Revoltător: CFR aruncă bani pe maşini de lux pentru ştabii de la Transporturi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

CFR Marfă, CFR SA şi CFR Călători au cumpărat ilegal autoturisme de lux, pe care le-au cedat ulterior Ministerului Transporturilor prin contracte de comodat. Mai mult, companiile s-au angajat să suporte şi costurile de întreţinere ale maşinilor.

Aflate aproape în stare de faliment, mai multe companii din subordinea Ministerului Transporturilor îşi permit luxul de a face cadouri şefilor din minister. Potrivit ultimului raport public al Curţii de Conturi, pentru anul 2012, Ministerul Transporturilor a adâncit gaura din bugetele sărăcite ale companiilor din subordine cu peste 620.000 de lei, reprezentând cheltuieli de întreţinere ale unor maşini de lux, cedate ministerului prin contracte de comodat.

Auditorii Curţii de Conturi au stabilit că Ministerul Transporturilor a încheiat cu unele unităţi aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa, contracte ilegale de comodat. Prin aceste contracte, s-au pus la dispoziţia ministerului, în folosinţă gratuită, 17 autoturisme de lux, mărcile Volkswagen, Audi, Mitsubishi şi Toyota, al căror preţ şi capacitate cilindrică depăşesc cu mult limita legală aprobate prin lege.

Cadouri scumpe

„Maşinile care fac obiectul contractelor de comodat au fost achiziţionate de unităţi care se confruntă cu dificultăţi financiare, ce înregistrează venituri provenite, în majoritatea lor, din alocaţii de la bugetul de stat”, se menţionează în raportul de control.

Este vorba de Societatea Naţională de Transport Feroviar „CFR Călători”, Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA şi Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA. Aceste companii au datorii de sute de milioane de euro şi supravieţuiesc numai datorită ajutorului primit de la stat.
Potrivit surselor, autoturismele de lux sunt folosite de diverşi şefi din Ministerul Transporturilor.

Clauze abuzive

Prin contractele de comodat au fost prevăzute clauze care contravin legii, susţine Curtea de Conturi. Astfel, s-a transferat comodantului (CFR Călători, CFR SA şi CFR Marfă) obligaţia de a suporta cheltuielile aferente exploatării autoturismelor, precum: asigurări RCA, roviniete, taxe, întreţinere, revizii, reparaţii curente şi accidentale. Companiile din subordinea ministerului s-au angajat să deconteze până şi carburantul consumat de maşini. Aceste clauze sunt abuzive, contravenind Codului Civil, potrivit căruia „comodatarul suportă cheltuielile pe care le-a făcut pentru a folosi bunul”.
În acest mod, în anul 2012 au fost generate unităţilor din subordinea ministerului cheltuieli ilegale în valoare totală de 620.000 lei (aproximativ 141.000 de euro).

Plafon de criză pentru instituţile publice

Criza a determinat Guvernul, în 2009, să tempereze „apetitul” instituţiilor bugetare pentru achiziţii publice scumpe. Printre bunurile plafonate de Guvern s-au numărat şi autoturismele. Astfel, au fost introduse plafoane maximale privind capacitatea cilindrică şi valoarea autoturismelor care se achiziţionează, în condiţiile legii, de către autorităţile şi instituţiile publice, precum şi de către regiile autonome şi societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat. Prin urmare, acestor instituţii li s-a interzis achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme mai scumpe de 18.000 de euro şi cu motoare mai mari de 1.600 centimetri cubi.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite