Interviu Luiz Moutinho, profesor de marketing: “Presa scrisă nu va muri, dar trebuie să se folosească mai mult de tehnologie”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Luiz Moutinho, profesor de marketing la Universitatea Glasgow, Marea Britanie, consideră că presa tipărită nu va dispărea, aşa cum prognozează cele mai multe studii, dar va trebui să se reinventeze.


Prezent la Bucureşti pentru două zile, pentru a susţine un curs  de marketing şi comunicare în cadrul proiectului Antreprenoriat şi Inovaţie în mass-media, Luiz Moutinho a acordat un scurt interviu pentru adevărul.ro.

Mass-media în general şi presa scrisă în particular au fost afectate masiv de criza economică. De ce credeţi că s-a întâmplat acest lucru?


Este o periodă foarte dificilă, pentru că ceea ce se întâmplă cu mediul economic este cu totul nou și nu are de-a face cu ceea ce am experiementat până acum. În privinţa presei, după părerea mea una dintre cauze este nivelul financiar, care este și va fi mai scăzut. Desigur că dacă nu ai capital suficient şi nu ai abonamente, dacă ai costuri fixe foarte mari, atunci nu ai cum să supravieţuieşti.

Cum poate ajuta marketingul la susţinerea unei afaceri de presă pe timpul crizei?

Cel mai important lucru pentru un ziar este chiar el, prin conţinutul său. Desigur că marketingul poate ajuta și sprijini, dar produsul în sine este cel mai important. Pentru un ziar este important ceea ce vor cititorii săi. Este crucial conţinutul ziarului, care trebuie să fie dinamic. Formatul este din nou foarte important, dar şi jurnaliştii trebuie să aibă o contribuţie majoră. Dacă ai un produs prost nu există o piaţă optimă în care să se vândă un asemenea produs. Însă, cel mai important lucru este partea editorială care trebuie să dea tonul.

Concret, ce ar trebui să facă jurnaliştii de presă scrisă pentru a-şi păstra cititorii?


Este foarte dificil pentru ziariştii de presă scrisă să ţină pasul cu televiziunile. În mod evident, chiar dacă ziarele au o reţea de corespondenţi care să acopere diverse arii în timp real, totuşi informaţiile din ziare tipărite vor apărea mai târziu, a doua zi. Oamenii nu mai au nevoie de ele pentru că le văd deja la televiziuni. Eu cred că ziarele trebuie să vină cu altceva: cu analize şi articole pe care nu le vezi la televizor.


Cum vedeţi evoluţia presei scrise?


Trebuie ca ziarele să discute despre complementaritate cu televiziunile şi să folosească partea de analiză, să vină cu analize şi dezbateri ca alternativă la televiziune. Dar în zilele noastre intervine şi tehnologia şi poţi avea un ziar pe tabletă în permanenţă. Pot să spun că printul nu va muri, deoarece vor fi tot timpul oameni care vor vrea ziare.  Numai că susţinerea tipăririi ziarului şi toate costurile pentru producerea lui vor lucra împotriva industriei. Ziarele pot  adopta tehnologia cât mai rapid, fără să părăsescă zona analitica a informaţiilor.

 Ne puteţi da câteva exemple de bune practici de marketing care să ajute la susținerea ziarului?


Vorbim foarte mult de nevoile consumatorilor, va trebui ca cititorii să fie din ce în ce mai implicati în viaţa ziarului, ar trebui îndemnaţi să aducă poveşti, să ajute la finisarea altor poveşti, să fie îndemnaţi să aducă valoare la conţinutul ziarului. Pe de altă parte, si tehnologia este importantă. De exemplu, pentru un ziar poate fi importantă zona analitica a informaţiei, dar aceasta poate fi combinată cu partea de video, prin care să arăţi că aşa este.

Criza din presă este legată de criza economică. Cum explicaţi această perioadă economică?


Această criză este un semn important că este nevoie de o nouă ordine economică a lumii. Suntem acum martori la crearea unei noi ordini economice a lumii. Avem nevoie de mai mult echilibru, mai multe responsabilităţi, de răspândirea unei bunăstări în rândul populaţiei, trebuie să tratezi oamenii ca pe fiinţe umane. Şi cred ca este nevoie de mult mai mult antreprenoriat prin care oamenii să dezvolte idei noi. Nu mai există un singur job pentru toată viaţa.


Proiectul Antreprenoriat şi inovaţie în mass media se desfăşoară în perioada 1 Ianuarie 2011 - 31 Decembrie 2012 şi îşi propune să contribuie la dezvoltarea potenţialului antreprenorial în rândul profesioniştilor din industria media, prin promovarea culturii antreprenoriale la nivel naţional.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite