Totul despre reorganizarea Romsilva. Câți directori rămân și pentru cât timp
0În urma scandalului provocat de bonusul de pensionare al directorului general al Romsilva, care s-a reangajat de altfel la doar câteva zile după ce anunțase că a decis să iasă din câmpul muncii. dar și a numeroaselor sesizări privind regelulile din cadrul Regiei, Guvernul a decis reorganizarea companiei.

„Dorința reorganizării Romsilva a venit mai degrabă din ideea de a lua oameni de la centru, dintr-o echipă care pur și simplu nu este justificată astăzi să existe acolo, și a duce oameni în teren. Astăzi avem nevoie de oameni în teren, ne uităm, de asemenea, și la o salarizare mult mai unitară a acestor angajați salariați Romsilva, și o modalitate mult mai unitară de a angaja salariații în cadrul Romsilva”, a declarat ministrul în briefingul care a urmat ședinței de Guvern.
Potrivit acestuia, reorganizarea Romsilva se va construi pe trei piloni, unul legat de regionalizarea direcțiilor silvice, un altul legat de contabilitate și un altul pe indicatorii de performanță.
Ministrul a punctat că, din cele 41 de direcții silvice se vor forma doar 12.
„Asta înseamnă o scădere - aproape de 70% - din numărul de direcții silvice. Este o scădere care este necesară, inclusiv pentru eficientizarea activității Romsilva. Nu există o nevoie reală pentru 41 de direcții. Este o nevoie inclusiv de eficientizare, prea mult aparat administrativ care funcționează pentru fiecare direcție. Vor fi toate mutate și va exista o structură regională, 12 direcții la nivel de țară”, a spus Buzoianu.
În ce privește numărul de directori din cele 41 de direcții, în urma reorganizării vor rămâne doar 12. „Asta înseamnă o scădere și o câștigare, până la urmă, de bani la buget de 19 milioane de lei. Sigur, acești bani vor fi folosiți de către Romsilva pentru a fi îndreptați către activitatea lor de bază, activitatea administrării de păduri”, a adăugat Buzoianu.
- Directorii direcțiilor structurii centrale sunt angajați prin concurs cu contract de mandat pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii o singură dată cu aceeași perioadă, condiționat de promovarea concursului de angajare, organizat de către CA, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Nu trebuie să mai existe „găuri negre” din activitățile secundare
Al doilea pilon fundamental al hotărârii privind reorganizarea Romsilva se bazează pe contabilitate, pe eficientizarea financiară.
„Vorbim despre nevoia de a avea separată activitatea privind gestionarea, administrarea pădurilor de activitatea de exploatare, de activitatea de întreținere de drumuri și de activitatea de valorificare produse nelemnoase, creșterea și valorificarea vânatului, piscicultură și alte tipuri de activități pe care le poate desfășura Romsilva. Ce ne dorim de fapt? Ne dorim să nu mai existe găuri negre în activități secundare pe care le desfășoară Romsilva, ca banii Romsilva să se ducă în principal către activitatea de bază, activitatea de administrare de păduri. Această activitate nu trebuie să fie eficientă neapărat din perspectivă economică, pentru că administrarea pădurilor are o grămadă de alte criterii sociale pe care trebuie să le urmărim. (...) Dar dacă Romsilva decide să desfășoare activități secundare, deci nu vorbim de administrarea pădurilor, unde nu ne uităm neapărat la acest criteriu de eficiență economică, ci la un criteriu mai mare, de gestionare sustenabilă a fondului forestier, în afara acestei activități principale, dacă Romsilva decide să desfășoare activități secundare, acelea trebuie să fie și eficiente economic, pentru că nu este normal să ducem bani de la activitatea principală, de la gestionarea și administrarea pădurilor, ca să acoperim gestionarea de hoteluri sau orice altă activitate secundară pe care ar putea să o aibă Romsilva”, a afirmat ministrul.
Indicatorii de performanță
Al treilea pilon pe care se bazează hotărârea de guvern privind reorganizarea Romsilva sunt indicatorii de performanță financiari și non-financiari, care, pentru prima dată, vor fi trecuți în hotărârea de guvern privind organizarea Romsilva.
„Vorbim aici de directori care vor avea criterii minimale și șefi de ocoale care vor avea criterii minimale de performanță; sigur, și număr de ore de formare, număr de instruiri pe care ar trebui să le aibă anual, inclusiv suprafețe din fondul forestier care trebuie să fie acoperite minimal de mijloace de supraveghere video. (...) Minimul de criteriu care trebuie să fie îndeplinit este o acoperire de 30%, așa cum l-am propus noi, din suprafața de fond forestier. Și mai sunt multe alte criterii pe care le-am pus; de exemplu, identificarea arborilor remarcabili, arborilor de habitat, insulelor de îmbătrânire, care au fost trecute deja ca obligații în Codul silvic”, a spus Buzoianu.
În proiectul de HG sunt menționați și niște indicatori de performanță. „Adică, de exemplu, în 10 ani, o creștere de 10% pe an pentru acest criteriu, care deja este trecut în Codul silvic, că acești arbori ar fi trebuit să fie identificați, aceste insule ar fi trebuit să fie identificate, cuantificăm în sfârșit și cum trebuie să fie îndeplinită această obligație, nu generic, ea să existe, dar, de fapt, în realitate, în fiecare an să nu avem niciun arbore identificat sau nicio insulă de îmbătrânire identificată”, a spus ministrul Mediului.
Acesta a adăugat că, odată cu această hotărâre de guvern, o să vină la pachet cu o serie de reforme.
„Aș mai vrea doar să anunț că săptămâna aceasta, ieri, am trimis Corpul de Control la Direcția Silvică Arad, unde domnul director Țigan - este cel care s-a pensionat pe 100.000 de euro, s-a reangajat în câteva zile înapoi - pentru a vedea exact dacă a fost respectată legislația. În momentul în care s-a reîntors, a beneficiat de un beneficiu uriaș de pensionare, de un bonus uriaș de pensionare și vrem să vedem dacă totul a fost făcut conform legislației”, a adăugat ministrul Mediului.