Naveta Columbia - o flacara pe cerul lumii
0Filmul catastrofei 16 ianuarie a.c.; 10h39 (17h39, ora Romaniei; in continuare referirile se vor face la ora Romaniei), naveta Columbia pleaca in a 28-a misiune. Zborul trebuie sa dureze 15z22h17'.
Filmul catastrofei 16 ianuarie a.c.; 10h39 (17h39, ora Romaniei; in continuare referirile se vor face la ora Romaniei), naveta Columbia pleaca in a 28-a misiune. Zborul trebuie sa dureze 15z22h17'. Altitudinea - 277 km, cu o inclinare orbitala de 39'. Misiunea era stiintifica, nu era prevazuta nici o iesire in spatiu. Incarcatura utila - un modul de cercetare Spacehab RDM si 4 tone de experiente stiintifice. Echipajul format din 7 astronauti. Aterizarea prevazuta pentru 1 februarie. 16h16' (ora Romaniei). Decolarea a avut loc in conditii deosebite de securitate, data fiind prezenta in echipaj a israelianului Ramon Illan. Un fragment a lovit aripa stanga a navetei la decolare, dar s-a apreciat ca nu e vorba de un pericol pentru securitatea sa. "Nu stiam ce efect a avut impactul acestui fragment, avand o anumita densitate si o anumita viteza, asupra placutelor de ceramica (care acopera corpul navetei). Nu putem sa facem nimic atunci cand placutele sunt deteriorate in timpul zborului in orbita", a spus directorul NASA care nu are deocamdata capacitatea tehnica de a efectua iesiri in spatiu pentru a repara stratul de placute ceramice. Frecvent, diferite fragmente, in special de gheata, lovesc naveta. 1 februarie, 16h00. Columbia reintra in atmosfera terestra. NASA pierde contactul cu Columbia in timp ce ea trecea deasupra orasului Dallas (Texas). In imaginile transmise de CNN se vad mai multe dare albe, ceea ce indica faptul ca naveta s-ar fi putut dezintegra in momentul reintrarii in atmosfera. Ca si SUA, Israelul, ce-l are in echipaj pe Ramon Illan, e in stare de soc si se roaga pentru o aterizare fara probleme. NASA anunta "Planul de urgenta". 16h54. Nici o sansa ca naveta sa fi putut reusi o aterizare de urgenta de la altitudinea la care se afla cand s-a pierdut contactul cu ea. "Nu exista optiuni la acea inaltime", declara un oficial. 17h27. NASA lanseaza un avertisment locuitorilor din Texas sa nu atinga resturile navetei, dat fiind ca ea foloseste drept carburant substante foarte toxice. 17h44. Presedintele George W. Bush, aflat la Camp David, pleaca la Casa Alba pentru a urmari situatia. Casa Alba anunta ca, la ora respectiva, nu exista nici un semn potrivit caruia disparitia navetei se datoreaza unui atentat. 18h05 Oamenii de stiinta indieni sunt bulversati de tragedia Columbiei, in echipajul careia se afla americanca de origine indiana Kalpana Chawla. 18h30 Martori oculari declara la CNN ca pe cerul Texasului s-au vazut fulgere, s-a auzit un zgomot asurzitor si s-a raspandit ceata. 18h35 S-a aflat ca dupa primul sau zbor, 1981, naveta a suferit un mare numar de transformari pentru a-i ameliora securitatea, puterea si capacitatea. 18h37 "Se poate presupune ca naveta s-a dezintegrat in cel putin trei parti ca urmare a unei erori in unghiul de revenire in atmosfera", declara agentiei ANSA astronautul italian Umberto Guidoni, participant la doua zboruri spatiale. 18h45 Dezintegrarea navetei se explica printr-o defectiune a scutului antitermic, spune expertul german Heinz-Herman Koelle, profesor de astronautica la Berlin. 19h05 Accidentul Columbiei ar putea duce la o suspendare a programului Statiunii Spatiale Orbitale Internationale (ISS) pe o durata nedeterminata dupa revenirea la sol a echipajului actual, declara un expert rus. El se refera la slaba fiabilitate a navelor spatiale americane, in comparatie cu cele ale Moscovei, ce au inregistrat ultimul accident de zbor cu echipaj uman in 1971. 19h13 Jean-Francois Clervoy, astronaut francez, spune ca explozia navetei s-ar datora unei "pierderi a controlului ei". 19h15 Drapelele NASA sunt coborate in berna. 19h40 Se anunta ca Agentia Spatiala Rusa ofera sprijinul sau tehnic pentru NASA. 20h00 Canalele de televiziune ofera imagini din diferite locuri din Texas unde au cazut resturi ale navetei. In primul rand din Palestine, sud-est de Dallas. Oraselul a fost infiintat de un predicator venit in Palestine din Illinois, regiune care evoca "tara laptelui si a mierii" din Biblie. 20h05 Apare primul comunicat NASA despre tragedie. 20h15 Dupa ce Bush a ajuns la Casa Alba (in jurul 19h30), drapelul american ce flutura pe acoperisul imobilului este coborat in berna. 20h27 Zborurile spatiale umane nu sunt niciodata sigure 100%, apreciaza presedintele Agentiei Spatiale a Canadei, Marc Garneau. 20h28 Cei sapte astronauti de pe naveta Columbia sunt morti si e o zi tragica pentru NASA, familiile lor si tara, declara administratorul NASA, Sean O'Keefe. 20h45 Se anunta ca premierul Ariel Sharon a transmis condoleante tatalui astronautului Illan care locuieste la Omer, in sudul israelian 21h00 George W. Bush exprima public regrete dupa tragedia Columbiei. Cateva minute mai inainte, Vladimir Putin i-a transmis condoleante lui Bush si lui Sharon. Ulterior, numerosi sefi de stat si de guvern din intreaga lume transmit condoleante sefului Casei Albe. Intreaga America si Israelul sunt in stare de soc. In numeroase locuri se aduc deja omagii astronautilor disparuti. Concomitent, din Texas vin tot mai multe semnale despre resturi ale navetei si ale corpurilor umane descoperite. Ramasite umane ale echipajului, descoperite pe sol Resturi umane provenind de la echipajul navetei Columbia, care s-a dezintegrat sambata, au fost descoperite la Hemphill - Texas. "Confirm ca resturi umane provenind de la naveta Columbia au fost descoperite printre ramasitele navetei", a spus purtatorul de cuvant al politiei locale, fara alte detalii. El a adaugat ca mai multe persoane au fost internate in spital, dupa ce au atins fragmente provenind de la naveta, si a repetat avertismentele de a nu intra in contact cu ele. Au fost identificate circa 70 de locuri continand resturi ale navetei. Hemphill se afla in estul Texasului, la circa 30 km de Nacogdoches, locul unde au fost descoperite cele mai multe fragmente ale epavei. Presedintele George W. Bush a anuntat declararea starii de urgenta in anumite districte din Texas si Louisiana, carora le-au fost deblocate fonduri federale pentru curatirea de resturile provenite de la naveta. Ultimele secunde ale zborului In ultimele secunde inainte de dezintegrare naveta efectua un larg viraj. Ea se afla la altitudinea de 60 km si isi continua cursa cu viteza de 21.252 km/ora. Ea tocmai efectua un viraj cu unghiul de inclinare de 57 grade. In acel moment, controlorul de zbor de la Houston, care tinea legatura cu echipajul, il cheama pe comandantul de bord, Rick Husband. "Columbia, aici Houston. Am primit ultimele voastre mesaje cu privire la presiunea din pneuri. Nu am captat ultimul (mesaj)...". Dupa un scurt moment, comandantul raspunde: "Am receptionat cu bine, mm...". Comunicatia se intrerupe. Se aud cateva pocnituri. Apoi - tacere. Este 9 h 00 (16 h 00 ora Romaniei) si cateva secunde. Concomitent, posturile de televiziune retransmit zborul navetei, care lasa in urma o lunga dara alba. Deodata, apare o lumina portocalie si incep sa se desprinda resturi incandescente. Locuitorii aud o bubuitura asurzitoare. Inainte de prabusire Mari probleme tehnice la aripa stanga Controlorii de zbor de la NASA au constatat existenta mai multor probleme tehnice la bordul navetei, inaintea dezintegrarii acesteia deasupra statului Texas. Ca urmare, NASA a anuntat o ancheta aprofundata. "Am inceput o ancheta completa, pentru a afla ce nu a mers", a declarat directorul de programe pentru navete al NASA, Ron Dittermore. NASA a prezentat primele detalii importante ale evenimentelor care au precedat catastrofa. Primele date privind problemele de la bord au fost inregistrate la 08 h 53 (15 h 53, ora Romaniei), cu sapte minute inainte de dezintegrare. In centrul de control de la Houston, controlorii au remarcat disparitia brusca de pe monitoare a datelor telemetrice transmise de sistemele de masurare a temperaturii in motoarele hidraulice ale aripii stangi a navetei. La 08 h 56 (15 h 56, OR), s-a constatat cresterea temperaturii in circuitul hidraulic de franare si la trenul de aterizare din stanga. In acel moment, Columbia se afla la o altitudine de circa 60 de kilometri, la o distanta de 2.250 de kilometri de pista de aterizare, zburand cu o viteza de peste 21.200 kilometri pe ora (Mach 18,3) si cu o inclinatie de 57 de grade, in timpul unui viraj amplu. La 08 h 58 (15 h 58, OR), trei dintre senzorii de temperatura din aripa stanga a navetei atinsesera nivelul de alerta, indicand o crestere brusca a temperaturii metalului si supraincalzirea periculoasa a navetei. Contactat de controlul de zbor, comandantul de bord Rick Husband pare sa fi confirmat existenta cresterii presiunii hidraulice in trenul de aterizare. "Credem ca membrii echipajului au confirmat masuratorile pe care le-am constatat noi", a spus Milt Heflin. Controlorii de la Houston au incercat, din nou, sa ia legatura cu echipajul navetei, dar mesajul transmis de acesta s-a intrerupt brusc in jurul orei 09,00 (16 h 00, OR). Potrivit primelor indicii, problemele tehnice au aparut la aripa stanga a navetei. Inregistrarile video efectuate de NASA la decolarea Columbiei, la 16 ianuarie, arata ca, in momentul desprinderii de la sol, aripa stanga a fost lovita de un fragment de spuma de plastic, folosita ca izolatie pentru rezervorul central al navetei. Dupa intrarea pe orbita, coordonatorii zborului au luat in discutie incidentul, punand problema unei posibile avarii la scutul termic al navetei. "Incidentul nu a fost considerat ingrijorator pentru securitatea navetei", a afirmat Dittermore. Hidrazina, o substanta deosebit de toxica Mai multe persoane au fost internate dupa ce au atins bucati din naveta Columbia, in ciuda avertismentelor date de NASA, care prevenise populatia ca bucatile ar putea fi contaminate de produsele toxice aflate la bordul navetei. Cel mai periculos dintre ele este hidrazina, o substanta cu o mare putere energetica, pe baza de hidrogen si azot, folosita drept combustibil pentru propulsia navetei. Ea este nociva, inflamabila si explozibila. Contactul cu ochii si epiderma provoaca inflamatii si arsuri si poate duce la orbire. Ingerarea, chiar daca este vorba de o cantitate mica sau care este eliminata imediat, afecteaza sistemul nervos si poate provoca moartea. Vaporii de hidrazina pot exploda la contactul cu flacari sau scantei. Hidrazina este un lichid incolor cu miros asemanator amoniacului, ce fierbe la 113.5 grade C. si se solidifica la 1,4 grade C. Ea este utilizata drept carburant pentru rachete si sateliti, dar este folosita si in industria farmaceutica si chimica si in rafinarea petrolului. In Texas a "plouat" cu resturi ale navetei O "ploaie" de resturi provenite din Columbia a cazut, sambata, intr-o vasta zona din estul Texasului. Resturile, cenusa si fragmente incandescente de metal, au fost semnalate in sectoarele Lufkin si Nacogdoches, intr-un perimetru de cateva sute de kilometri, delimitat de orasele Austin, Dallas si Fort Worth. NASA a primit numeroase apeluri telefonice de la persoane care au vazut resturi, unele ajunse chiar in gradina proprie. La Nacagdoches, o ramasita, care a cazut pe poarta unei banci si de acolo pe un parking, seamana cu o teava de esapament acoperita cu aluminiu. Langa Rico a cazut o piesa fumeganda cu dimensiunile de 1,6 m si 1 m. NASA a avertizat ca resturile cazute sunt toxice, datorita combustibilului utilizat de naveta, hydrazina. Populatia a fost alertata sa nu atinga resturile, care, in sectorul Palestine de langa Dallas, au continuat sa cada la trei ore de la producerea catastrofei. Locuitorii din Texas au auzit trei explozii puternice, inainte ca fragmentele de naveta sa ajunga pe sol, pe rand. Dezintegrarea a provocat o lumina puternica, urmata de ceata. Multi au crezut ca este vorba de un avion care s-a prabusit peste ei. Nu s-au semnalat victime sau pagube materiale la sol. Meteorologii au apreciat ca resturile cu dimensiuni mari au cazut deja, dar ca cele mai usoare au continuat sa cada timp de zece ore. Cu 17 ani in urma, naveta Challenger a explodat la decolare La 28 ianuarie 1986, naveta spatiala Challenger exploda in spatiu, la 73 de secunde de la lansare, lasand in urma dare albe de fum pe cerul albastru al Floridei si o America ingrozita: sapte astronauti si-au pierdut viata atunci sub ochii ingroziti ai miilor de spectatori prezenti la lansare si ai milioanelor de telespectatori care urmareau evenimentul transmis in direct. Doua femei si un barbat de culoare fusesera inclusi in echipaj, alaturi de comandantul misiunii, copilot si alti doi membri astronauti. Cei sapte urmau sa simbolizeze diversitatea Americii si accesul tuturor oamenilor la spatiul cosmic. Printre multiplele obiective ale acestui zbor prevazut sa dureze sase zile, urma sa se numere si lansarea unui satelit de comunicatii (TDRS), iar profesoara Christa McAuliffe urma sa tina un curs in direct de pe orbita, avand drept auditoriu milioane de elevi americani. O scurgere de gaz incandescent la una din rachetele de sprijin (boosters) ale navetei Challenger a declansat explozia vehiculului spatial, punand capat prematur misiunii. Potrivit raportului NASA, explozia nu a fost atat de puternica incat sa provoace moartea sau ranirea echipajului. Naveta s-a dezintegrat, numai cabina ramanand intreaga si separandu-se de fuselaj, pentru a cadea apoi in Atlantic. Potrivit expertilor NASA, pilotii si-au pierdut cunostinta pe loc, din cauza depresurizarii rapide a cabinei la 20 de kilometri altitudine. Ulterior insa au fost gasite chiar si buteliile de aer de salvare actionate de astronauti dupa explozie, iar unele din ele chiar fusesera folosite in proportie de trei sferturi. Inregistrarile magnetice descoperite ulterior in apa oceanului, desi avariate, au putut dezvalui ultimele cuvinte ale capitanului Mike Smith, exclamatia "Oh, oh!". Inainte de lansare Echipajul Columbiei adusese un omagiu astronautilor morti in misiune Membrii echipajului de pe Columbia adusesera marti un omagiu astronautilor morti in misiune, in special celor care si-au pierdut viata in explozia din 1986 a navetei Challenger, relateaza AFP. Cu cinci zile inainte de catastrofa, comandantul de bord Rick Husband citise un comunicat in memoria acestora, omagiindu-i pe membrii echipajelor de pe Apollo I si Challenger. "Au facut sacrificiul suprem, dandu-si viata pentru tara lor si pentru umanitate. (...) In timp ce suntem pe orbita in jurul Pamantului, ne alaturam marii familii NASA pentru un moment de reculegere in memoria lor. Gandurile si rugaciunile noastre se indreapta si spre familiile lor", afirma mesajul, citit in numele intregului echipaj. Inca din 2001, NASA a vrut sa renunte la Columbia Inca din 2001 NASA a avut in vedere retragerea navetei spatiale Columbia. Cea mai veche naveta din flota spatiala americana, Columbia s-a mai confruntat cu probleme tehnice si in trecut, dupa prima lansare din 1981. Totusi, nici una dintre defectiunile precedente ale navetei, care a fost supusa unei revizii de 17 luni, incepand din septembrie 1999, ce a costat 90 de milioane dolari, nu a contribuit la catastrofa de sambata. NASA intentiona sa o retraga in 2001, din cauza reducerii bugetului, dar a hotarat sa o mentina, mai ales pentru a realiza unele misiuni programate deja. Printre misiuni s-a numarat si STS-107, care, dupa multe amanari, a fost lansata la jumatatea lunii ianuarie. Naveta Columbia, avand o valoare de doua miliarde de dolari, realizase multe alte misiuni revolutionare, fiind prima care a ajuns pe orbita Pamantului, in 1981. In anul 1999, Columbia a lansat telescopul spatial Chandra, avand la bord prima femeie comandant, Eileen Collins. Naveta spatiala - un "prajitor cu aripi" Pentru a proteja astronautii in fata enormelor temperaturi cu care se confrunta la revenirea pe Terra, navetele spatiale sunt echipate cu un invelis termic ultrasofisticat: 20.000 de placute ceramice din aliaj compozit, situate sub varful si burta ei si capabile sa absoarba temperaturi de 1.650 grade. Patrunzand in atmosfera cu peste 27.000 km/h, naveta se incalzeste considerabil, o data cu frecarea de paturile de aer. Timp de peste 30 de minute, astronautii devin pasageri intr-un "prajitor cu aripi", potrivit expresiei unui om de stiinta de la NASA. In acest stadiu, soarta navetei si a echipajului sau se bazeaza in intregime pe "scutul termic", ce poate fi recunoscut datorita culorii negre in care este vopsit, ce contrasteaza cu fuselajul alb, din aluminiu si grafit. Extremitatea varfului si marginea aripilor sunt acoperite cu un vesmant special din grafit carbon-carbon (RCC), capabil sa reziste la o temperatura ce poate merge de la 1.260 grade Celsius pana la 1.650 grade Celsius. Placute ceramice negre, numite de izolare a suprafetei la inalta temperatura (HRSI), sunt folosite pentru a proteja partea din fata a "burtii". Ele sunt compuse din fibre de siliciu foarte pure (99,8 %), intarite printr-un liant de ceramica si acoperite de o pasta termoprotectoare. De-a lungul anilor, un alt tip de placute a fost pus la punct. Mai usoare, mai durabile si mai lesne de inlocuit, ele au fost instalate in partile mai putin supuse cresterii de temperatura (sub 650 de grade), adica in restul fuselajului, aripilor si pe deriva verticala. Acestea au ca rol protejarea fuselajului. Punctul critic al reintrarii in atmosfera este atins in jurul altitudinii de 60 km - cea a navetei Columbia atunci cand s-a dezintegrat deasupra Texasului -, punct in care temperaturile ating nivelul lor maxim, de peste 1.600 de grade. Mai multe comisii de investigatii Cel putin trei comisii de investigatii guvernamentale vor ancheta dezastrul navetei Columbia, directorul NASA pentru programele navetelor spatiale, Ron Dittemore, declarand ca vor fi cercetate cu atentie toate aspectele accidentului pentru a permite ca, pe viitor, SUA sa trimita in spatiu alte echipaje. Se vor examina toate informatiile pe care NASA le-a colectat pana in momentul dezintegrarii navetei. Ele se refera la transmisiuni ale echipajului, inregistrari ale senzorilor navetei, analizarea resturilor cazute, precum si date furnizate de sateliti militari, guvernamentali si comerciali. O comisie independenta alcatuita din experti din partea Fortelor Aeriene si Navale, din randul carora faceau parte cinci din cei sapte membri ai echipajului de pe Columbia, si responsabili din Ministerul Transporturilor si alte agentii federale, a inceput deja anchetarea accidentului. NASA va conduce propria sa ancheta, ca si Comitetul pentru stiinta din cadrul Camerei Reprezentantilor. Sateliti militari dotati cu detectori cu infrarosu au inregistrat mai multe puncte luminoase in momentul in care Columbia s-a dezmembrat. Nu este clar daca ele indica o explozie, arderea unor bucati de deseuri la reintrarea in atmosfera Terrei sau altceva. Oficialii NASA au afirmat insa ca nu exista nici un indiciu ca dezastrul ar fi fost provocat de un atac de la sol. Opinia care inlatura ipoteza unui act terorist este impartasita si de Agentia spatiala rusa Rosaviakosmos. Purtatorul sau de cuvant, Viaceslav Mihailisenko, a spus: "Judecand dupa traiectoria unica a partilor desprinse din naveta, a fost vorba despre o dezintegrare naturala". Expertul a facut cunoscuta disponibilitatea agentiei sale de a contribui la investigatii, daca NASA va solicita acest lucru. In opinia expertilor rusi, tragedia navetei a fost provocata de distrugerea scutului termic, una din cele mai serioase probleme de securitate cu care se confrunta in general navetele spatiale americane. Expertul rus Serghei Gorbunov a apreciat ca doar navele spatiale Soyuz vor putea, in viitorul apropiat, sa transporte echipaje pe ISS, ceea ce va permite asigurarea unei prezente umane la bordul ISS timp de un an.