Pietonii, bicicliştii şi motocicliştii, victimele sigure ale şoferilor
0Comisia Europenă atrage atenţia că pe şoselele din România se moare mai mult decât în alte state europene. Mai exact, anul acesta am reuşit „perfomanţa” să înregistrăm 95 de decese la milionul de locuitori, numărându-ne printre fruntaşele Europei, alături de Bulgaria şi Letonia.
România continuă să aibă şosele nesigure.şoferi agresivi şi pietoni care traversează prin locuri nepermise, tendinţă care se reflectă în cifrele sumbre prezentate recent într-un raport al Comisiei Europene: rata deceselor a fost de 95 de victime la un milion de locuitori în 2015. Adică a crescut faţă de anul 2014, când existau 91 de victime la milionul de locuitori.
Documentul arată însă că, faţă de anul 2010, anul în care oficialii europeni au început să monitorizeze tragediile de pe şoselele europene, România a înregistrat progrese şi a reuşit să scadă rata mortalităţii cu 21%. Semn bun, arată specialiştii, care spun însă că mai este mult de lucru pentru a ne apropia de vest europeni.
De altfel şi media europeană a deceselor survenite în urma tragediilor rutiere a crescut în 2015 cu 1%, cei mai vulnerabili fiind pietonii, bicicliştii, motocicliştii şi persoanele în vârstă. Anul trecut a crescut şi valoarea despăgubirilor plătite celor răniţi sau familiilor celor care şi-au pierdut viaţa.
135.000 de europeni, grav răniţi anul trecut în UE
Însă, tocmai pentru a avea o imagine clară a timpului pe care o victimă a tragediei rutiere îl petrece într-un spital european, statele membre au obligaţia, începând din 2015, să raportere către Comisia Europeană detalii amănunţite legate de condiţia medicală a victimelor.
„Pentru fiecare persoană ucisă în accidentele rutiere, multe altele suferă răni serioase şi ajung să fie afectate pe viaţă. Asta pentru victimele care rămân în viaţă, cele mai multe au nevoie de spitalizare continuă, dar şi de recuperare pe termen lung, ceea ce presupune eforturi majore pentru sistemele de sănătate şi cele de asistenţă socială”, notează specialiştii, adăugând că nu mai puţin de 135.000 de persoane au fost grav rănite în 2015 în urma tragediilor rutiere.
Pe plan european, dacă România şi Bulgaria ocupă poziţii fruntaşe privind numărul de morţi şi răniţi, ţări precum Suedia, Olanda şi Danemarca au raportat sub 30 de decese la milionul de locuitori. Diferenţa, arată aceiaşi specialişti, o face gradul de informare şi de educare al cetăţenilor.
Cele mai multe tragedii se produc la sate
Potrivit documentului, doar 7% din accidentele fatale s-au produs pe autostrăzi, în timp ce 38% din tragediile rutiere s-au produs pe şosele din oraşe. Raportul Comisiei Europene scoate la iveală faptul că cele mai multe incidente soldate cu deces se produc în mediul rural.
Totodată, în document se arată că persoanele de vârsta a treia sunt cel mai adesea victimele acestor tragedii. Mai exact, 34% din decedaţi au peste 65 de ani, în timp ce 29% din victime au între 25 şi 39 de ani. Raportul mai arată că 18% din cei care mor în urma accidentelor rutiere au până în 24 de ani.
Experţii Comisiei Europene subliniază că bărbaţii sunt cel mai adesea implicaţi în accidente grave. Concret, 76% din decese au loc în rândul bărbaţilor, România încadrându-se şi ea în aceste tendinţe, asta pentru că şoferul român este de regulă bărbat. „Vedem mai puţine femei în trafic la noi decât în alte ţări”, spun specialiştii.