Şeful Institutului pentru Tehnologii Avansate al SRI: Serviciul e complet digitalizat. Au trecut deja 10 ani de când nu mai folosim hârtie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andrei Oprina ITA SRI

Directorul Institutului pentru Tehnologii Avansate din SRI, Andrei Oprina, susţine, în cadrul Podcastului Top(NE)SECRET, că serviciul este complet digitalizat, menţionând că este cea mai tehnologizată instituţie din România.


Directorul Institutului pentru Tehnologii Avansate a explicat că unitatea militară pe care o conduce are rolul de a stabili traiectoria Serviciului în acest domeniu.
"Deci nu numai că decidem ce tehnologie aducem în Serviciu, ci şi cumpărăm tehnologie. Mai mult decât atât, sunt anumite tehnologii pe care nu poţi să le cumperi şi atunci avem şi această latură de cercetare - dezvoltare care, de fapt, este cea mai predominantă în sensul că noi ne dezvoltăm tehnologii de securitate proprietari", a declarat Andrei Oprina.

Ofiţerul a menţionat că structura a fost înfiinţată în 1968, evoluând constant.

"Ne ocupăm de inteligenţa artificială, ne ocupăm de blockchain, ne ocupăm de quantum, ne ocupăm de lucruri... de cybersecurity, UiPath. Avem o colaborare foarte bună apropo cu UiPath-ul şi sper chiar cu ajutorul vostru, cu zona de comunicare, la anul, să facem un eveniment împreună cu ei pentru că, apropo, suntem cel mai mare consumator guvernamental de această tehnologie care înseamnă RPA, produsă de ei şi care a făcut furori pe tot globul, care, de fapt, ce înseamnă? Automatizare de fluxuri interne", a explicat Oprina.

Directorul ITA a menţionat că SRI este cea mai tehnologizată instituţie din România.

"Din perspectiva interiorului României, cu siguranţă, Serviciul Român de Informaţii este cea mai tehnologizată instituţie. Avem tehnologii în Serviciul Român de Informaţii după care râvnesc toţi ceilalţi. De ITA ori cumpără tehnologie şi o implementează, dacă este 'fit' şi dacă este potrivită locului, ori dezvoltă tehnologie, şi aici vorbim de zonele alea mai sensibile, de tehnică operativă şi aşa mai departe pe care o are orice serviciu secret şi trebuie cumva să şi-o ţină în casă, dar, în cele mai multe situaţii, integrează tehnologie, adică cumpără un produs, îl modifică ca să se adapteze perfect necesităţilor şi îl implementează în interior. Noi, din perspectiva asta, suntem cei mai tehnologizaţi", a declarat directorul Institutului.



În acest sens, Oprina a menţionat că SRI este complet digitalizat de peste 9 ani.

"Adică avem management electronic de documente pe toate fluxurile posibile şi imposibile. Mai sunt, probabil, doar cele impuse de lege, din zona financiar-logistică, unde, într-adevăr, mai sunt câteva situaţii particulare în care trebuie să semnăm şi fizic anumite hârtii. Contracte, de exemplu. De ce? Că legea te obligă să faci lucrul acesta.

Dar, altfel, trebuie să gândim în felul următor: există generaţii întregi de ofiţeri SRI pe care, dacă i-ai lua în momentul acesta şi i-ai muta într-o altă instituţie a statului român şi s-ar lovi de birocraţia de acolo, s-ar şoca. La noi toată lumea ştie că vine la muncă, deschide calculatorul şi îşi rezolvă toate problemele în format electronic. Iar acesta este doar un exemplu. Pentru că digitalizarea nu s-a dus doar pe zonele să zicem aşa uzuale, de corespondenţă, chiar şi de usual business, de informativ-operativ, sau de financiar-logistic, de resurse umane şi aşa mai departe, tehnologia s-a dus şi mai mult, în modul nostru de a ne face jobul. Mai sunt situaţii şi acum când trebuie să apelăm la mijloace clasice, dar nu aş vrea să le detaliez acum, dar important este că tehnologia acoperă acum mare parte din modul în care Serviciul îşi culege informaţiile, îşi valorifică informaţiile, prelucrează informaţiile, absolut tot ce înseamnă... nu ştiu, activitatea proprie a Serviciului Român de Informaţii",  explicat directorul structurii.

Întrebat dacă se foloseşte recunoaşterea facială, a precizat: "Bineînţeles! Acestea sunt tehnologii de mult implementate în Serviciul Român de Informaţii".

Referitor la bazele de date comune cu alte instituţii şi colaborarea cu acestea pentru un răspuns cât mai rapid, Oprina a menţionat că, deocamdată, cooperarea este încă greoaie.

"Lucrăm conjugat cu alte instituţii şi ne punem toate informaţiile cap la cap ca să avem un răspuns mai curat rapid pentru cetăţean, în primul rând, şi pentru siguranţa naţională? Răspunsul să ştii că este încă nu, dar Serviciul Român de Informaţii face eforturi conjugate pe chestiunea asta. Adică, chiar dacă Serviciul Român de Informaţii a ajuns la un nivel tehnologic extrem de ridicat şi noi evident că în interior ne-am integrat toate bazele de date, facem 'big data', facem 'analytics'", a precizat directorul ITA.

Andrei Oprina a menţionat că producţia de tehnologie este foarte costisitoare, punctând că şi în aceste condiţii SRI este "la egal cu servicii mari de informaţii care au bugete mult mai mari decât noi".

"În viitor, în următorii ani, cu siguranţă riscurile majore vor veni din zona de inteligenţă artificială şi o să îţi dau un singur exemplu. Zona de inteligenţă artificială a invadat toate celelalte tehnologii. Bine, ne-a invadat viaţa, dacă e să fim corecţi, dacă ne uităm şi în medicină, dacă ne uităm în producţia de automobile sau mai ştiu eu ce, dar, în securitate, spre exemplu, a invadat zona Cyberint. Unul din lucrurile cele mai importante în momentul de faţă la Cyber este să detectezi acele ameninţări specifice, tehnice, se cheamă ele APT, Advanced Persistent Threats. Cum crezi că se fac astea acum? Simplu, venind cu motoare de inteligenţă artificială pentru a le detecta. Aşa a ajuns această tehnologie uşor - uşor să le invadeze pe toate celelalte şi te asigur că acesta va fi viitorul. Acesta împreună cu roboţi, împreună cu toate, toate, toate chestiunile acestea conjugate", a declarat Andrei Oprina.

 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite