Ce este consilierea în carieră şi cum poţi beneficia de sfaturile unui specialist în domeniu
0
Noţiunea de carieră a primit de-a lungul timpului mai multe definiţii. Aceasta a fost privită fie ca reprezentând „ascensiunea unei persoane în cadrul structurii ierarhice a unei organizaţii“ sau ca fiind „traseul profesional parcurs de o persoană prin învăţare, perfecţionare, experienţă şi muncă“. În ultimii ani s-a dezvoltat şi în România conceptul de „consiliere în carieră”.
Conform definiţiei utilizate de (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică) OECD, Comisia Europeană şi Banca Mondială, consilierea carierei se referă la serviciile şi activităţile care intenţionează să asiste individul, de orice vârstă şi în orice moment al vieţii sale, să facă alegeri în planul educaţiei, formării şi ocupaţiilor şi să-şi dezvolte propria carieră.
Aceste servicii pot fi organizate în şcoli, universităţi, instituţii de formare, în cadrul serviciilor publice de angajare, la locul de muncă, în sectorul activităţilor voluntare şi comunitare, cât şi în cel privat. Activităţile pot fi derulate cu indivizi sau grupuri, faţă în faţă sau la distanţă (cum ar fi cele oferite la telefon sau servicii de tip web, pe Internet).
Atunci când se vorbeşte de carieră trebuie să se aibă în vedere contribuţia individului la propria dezvoltare profesională, contribuţia organizaţiilor în care acesta evoluează, contextele profesionale în care se regăseşte, legislaţia specifică şi metodologia de aplicare a acesteia. Indiferent de definiţiile sub care este privită cariera trebuie să fie în permanenţă asociată unor termeni pozitivi cum sunt progresul, dezvoltarea, promovarea şi avansarea.
Cea mai cunoscută definiţie a conceputului estea cea dată de psihologul american R. W. Strowig: ”Consilierea înseamnă multe lucruri. Ea este o tehnică de informare şi evaluare. Ea este un mijloc de a modifica comportamentul. Ea este experienţă de comunicare. Dar mai mult decât atât, ea este o căutare în comun a sensului în viaţa omului, cu dezvoltarea dragostei ca element esenţial concomitent cu căutarea şi consecinţele ei. Pentru mine, restul este lipsit de importanţă, dacă nu există acţiunea de căutare a sensului vieţii. Într-adevăr această căutare este însăşi viaţă, iar consilierea este numai o intensificare specială a acestei căutări”.

Potrivit trainerului Iulian Sîrbu, consilierea în carieră este un proces de scurtă durată, prin care un specialist consilier oferă sprijin unei alte persoane (client) pentru a depăşi o serie de obstacole ce ţin de sfera carierei, a vieţii profesionale (şomaj, nevoia de a lua o decizie importantă, lipsa de satisfacţie la locul de muncă etc.) sau care ţin de viaţa personală şi pot avea efecte în cea profesională (lipsa de organizare, dificulăţi de comunicare, abilitati insuficiente de managementul timpului etc).
Consilierea constă într-o serie de întâlniri faţă în faţă în timpul cărora au loc discuţii între client şi consilier (interviuri, completarea unor teste de evaluare a intereselor, valorilor, trăsăturilor de personalitate, atitudinilor, sunt discutate rezultatele obţinute în urma aplicării testelor, au loc exerciţii de simulare a situaţiilor reale etc), cu scopul de a clarifica situaţiile problematice pe care persoana respectivă le întâmpină, pentru a identifica soluţiile posibile şi pentru a sprijini clientul în adoptarea celei mai potrivite decizii.
Iulian Sîrbu oferă şi câteva motive pentru cei care vor să evolueze în carieră, în sensul în care consilierii pot oferi sprijin de specialitate:
Vrei să te cunoşti mai bine, să devii conştient de potenţialul, de aptitudinile şi trăsăturile care te definesc
Eşti şomer(ă) sau proaspăt absolvent(ă) şi doreşti să îţi găseşti un loc de muncă
Nu eşti satisfăcut de locul actual de muncă, crezi că job-ul pe care îl ai nu ţi se potriveşte, ai conflicte dese cu superiorii şi/sau colegii
Ai dificultăţi în a te adapta la locul de muncă
Simţi nevoia unei schimbări în carieră
Ai dificultăţi în respectarea termenelor limită, nivelul de stres de la locul de muncă te copleşeşte
Doreşti să îţi dezvolţi abilităţile, să înveţi cum să relaţionezi mai bine sau cum să îţi organizezi timpul.
Vrei să te pregăteşti pentru un interviu de angajare sau să îţi redactezi documentele necesare angajării (CV-ul, scrisoarea de intenţie, etc)
Trebuie să iei o decizie importantă pentru cariera ta sau vrei să înveţi câteva tehnici eficiente de luare a deciziilor
Nu ştii ce profesie ţi se potriveşte cel mai bine sau vrei să afli ce instituţie de învăţământ trebuie să urmezi pentru a putea profesa în domeniul dorit
Simţi nevoia de a-ţi schimba locul de muncă sau de a-ţi mai lua un job pentru că nu eşti mulţumit de situaţia ta financiară
Nu ştii ce trebuie să faci pentru a-ţi atinge obiectivele profesionale
Faci parte dintr-o categorie socială defavorizată (minoritate etnică, sexuală, religioasă, ai anumite dizabilităţi etc.) şi din această cauză întâmpini dificultăţi în încercarea de a-ţi construi o carieră satisfăcătoare
Vrei să afli mai multe informaţii despre o anumită profesie, instituţie, procedură legală, piaţa muncii etc.