Modificările la sistemul 112, publicate în Monitorul Oficial: Amenzi de 5 ori mai mari pentru apeluri false şi stocarea datelor de către STS timp de 5 ani
0Cartelele preplătite nu se vor mai putea vinde decât cu buletinul de la 1 ianuarie 2020, datele personale ale utilizatorilor de telefonie vor fi stocate 5 ani de STS, iar amenzile pentru alertarea falsă au crescut de 5 ori, până la 5.000 de lei, şi vor putea fi aplicate chiar de luna viitoare, se arată în Ordonanţa de urgenţă care modifică sistemul 112 şi care a fost publicată marţi seara în Monitorul Oficial.
Cartelele preplătite nu se vor mai putea vinde decât cu buletinul de la 1 ianuarie 2020, iar cei care deţin deja astfel de cartele şi nu vor să-şi dea datele personale nu vor mai beneficia de servicii de la 1 septembrie 2020, se arată în Ordonanţa de urgenţă care modifică sistemul 112 şi care a fost publicată marţi seara în Monitorul Oficial, informează publicaţia Hotnews.ro.
Modificările aduse sistemului 112 pentru implementarea Advance Mobile Location
Introducerea unei noi tehnologii care permite o localizare mai bună a celor care sună la 112, decât actuala tehnologie 'cell-ID'. Este vorba de tehnologia de localizare Google (ELS-Emergency Location Service) bazată pe funcţionalitatea AML - Advanced Mobile Location (AML/ELS).
O serie de modificări legislative au fost necesare datorită modului în care funcţionează localizarea pe baza sistemului AML. Atunci când este iniţiat un apel de urgenţă, telefoanele mobile inteligente echipate cu funcţionalitatea AML/ELS trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgenţă 112 ce conţine informaţii privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informaţii bazate pe date de la sistemele globale de navigaţie prin satelit (GNSS), WiFi şi Cell ID având o acurateţe de 5 – 50 m. De asemenea, verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie să fie de min. 5% înainte de a activa capabilităţile GNSS şi WiFi ale terminalului mobil. Soluţia nu implică o conexiune de date şi nici instalarea vreunei aplicaţii pe telefon ori altă intervenţie din partea utilizatorului telefonului mobil.
Transmiterea SMS-urilor cu informaţia de localizare se va face automat, fără intervenţia apelantului, către numărul 114, reglementare introdusă tot prin această Ordonanţă de Urgenţă.
Furnizorii de telefonie mobilă au obligaţia de a suporta atât costurile determinate de transmiterea la numărul 114 a mesajelor tehnice standardizate scurte ce conţin informaţia de localizare obţinută pe baza echipamentului terminal, cât şi costurile aferente traficului generat pe o conexiune de date de transmiterea informaţiei de localizare obţinută pe baza echipamentului terminal.
În definiţia "informaţiei de localizare obţinută pe baza echipamentului terminal", Ordonanţa include şi datele de localizare generate de o aplicaţie furnizată de administratorul 112, adică de STS, ce conţin latitudinea şi longitudinea care caracterizează poziţia geografică în care se află telefonul. Aceasta înseamnă că operatorii mobili vor fi obligaţi să suporte şi costurile generate traficul de date al celor care folosesc Aplicaţia 112 dezvoltată intern de STS. (această propunere a venit în cadrul dezbaterii publice asupra acestui proiect de OUG din partea lui Andrei Nicoară, responsabil cu protecţia datelor personale şi fost consilier în Guvern şi în Ministerul Comunicaţiilor.)
Cartelele preplătite nu vor mai putea fi cumpărate de la 1 ianuarie 2020 decât pe baza furnizării datelor personale.
În cazul persoanei fizice cu cetăţenie română: - datele cu caracter personal prevăzute în actul de identitate, constând în nume, prenume, cod numeric personal, precum şi, dacă sunt menţionate în actul de identitate, adresa de domiciliu şi adresa de reşedinţă.
În cazul persoanelor fizice fără cetăţenie română: nume, prenume, seria şi numărul actului de identificare, ţara emitentă, adresa de reşedinţă, în cazul rezidenţilor, precum şi, dacă sunt menţionate în actul de identificare, codul numeric personal sau echivalentul acestuia şi data naşterii. În cazul persoanelor juridice: denumirea, sediul şi codul unic de identificare/codul de identificare fiscală, precum şi datele cu caracter personal, prevăzute mai sus, ale reprezentantului legal al persoanei juridice.
Ordonanţa introduce o prevedere ca aceleaşi date de mai sus să fie colectate şi transmise către STS şi pentru utilizatorii serviciilor de telefonie fixă. Toţi operatorii de telefonie mobilă şi fixă vor fi obligaţi să actualizeze şi să transmită către STS aceste date până la data de 25 a fiecărei luni. Toate aceste date personale vor fi stocate de către STS pentru o perioadă de 5 ani (amintim că în varianta iniţială a OUG această perioada era de 10 ani).
Cum se vor colecta şi prelucra datele personale:
Cartelele prepay se vor vinde începând cu data de 1 ianuarie 2020, "numai după ce furnizorul acestor servicii a colectat, prin intermediul unui formular în format fizic sau electronic, inclusiv prin mijloace electronice de comunicare la distanţă, datele de identificare" menţionate mai sus. Prelucrarea datelor colectate este permisă până la împlinirea unui termen de 3 luni de la data încetării furnizării serviciului de telefonie mobilă. La împlinirea termenului, datele se şterg sau, după caz, se distrug.
Atunci când datele cu caracter personal ale utilizatorului final al cartelei SIM persoană fizică sau ale reprezentantului legal al utilizatorului final al cartelei SIM - persoană juridică se colectează în format electronic, aceştia transmit furnizorului de servicii de telefonie mobilă şi o copie a actului de identitate, respectiv de identificare valid în vederea verificării corectitudinii acestor date. Copia actului de identitate, respectiv de identificare valid se şterge sau, după caz, se distruge de către furnizor la împlinirea unui termen de cel mult 30 de zile de la data colectării.
În cazul utilizatorilor finali de cartele SIM care, la data de 31 decembrie 2019, beneficiază de servicii de telefonie mobilă preplătite, furnizorul acestor servicii colectează, datele de identificare ale acestora până cel târziu la data de 31 august 2020. Începând cu data de 1 septembrie 2020, este interzisă furnizarea serviciilor de telefonie mobilă prin intermediul cartelelor SIM ai căror utilizatori finali nu au pus la dispoziţia furnizorului acestor servicii datele de identificare.
Amenzi majorate semnificativ pentru alertarea falsă
„Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei. Alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie, cu amendă de la 1.500 lei la 5.000 lei”, se arată în ordonanţa publicată în MO.
Apelarea abuzivă este definită astfel: apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Mesajul abuziv este definit astfel: transmiterea repetată de mesaje scurte (SMS) către numărul 113, cu rea intenţie, de către o persoană care nu este înregistrată la administratorul SNUAU, sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113 pentru a aduce injurii operatorilor, precum şi transmiterea repetată către numărul 114, cu rea intenţie, a unor mesaje care nu respectă condiţiile cu privire la transmisterea mesajelor cu informaţia de localizare.
Alertarea falsă este definită astfel: utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie în mod nejustificat.
Agenţiile specializate de intervenţie sunt aceleaşi ca şi până acum, respectiv: structurile autorităţilor administraţiei publice, care au rolul de intervenţie imediată pentru soluţionarea urgenţelor în domeniul ambulanţei, Serviciilor Mobile de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (S.M.U.R.D.), poliţiei, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă, inclusiv S.M.U.R.D., contra terorismului, precum şi alte structuri stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Amenzile pot fi aplicate chiar de luna viitoare
Ordonanţa prevede că amenzile pentru transmiterea de mesaje abuzive la numărul 114, pentru alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie, precum şi dispoziţiile referitoare la nerespectarea obligaţiei privind încetarea furnizării serviciilor de telefonie de telefonie către cei care nu îşi dau datele de identificare în termenele stabilite se pot aplica în termen de 30 de zile începând de marţi, 3 septembrie, când Ordonanţa de Urgenţă a fost publicată în Monitorul Oficial.