Experţii occidentali susţin că războiul din Ucraina se mută pe apă. Marea Neagră, următorul front

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto U.S. Navy by Mass Communication Specialist Seaman Austin G. Collins/Released
Foto U.S. Navy by Mass Communication Specialist Seaman Austin G. Collins/Released

Tot mai mulţi responsabili americani susţin că, pentru combaterea foametei, Aliaţii trebuie să treacă la escortarea navelor cu cereale încărcate din portul Odesa.

Fost comandant suprem al Forţelor Aliate în Europa, în perioada 2009-2013, amiralul în rezervă James Stavridis susţine că războiului din Ucraina va dezvolta o nouă fază care se va desfăşura în Marea Neagră. 

„Vom vedea deschis un alt front în acest război, care va fi în Marea Neagră, unde nave militare vor escorta transporturile de cereale din Ucraina, din portul Odesa”, a declarat Stavridis la postul de radio AM 770. „Consider că această misiune ar trebui să fie executată de ONU, Statele Unite şi alte ţări aliate, dar va fi un nou front al războiului acolo, peste câteva săptămâni”, a adăugat fostul comandant al trupelor NATO din Europa, citat de „The New York Post“. 

Amiralul în rezervă mai susţine că un astfel de conflict în Marea Neagră nu trebuie să fie neapărat deschis, adică nu înseamnă implicarea în lupte efective, dar are ca efecte imediate înfruntarea lui Vladimir Putin, cu toate riscurile de rigoare. De altfel, şi şeful Statului Major al SUA, generalul Mark Milley, consideră că o astfel de operaţiune de spargere a blocadei realizate de ruşi la Marea Neagră este „o operaţiune militară cu risc ridicat”.

La rândul lui, generalul Christopher G. Cavoli, care în prezent este comandant al Armatei Statelor Unite în Europa şi Africa, a arătat că o astfel de misiune este strict necesară. „Penuria de cereale ar putea declanşa tulburări şi chiar ar putea alimenta terorismul, deoarece ISIS se hrăneşte cu insecuritatea alimentară, corupţia şi sărăcia. În plus, ar putea declanşa un alt val de milioane de refugiaţi către Europa. Soluţia este o operaţiune navală umanitară a NATO, în principal a SUA, pentru escortarea vapoarelor cu cereale în afara zonei de război. Sunt ape internaţionale, aşa că Putin nu va avea, teoretic, niciun motiv legal de supărare, deşi cu siguranţă va fi deranjat”, a subliniat generalul Cavoli. 

Turcii sunt cei mai potriviţi  

Analistul militar Aurel Cazacu e explicat pentru „Adevărul” de ce navele militare turceşti sunt cele mai potrivite pentru a realiza aceste misiuni de escortă. „Chit că vorbim de ape internaţionale, o escortă britanică sau americană ar irita foarte mult Moscova. Dacă vorbim de Turcia, problemele sunt mai mici, pentru că există discuţii la nivel înalt între Ankara şi Moscova. 

Marinarii militari turci cunosc foarte bine zona şi ar putea asigura fără probleme escorta până la Bosfor Aurel Cazacu analist militar

În plus, marinarii militari turci cunosc foarte bine zona şi ar putea asigura fără problemă escortă până la Bosfor. Mai mult, Turcia nu are restricţii de circulaţie a navelor militare în Marea Neagră, aşa cum au vasele de luptă americane sau britanice, care pot staţiona în zonă o perioadă limitată de timp. Flota militară a Turciei nu este de neglijat şi poate realiza cu succes o astfel de misiune pe termen lung. Poate s-ar mai putea implica şi Franţa într-o astfel de misiune, pentru că preşedintele Macron discută destul de des cu Putin şi Kremlinul nu ar fi prea tare deranjat, dar şi aici vorbim de limitarea de a staţiona în Marea Neagră”, a precizat Aurel Cazacu. 

Prin Convenţia de la Montreux din anul 1936, Turcia a obţinut controlul asupra strâmtorilor Bosfor şi Dardanele, inclusiv dreptul de a limita sau bloca nave de război care nu aparţin statelor riverane. În plus, chiar dacă a primit aprobarea Ankarei, o navă militară a unei ţări care nu este riverană la Marea Neagră nu poate să staţioneze mai mult de 21 de zile consecutiv în Marea Neagră.

De precizat, marina militară turcă are în dotare, între altele, 16 fregate, 10 corvete, 12 submarine, 19 nave lansatoare de rachete, 16 nave de patrulare şi, foarte important, 11 dragoare maritime, nave foarte importante pentru lupta împotriva minelor. Rusia şi Ucraina se acuză reciproc că au plantat sute de mine marine în nordul Mării Negre care pun în pericol traficul maritim. 

70 de nave blocate în Ucraina 

Putin a fost acuzat că a declanşat un război al foametei după ce a blocat tot traficul naval în nordul Mării Negre. În acest moment, peste 20 de milioane de tone de cereale nu pot fi exportate din Ucraina, iar producţia din acest an nu are unde să fie depozitată. Conform Agenţiei ruse TASS, peste 70 de nave comerciale din 16 ţări sunt blocate în porturile ucrainene de la Marea Neagră.

Ucraina este un mare exportator de cereale, în primele 10 ţări la nivel mondial, iar blocarea exporturilor va crea o criză majoră alimentară şi foamete în nordul Africii şi Orientului Mijlociu, conform mai multor analişti.

Săptămâna trecută, Vladimir Putin a declarat că Rusia este de acord cu stabilirea unor coridoare de navigaţie şi s-a angajat să nu pătrundă cu nave militare pe aceste coridoare după ce vor fi deminate de armata Ucrainei. Ucraina, însă, pare să nu aibă încredere în cuvântul lui Putin şi cere o misiune internaţională, lucru respins cu fermitate de Moscova.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite