Lipsa de mişcare, problema omului modern. Antrenorii recomandă cel puţin 30 de minute de mişcare în fiecare zi

0
0

Condiţiile profesionale ale vieţii moderne împing oamenii spre un stil de viaţă sedentar, dăunător sănătăţii. Efectele lipsei de mişcare sunt aproape invizibile pe termen scurt, dar, în timp, inactivitatea prelungită duce la atrofierea muşchilor, la încetinirea fluxului sanguin, iar de aici, la alte afecţiuni.

Deşi nu pare, lipsa de mişcare este o gravă problemă a omului modern. Încă de dimineaţă, mulţi oameni folosesc liftul, se urcă în maşină şi stau la birou sau la bancul de lucru cel puţin opt ore pe zi. Seara, după revenirea acasă, se fixează în faţa televizorului. 

Este un obicei care pune stăpânire pe din ce în ce mai mulţi oameni. Specialiştii trag însă un semnal de alarmă şi spun că organismul uman este construit pentru mişcare. 

În afară de oboseala cauzată de statul prelungit la birou, sunt multe alte afecţiuni care pot apărea ca urmare a sedentarismului specific muncii de birou. 

Dintre acestea, cele mai răspândite sunt durerile cronice la nivelul coloanei cervicale şi lombare. De asemenea, statul pe scaun poate să agraveze afecţiuni deja existente, ca diabetul, şi creşte riscul de obezitate, a bolilor cardiace.

Tot din cauza lipsei de orice exerciţiu fizic, muşchii se atrofiază foarte repede, apar kilogramele în plus şi îmbătrânirea prematură, iar tinerii sunt expusi unui risc mare de a face infarct. Activitatea fizică, dacă este practicată cu regularitate, aduce o multitudine de beneficii sănătăţii: reduce stresul, combate insomniile, îmbunătăţeşte respiraţia.

Imagine indisponibilă

Creşte, deci, calitatea vieţii şi scade riscurile de îmbolnăvire. În fiecare an, 3,2 milioane de oameni mor din cauza activităţii fizice insuficiente. Altfel spus, activitatea fizică insuficientă este unul dintre cei zece factori de riscuri care provoacă decese la nivel global.

”Sunt studii care spun că lipsa activităţilor fizice provoacă mai multe decese decât fumatul. Prin practicarea sportului am putea reduce numărul de medicamente prescrise de medic la jumătate. Nu vom mai avea nevoie de aşa de multe medicamente pentru scăderea tensiunii arteriale de exemplu ori pentru reducerea nivelului de colesterol”, spune Sorin Vlăsceanu, antrenor de fitness din Râmnicu Sărat.

Pentru persoanele care îşi petrec multe ore la birou, este recomandat să se ridice la fiecare jumătate de oră de pe scaun. Specialiştii recomandă mersul pe jos şi practicarea de sporturi, atât în sălile de sport cât mai ales în aer liber. Antrenorii spun că cel puţin 30 de minute de mişcare în fiecare zi ne sunt de mare ajutor.

”Este bine de ştiut că mişcarea în aer liber sub razele soarelui ne oferă un aport de vitamina D căreia i se mai spune şi vitamina soarelui. Vitamina D ajută la o bună absorbţie a calciului din alimente şi există probabilitatea ca suplimentarea dietei cu această vitamină să ţină la distanţă diabetul tip 2”, spune Sorin Vlăsceanu.

Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, adulţii care nu fac mişcare în mod regulat prezintă un risc de 20-30% mai mare de deces spre deosebire de cei care practică 150 de minute de activitate moderată şi intensă pe săptămână.

  

Activitatea fizică regulată reduce riscul de boli cardiovasculare, accident vascular cerebral, diabet, cancer de sân şi de colon, spune un raport OMS. În plus, activitatea fizică regulată este un factor fundamental în păstrarea echilibrului energetic, controlul greutăţii şi prevenirea obezităţii.

Mai multe - Buzău

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite