Secretizarea coruptiei
0O anume Viorica Afrasinei, deputat de Botosani, le spunea, deunazi, de la tribuna Parlamentului, reprezentantilor Opozitiei, sa fie atenti ce declara la adresa Guvernului, altfel pot intra pe mana
O anume Viorica Afrasinei, deputat de Botosani, le spunea, deunazi, de la tribuna Parlamentului, reprezentantilor Opozitiei, sa fie atenti ce declara la adresa Guvernului, altfel pot intra pe mana anchetatorilor. In acelasi timp, colegii de partid ai doamnei deputat strigau din banci ca aceia care au alte pareri decat partidul lui Adrian Nastase sunt iresponsabili si manati de rea-credinta, daca nu chiar tradatori de-a binelea. Excesiva iritare a pesedistilor, survenita pe parcursul dezbaterilor privind Legea informatiilor clasificate - Legea secretului de stat, nu s-a ivit din teama ca Opozitia, asa prapadita cum e, ar reusi, printr-o minune, sa schimbe ceva din prevederile pretioasei legi. Nu. Problema partidului de guvernamant este ca nu mai suporta sa mai aiba cineva alte pareri decat cele izvorate din lumina indicatiilor venite de la Palatul Victoria. Alergia guvernamentala este o problema mai veche, care nu a raspuns multumitor tratamentelor incercate. Mai intai s-a urmarit obtinerea controlului asupra mijloacelor de informare in masa. Reactia presei la scandalurile Armagedon a dovedit esecul unei asemenea abordari in era informationala. S-a trecut apoi la terapia de soc. Legea secretului de stat este o etapa esentiala a acestei strategii. Daca nu poti controla difuzarea informatiilor, atunci sigilezi informatiile neconvenabile, aplicandu-le stampila secret. Iar, in asemenea cazuri, curiozitatea se plateste cu ani buni de inchisoare. Legea informatiilor clasificate este ceruta in mod expres in procesul de aderare la NATO. America nu isi poate lasa secretele militare la indemana oricui ar fi tentat sa le vanda, pe doi poli, la piata mare. Ca urmare, doar cine lucreaza cu asemenea informatii trebuie sa raspunda pentru ele. La rigoare, gasitorul unui document pe care scrie "strict secret de importanta deosebita" poate fi obligat sa il restituie emitentului. De aici si pana la forma in care a iesit legea in urma votului PSD este o distanta uriasa. Textul introduce doua categorii de secrete: secretul de stat si secretul de serviciu. Cea mai inalta clasa de secretizare din cadrul secretelor de stat este "strict secret de importanta deosebita". Autoritatile imputernicite sa puna aceasta stampila sunt presedintele tarii, CSAT, primul-ministru. Bunul-simt ar spune ca este suficient. Nici pe departe, spune PSD. Cele mai tari secrete din tara, despre care, daca vorbesti, te paste puscaria, pot fi instituite si de membrii Guvernului - nici macar numai de catre ministri -, secretarii generali ai Camerei si Senatului, directorul Institutului National de Statistica, directorul Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat. Informatiile strict secrete si cele secrete "simple" pot fi stabilite de directori si functionari superiori. Orice director de intreprindere de stat poate decreta, la randul sau, secretul de serviciu. Pentru pastrarea secretului de stat, legea ii face raspunzatori pe toti cetatenii tarii, indiferent daca au stiut sau nu ca au descoperit un asemenea secret, indiferent daca dezvaluirea informatiei aduce sau nu atingere sigurantei nationale. Orice functionar de minister va putea acoperi, asfel, frauda, coruptia, jefuirea banului public. Ce informatii vor secretiza secretarii generali ai Camerelor, institutii eminamente publice? Indemnizatiile senatorilor si deputatilor? Cate masini de lux si-au mai luat de la buget? Cati incaseaza fraudulos zeci de milioane, declarandu-si domicilii fictive in provincie? Va declara Institutul de Statistica strict secreta rata reala a inflatiei, pentru a nu submina moralul populatiei si a nu contrazice realizarile Guvernului? Afacerile cu rezervele de stat, tip "Uleiul Muresan", vor deveni si ele strict secrete? Licitatiile strategice? Programele sociale gen ANL, de imbuibare a clientelei pesediste? Probabil. Cert este ca pedepsiti vor fi numai cei care dezvaluie "secretele." Presa este tinta. Dupa Legea informatiilor clasificate, pentru sesiunea ordinara se pregateste o noua lege a audio-vizualului. Pentru abateri de la "norme" se vor institui amenzi uriase, mergandu-se chiar pana la suspendarea posturilor radio-tv nealiniate. Linistea se va asterne peste tara. PSD isi va putea pune in practica noua sa doctrina, pseudosocial-democratia, si se va indrepta, arogant si multumit, spre alegerile din 2004, caci a devenit partid de masa si mai are multe guri de hranit. Pentru premierul Nastase a mai ramas, insa, o mica problema de rezolvat, pe plan extern. Departamentul de Stat i-a spus cat se poate de clar ca fenomenul coruptiei generalizate reprezinta un obstacol serios in calea aderarii la NATO. Cea mai puternica forta a lumii poate integra in structura aliantelor sale si o armata care, in loc de 3500 de calorii, nu poate asigura soldatului decat 2500, si astea de provenienta vegetala - varza, cartofi. Dar nu se poate alia cu o tara in care coruptia devine politica de stat. In cazul in care seful Guvernului crede ca, secretizeaza coruptia reala si se prezinta la Praga cu 400 de profesori legati fedeles, ca exponenti ai coruptiei din Romania, va avea succes, isi face iluzii.