Studiu: De ce se consideră evaluaţi nedrept jumătate dintre elevi
0
Drepturile şcolarilor din România sunt încălcate, deşi acestea sunt adoptate prin Legea Educaţiei. Aproape jumătate dintre elevi consideră că sunt discriminaţi şi evaluaţi nedrept de către profesorii de la clasă, iar pentru 87% nu a fost decontat integral transportul către şcoală. Cel puţin aşa arată rezultatele unui raport publicat recent de Consiliul Naţional al Elevilor.
Acest raport este menit să confere o radiografie clară a modului în care actorii cu activitate relevantă în educaţie înţeleg şi respectă Statutul Elevului, codul care cuprinde drepturile şi obligaţiile aferente calităţii de elev, a transmis Consiliul, printr-un comunicat de presă.
„Este inadmisibil ca, la aproape 12 ani de la intrarea României în Uniunea Europeană şi la peste 2 ani de la aprobarea Statutului Elevului, o bună parte dintre principiile de bază ale unui sistem de învăţământ calitativ să fie ignorate sau chiar luate în derâdere de către personalul didactic sau de către cel de conducere. Deseori, întâlnim cazuri de şcoli în care directorul se consideră un fel de şef pe plantaţie, unde drepturile elevilor sunt încălcate cu bună ştiinţă, în complicitate cu ceilalţi doi actori: părinţii care nu au curajul să ia atitudine şi profesorii care pun în aplicare dispoziţiile conducerii. La mulţi ani (sau nu)!”, a declarat preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Petru Apostoaia.
Pe de altă parte, specialistul în Educaţie Marian Staş priveşte rezultatele cu o oarecare rezervă. „Eu sunt convins de faptul că unii dintre elevi nu sunt evaluaţi strict din punct de vedere al competenţelor şi al muncii pe care o depun. Există profesori care favorizează anumiţi elevi, fie pentru că pur şi simplu rezonează mai bine sau mai puţin cu personalitatea lor, fie pentru că fac meditaţii cu ei sau au primit alte atenţii financiare din partea părinţilor. Pe de altă parte, însă, cred că există şi multe cazuri de elevi care preferă să paseze vina către profesor în cazul în care obţin un rezultat mai slab în loc să îşi asume că de fapt ei nu au învăţat suficient“, punctează expertul.
Ce mai arată raportul
Alte probleme grave reclamate de elevi sunt bullyingul şi discriminarea. Concret, 41% din respondenţi şi-au simţit pusă în pericol integritatea fizică şi/sau morală în şcoli, „fapt ce demonstrează că sistemul educaţional românesc nu este adaptat pentru nevoile reale ale elevilor, aceştia întâmpinând probleme precum bullying-ul la tot pasul“, mai arată raportul. Totodată, 47% din elevii respondenţi au declarat că au fost discriminaţi în şcoli cel puţin o dată, iar un sfert dintre şcolari afirmă că şcoala lor nu este un mediu sigur pentru a-şi exprima opiniile. Din răspunsurile primite mai reiese că doar 28% din elevi au fost consultaţi constant cu privire la materiile din curriculumul la decizia şcolii.