COTAR: Se pregăteşte coplata la RCA
0Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România critică dispoziţiile cuprinse în proiectul iniţiat de Marius Bota de modificare a Legii 132/2017. Proiectul ar trebui retras, spun cei de la COTAR, deoarece afectează interesele transportatorilor.
„Propunerile din acest proiect încalcă dispoziţiile Constituţiei României, ale Tratatului de Funcţionare a Uniunii Europene, şi sunt în contradicţie cu dispoziţiile Legii Concurenţei”, motivează COTAR.
Cei de la COTAR atrag atenţia că în cazul în care proiectul de lege ar fi adoptat în forma propusă de iniţiatori, transportatorii vor fi nevoiţi să aloce sume importante de bani pentru a acoperi diferenţele dintre costurile de reparaţie/închiriere şi despăgubirile subevaluate care vor fi plătite de societăţile de asigurări, pe baza propriilor calcule. Astfel se va ajunge la un sistem de co-plată în care asiguratorul să plătească o parte din despăgubire, iar diferenţa să fie suportată de persoanele prejudiciate, ceea ce este contrar principiului repărării integrale a prejudiciului.
”Niciun operator economic nu trebuie constrâns prin lege, aşa cum se doreşte prin proiectul iniţiat şi publicat la 01.11.2019 pe site-ul Senatului României, să practice un anumit tarif la serviciul pe care îl prestează, un anumit preţ la produsele pe care le vinde, ci tarifele şi preţurile trebuie să fie stabilite în mod liber, pe bază de cerere şi ofertă”, atrag atenţia transportatorii.
COTAR spune că păgubitul nu ar trebui să achite vreo diferenţă din buzunarul lui. cât timp nu este responsabil iar situaţia creată va fi una absurdă în care service-urile auto pot reţine autovehiculul reparat, până la plata diferenţei ajustate de asiguratorul RCA.
”Oricum legea este injustă pentru transportatori, deoarece, spre deosebire de altă categorie de păgubiţi, posibilitatea acoperirii prejudiciilor datorate lipsei de folosinţă, deşi sunt prevăzute în Legea 132/2017, ca risc asigurat (art. 11, alineat 2) punctul d)) nu au aplicabilitate, întrucât Norma 20/2017 nu le defineşte. Prin urmare, nu mai putem accepta modificări ale legii care să ne creeze prejudicii suplimentare celor deja existente. Salariile au crescut, amenzile au crescut, odată cu salariile, preţul compustibilului a crescut, iar acum se doreşte să ni se pună „în cârcă” alte costuri”, reclamă cei de la COTAR.
În continuare asociaţia transportatorilor subliniază că în cazul în care se plafonează tarifele/preţurile practicate într-un sector de activitate la nivelul unor tarife de referinţă, atunci Institutul Naţional de Statistică ar trebui să comunice tarife de referinţă (care să reprezinte plafonări) în toate domeniile de activitate, preţuri la toate produsele/mărfurile care să reprezinte plafonări.
”Adică într-un sector se impun anumite plafonări şi în altele este piaţă liberă? Dacă se plafonează despăgubirile pentru reparaţii/chirii, atunci să se plafoneze tot: salarii, combustibili, alimente, amenzi. Acest proiect de modificare a legii 132/2017 va încuraja service-urile să folosească în procesul de reparaţie piese fabricate în China şi din dezmebrări, fără acordarea garanţiei legale (12-24 luni), va creşte numărul cazurilor de muncă la negru, repararea autovehiculelor în service-uri neautorizate, evaziunea fiscală, reparaţii neconforme, care afectează în mod grav siguranţa circulaţiei pe drumurile publice şi pun în pericol viaţa şi integritatea corporală a tuturor participanţilor la trafic.
COTAR subliniază caracterul profund dăunător al dispoziţiilor propuse în proiectul de modificare a Legii RCA şi face apel în mod public, pe de-o parte la iniţiatori să retragă urgent acest proiect, iar pe de altă parte, la toate departamentele/instituţiile cu rol de avizare a proiectelor, să nu dea avize favorabile acestui proiect, deoarece încalcă atât Constituţia României, cât şi Legea Concurenţei şi Normele Europene. Daca se doreşte destabilizarea acestor industrii şi trebuie să ieşim în stradă pentru a ne susţine drepturile, o vom face, fiindcă această propunere de lege nu are nicio fundamentare şi ar trebui să analizăm cu atenţie cine are interesul să promoveze astfel de modificări, pentru a-şi creşte profitul”,a transmis COTAR.