerat de aceiaşi putere care produce un venit de 5.000 de lei, într-un sezon de treeriş, toate acestea sunt noi şi se vînd cu preţuri foarte moderate. Doritorii se vor adresa la Tipografia I.C. Şeicărescu”. Pentru fiecare anunţ publicat în săptămânalul „Ialomiţeanul”, duminică, 19 iunie 1894, clienţii plăteau 30 de bani pentru un rând de 30 de litere mici în pagina IV şi un leu pentru un rând de 30 de litere mici în pagina III.

Vă recomandăm şi:

FOTO În pas cu marile oraşe. Dezvoltarea uimitoare a Călăraşiului

FOTO Cum făceau speculanţii legea în Bărăganul interbelic

FOTO Cum se făceau producţii-record în Bărăganul anilor 30. La câmp munceau zilieri de peste Prut

FOTO Călăraşiul de altădată. Imagini inedite din oraşul aristocratic, locul unde se mutase comerţul bucureştean

FOTO Cum a făcut ciuma prăpăd în Bărăganul Primului Război Mondial

Călăraşi


Ultimele știri
Cele mai citite