FOTO Cum îşi pun bucureştenii viaţa în pericol zi de zi: indicatoare ascunse printre pomi, treceri de pietoni invizibile şi marcaje rutiere şterse
0Zi de zi, bucureştenii care traversează străzile din oraş îşi pun viaţa în pericol, dar şi cei care aleg să plece de acasă cu maşina personală. În zeci de locuri din Capitală, trecerile de pietoni sunt adevărate capcane pentru cei care vor să treacă de pe o parte pe alta a drumului.
Indicatoare ascunse în spatele pomilor, marcaje rutiere care fie nu mai există pe partea carosabilă, fie s-au transformat în câteva urme care amintesc că acolo exista cândva „o zebră“. Sunt multe treceri de pietoni pe care şoferii trebuie să le intuiască, pentru că au fost detriorate sau peste indicatoarele care ajutau lainformarea şoferilor au crescut frunze.
Indicatoare pentru pietoni
În Capitală sunt numeroase exemple despre cum îşi pun bucureştenii viaţa în pericol zi de zi, însă una dintre cele mai periculoase treceri de pietoni se află pe Bulevardul Chişinău din Bucureşti. Aici, indicatorul care semnalizează trecerea de pietoni este mascat de frunzele pomilor sau de maşinile înalte parcate lângă trecere, putând să fie văzut de la o distanţă foarte mică în timpul zilei.
Pe Bulevardul Chişinău trecerea de pietoni poate fi observată de la câţiva metri FOTO Eduard Enea
„În cazul în care un indicator rutier este obstrucţionat de un copac ori de crengile unui copac, la sesizarea inspectorilor nostri ori a cetăţenilor, Administraţia Străzilor Bucureşti cere ADP - urilor de sector să toaleteze copacii ori să înlăture obstacolele din vizorul şoferilor, pentru a păstra siguranţa rutieră. ASB nu are în atribuţii servicii de toaletare a copacilor“, precizează, pentru „Adevărul“, conducerea Administraţiei Străzilor din cadrul Primăriei Generale.
Deşi ar trebui să fie vizibil de la depărtare pentru şoferi, indicatorul pare mai de grabă făcut pentru pietonii care merg pe marginea drumumului. De asemenea, şoferii nu pot observa trecerea de pietoni nici dacă se uită pe partea carosabilă, pentru că marcajul rutier este în mare măsură şters.
Pericolul este mare şi pentru pietonii care vor să traverseze strada şi pentru şoferii care trec cu autotusimul prin zonă. „Este imposibil de văzut trecerea asta şi este suficient să îţi sară în faţă un om. Dacă nu vezi că e trecere aia e. Tu ajungi închis şi pe pieton îl bagi în spital sau mai rău“, spune un şofer care tranzitează zona destul de des.
O altă trecere din Bucureşti care reprezintă un real pericol este în apropiere de Piaţa Delfinului, acolo unde marcajul rutier există, însă nu este nici urmă de indicator. Totodată, trecerea este mascată şi de maşini parcate pe o parte şi pe alta a drumului.
O altă trecere de pietoni cu adevărat periculoasă se află pe strada Maica Domnului la intersecţia cu strada Pârgarilor. Aici nu mai există marcaj rutier pe partea carosabilă, iar indicatorul este vizibil din maşină de la circa cinci metri distanţă de trecerea de pietoni.
Marcajul rutier de pe partea carosabilă s-a şters, iar indicatorul este mascat de pomi FOTO Eduard Enea
„Din 2013, ASB derulează un acord cadru pe patru ani, privind marcarea rutieră a străzilor aflate în administrarea ASB, în fiecare an, încheindu-se contracte subsecvente în funcţie de alocările bugetare. Astfel, în 2014, vor fi trasate marcaje şi vor fi instalate indicatoare pe 145 de străzi. Cele mai multe dintre marcaje sunt trasate însă după executarea lucrărilor de drum pentru a avea o garanţie mai mare de viaţă. Secţia Drumuri din cadrul ASB execută periodic lucrări de împrospătarea a trecerilor de pietoni din jurul şcolilor şi spitalelor, însă materialul folosit nu are rezistenţa celui realizat de firmele specializate, durata sa de viaţă fiind mai mică“, au precizat reprezentanţi Administraţiei Străzilor, întrebaţi care este motivul pentru care marcajele rutiere trasate pe carosabil nu mai sunt refăcute în unele locuri în care s-au şters.
Indicatoare dublate
În timp ce în unele zone nu există indicatoare care să informeze că acolo este o trecere de pietoni, la intrarea pe şoseaua Fundeni, duminică, mai multe treceri de pietoni erau semnalizate cu câte două indicatoare.
Unele trecerile de pietoni de pe Şoseaua Fundeni sunt semnalizate cu câte două indicatoare FOTO Eduard Enea
Reprezentanţii Brigăzii Rutiere au declarat, pentru Adevărul, că pe lângă indicatoarele vechi au fost amplasate unele noi, cu semnale luminioase, pentru siguranţa pietonilor, în timp ce indicatoarele vechi au fost dezafectate luni, la o zi după ce reporterii „Adevărul“ au cerut explicaţii în legătură cu situaţia de pe şoseaua Fundeni.
Brigada Rutieră răspunde
Reprezentanţii Brigăzii Rutiere Bucureşti au precizat într-o solicitare făcută de reporterii „Adevărul“ că în oraş, instalarea şi întreţinerea semnalizării rutiere prin indicatoare, marcaje şi semafoare este asigurată, conform competenţelor legale, de Administraţia Străzilor din cadrul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, iar toaletarea vegetaţiei se află în competenţa primăriilor sectoarelor 1 – 6.
„Referitor la indicatoarele obturate de vegetaţie, vă informăm că în şase luni au fost trimise către autorităţile menţionate un număr de nouă informări, cu privire la 63 de locaţii, iar către Administraţia Străzilor au fost transmise informări cu privire la 8.300 de deficienţe în semnalizarea rutieră şi 790 deficienţe ale părţii carosabile a reţelei principale de drumuri din Capitală“, susţin reprezentanţii Brigăzii Rutiere.
Anul trecut, în Bucureşti au fost înregistrate 143 de accidente rutiere din cauza neacordării priorităţii pietonilor care traversau prin locuri amenajate, iar 12 persoane au murit. De asemenea, de la începutul acestui an, aceeaşi cauză a condus la moartea a şase peroane.
Pentru creşterea gradului de siguranţă în trafic, Brigada Rutieră a solicitat Comisiei Tehnice de Circulaţie din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti semaforizarea a peste 60 de treceri pentru pietoni, după cum au delclarat reprezentanţii Brigăzii.
De asemenea, anul trecut au fost aplicate 4.784 sancţiuni contravenţionale, fiind reţinute tot atâtea premise (sancţiune complementară) în vederea suspendării dreptului de a conduce, pentru neacordarea priorităţii pietonilor aflaţi în traversare prin locurile amenajate.