Cum poţi să treci ITP-ul cu defecţiuni minore la maşină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şoferii care au la maşină parbrizul puţin crăpat sau alte defecţiuni minore vor putea trece fără probleme inspecţia tehnică periodică. Cel puţin aşa prevede noul regulament pentru ITP, care va intra în vigoare anul viitor.

Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică a primit, recent, votul final din partea deputaţilor.

Acum, legea urmează să fie promulgat de Preşedintele României, după care mai trebuie doar să fie publicată în Monitorul Oficial.    

După acest moment, românii cu maşini mai vechi de 12 ani vor fi obligaţi să facă ITP-ul anual, iar maşinile noi vor face prima inspecţie tehnică la 3 ani de la înmatriculare. Pentru toate celelalte maşini, Inspecţia Tehnică Periodică se face o dată la 2 ani, la fel ca şi până acum.

Cum sunt categorisite defecţiunile

Dar noutatea majoră introdusă de acest proiect de lege este împărţirea deficienţelor unei maşini în trei mari categorii.

Deficientele minore, cu care o maşină poate primi ITP, se referă la acele defecţiuni care nu au un efect semnificativ asupra siguranţei vehicului sau impact asupra mediului.

A doua categorie o formează defecţiunile majore. Pentru că acestea pot compromite siguranţa vehicului, pot avea un impact asupra mediului sau îi pot pune în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic, Inspecţia Tehnică Periodică nu poate fi trecută.

Ultimele sunt deficienţele periculoase, adică acelea care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au un impact asupra mediului. Şi în cazul acestora, ITP-ul nu poate fi luat.

Legiuitorii s-au gândit şi ce se întâmplă cu o maşină care prezintă mai multe tipuri de defecţiuni.

Astfel, dacă un vehicul are deficienţe din două categorii, va fi clasificată automat la categoria deficienţelor mai mari. Totodată, dacă un autoturism are mai multe deficienţe minore, inspectorii RAR îl pot încadra la categoria deficienţelor majore. Asta în cazul în care efectul combinat al defecţiunilor generează un risc prea mare pentru siguranţă şi/sau mediul înconjurător.

Schimbările în legislaţie sunt bine-venite

Specialiştii spun că schimbările în legislaţie sunt bine-venite, pentru că ţin cont de realitatea parcului auto naţional şi reduc birocraţia.

„Este un proiect bun, care este ancorat în realitate. Un defect minor poate fi, de pildă, o mică zgârietură pe bara maşinii, un bec ars sau o broască stricată, care nu afectează în niciun fel siguranţa pasagerilor. Dacă un parbriz nu este fisurat în raza câmpului vizual, atunci vorbim de un defect minor şi ITP-ul poate fi trecut. Dacă parbrizul este crăpat pe mijloc, atunci este o defecţiune majoră.

În cazul defecţiunilor periculoase vorbim de probleme la sistemul de frânare, la sistemul de direcţie sau reparaţii neconforme. Sunt şi defecţiuni care pot fi încadrate în mai multe categorii. De exemplu, rugina. Dacă o portieră este ruginită la suprafaţă, se încadrează la defecţiuni minore. Dar dacă rugina afectează structura maşinii, atunci vorbim de defecţiuni majore şi periculoase. În cazul unui impact, o astfel de maşină nu mai protejează pasagerii“, a explicat, pentru „Adevărul“, Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Totodată, specialistul afirmă că măsura ITP anuală în cazul maşinilor mai vechi de 12 ani este perfect justificată. Asta pentru că maşinile vechi sunt predispuse la defecţiuni mult mai des decţt cele mai noi.

„Maşinile uzate tehnic şi moral sunt predispuse la defecţiuni mult mai des. Mai mult decât atât, ţinând cont că maşinile în România rulează pe o infrastructură primitivă, uzura este mult mai mare decât la cele care rulează în statele vestice. La acelaşi număr de kilometri, o maşină rulată în România are o uzură mai mare cu 60% decât una similară folosită în Germania“, a mai spus Cristian Muntean.

Ce se întâmplă dacă îţi expiră ITP

Acestea nu sunt singurele schimbări la regulamentul ITP.  Guvernul a modificat, recent, Codul rutier. Expirarea Inspecţiei Tehnice Periodice duce automat la suspendarea înmatriculării maşinii, iar conducerea unei vehicul cu înmatricularea suspendată se va sancţiona cu amendă de până la 3.000 lei. Sunt câteva dintre prevederile unui Ordonanţe aprobată de Executiv.

Concret, Ordonanţa impune suspendarea de drept a înmatriculării unui autovehicul în cazul în care noul proprietar nu solicită transcrierea dreptului de proprietate în termen de maxim 90 de zile. În prezent, termenul limită era de 30 de zile, fără să existe însă sancţiuni pentru depăşirea acestuia.

Aceeaşi măsură a suspendării înmatriculării unui aurovehicul se ia şi dacă ITP este expirată sau anulată.

De asemenea, actul normativ stabileşte dreptul de acces al Poliţiei Rutiere la Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate în scopul verificării efectuării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilităţii acesteia.

Modificările aduse Codului Rutier, aprobate de Executiv, se vor aplica din data de 20 mai 2018.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite