Reluarea şcolii online: metode şi îndoieli

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şcoala online îi pune la încercare atât pe elevi, cât şi pe profesori
Şcoala online îi pune la încercare atât pe elevi, cât şi pe profesori

La Senat, Comisia de învăţământ a votat în unanimitate o iniţiativă de modificare a Legii Educaţiei astfel încât să devină posibilă desfăşurarea cursurilor, evaluarea şi admiterea online în situaţii de urgenţă cum este cea de acum. Dacă pentru universităţi o astfel de metodă pare fezabilă, pentru învăţământul preuniversitar hopurile nu sunt puţine.

Epidemia de coronavirus nou a trimis şcoala românească pe internet. Profesorii s-au văzut puşi peste noapte în situaţia de a face lecţii cu elevii prin intermediul unor platforme digitale pe care le-au folosit cum s-au priceput mai bine şi cu bani din buzunar, iar elevii le-au accesat într-o măsură mai mare sau mai mică. Zilele trecute, premierul Ludovic Orban le-a cerut profesorilor să intensifice, după vacanţa şcolară, adică de miercuri, predarea online până se vor redeschide şcolile, adăugând că „trebuie să fie pregătite examenele care se dau cu cea mai mare seriozitate.” 

„Dacă după 15 mai lucrurile vor fi în regulă, putem să dăm drumul la activitatea şcolară”, a mai presupus premierul. 

„Sunt multe paliere la care ministerul trebuie să intervină”

Pentru a avea o reglementare unitară a acestui tip de predare, ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a avansat ideea unui ghid de predare, iar la Senat, Comisia de învăţământ a aprobat în unanimitate câteva modificări la Legea Educaţiei care să facă posibile, în situaţii de urgenţă, desfăşurarea cursurilor online, evaluarea şi admiterea, astfel încât anul şcolar şi universitar să se încheie. „Ce am făcut noi, de fapt, a fost să deschidem posibilitatea legală a predării activităţilor online. Degeaba avem acum un decret prezidenţial care suspendă activitatea didactică, dar introduce şi online-ul – pentru că odată cu încetarea decretului, lucrurile se încheie şi s-ar putea să se încheie chiar în timpul unui examen de admitere sau de Bacalaureat, de exemplu. Adică, luni-marţi se desfăşoară examenul şi riscăm ca, de miercuri, să nu mai avem o acoperire legală”, arată senatorul PSD Liviu Pop. 

Şi sunt multe paliere la care Ministerul Educaţiei trebuie să intervină în perioada aceasta. „Prin metodologie, ministerul poate stipula clar activităţile şi tot ceea ce trebuie să facă elevul şi profesorul. Aici sunt mai multe lucruri: este vorba despre dotarea profesorilor, a elevilor, despre formarea profesorilor, despre modificarea conţinuturilor de predare pentru platformele online, despre biblioteca virtuală”, a detaliat Pop.

Demenţa digitală_foto_Shutterstock

„Cum se poate trata un pacient la distanţă, putem da şi un examen”

Starea de urgenţă poate dura până în septembrie şi important este ca elevii să-şi încheie anul şcolar, mai arată Pop. „Să ai pârghia legală de a încheia anul şcolar prin aceste metode online. Evaluarea la final de clasa a VIII-a, clasa a XII-a şi admiterea la facultate se pot face şi online pentru că există sisteme de evaluare. Cum se poate trata un pacient la distanţă, putem da şi un examen în situaţie de urgenţă”, menţionează fostul ministru al Educaţiei. Modelele de evaluare pe care Liviu Pop le are în vedere sunt asemănătoare cu cele ale homeschoolingului sau Bacalaureatului internaţional. „Dacă nu vor să susţină aceste examene, e important ca elevul să-şi finalizeze anul şcolar, să aibă situaţia încheiată, urmând ca într-o perioadă să susţină aceste examene. Lucrul acesta se va decide la nivelul Guvernului, în funcţie de cum vor evolua lucrurile peste 30 de zile”, precizează parlamentarul

În acelaşi timp, mai spune Pop, prin metodologie trebuie specificate nişte norme tranzitorii, în sensul în care nu putem peste noapte să aplicăm învăţământ online în toate şcolile din România. „Nu avem peste tot internet, şi nici profesori calificaţi în utilizarea calculatoarelor, fapt pentru care un plan de dotare poate fi făcut, etapizat, la comun cu autorităţi locale, cu ministerul şi Guvernul, inclusiv din fondul de rezervă al Guvernului”, explică oficialul.

„Nu e o lege perfectă, e un început. Iar dacă Ministerul Educaţiei consideră că trebuie completate şi alte articole are instrumentul ordonanţei de urgenţă”, a conchis Pop. 

Iniţiativa legislativă a trecut de Senat, cameră decizională în acest caz. 

„Cum verificăm cine e la capătul celălalt?”

Din punctul de vedere al lui Cătălin Osiceanu, profesor de matematică, nu există suport tehnic pentru predare online. „În special din partea elevilor. Nu toţi elevii au terminale ca să poată asista la lecţii online, dar nici profesorii nu au decât calculatoare personale, tablete, telefoane şi nu toate sunt la nivelul de performanţă care să permită predarea online. Ar trebui să existe nişte tablete grafice, la matematică în special, pe care profesorii să scrie de mână şi lucrul acesta să se vadă de partea cealaltă, pe terminalele elevilor”, spune dascălul. 

O altă chestiune spinoasă este cea a evaluării care ar putea fi realizabilă, mai spune profesorul, dar nu în condiţiile de acum. „Eu am un concurs de matematică online care chiar asta face. Practic, este o matrice cu mai multe linii şi mai multe coloane şi un program generează aleatoriu un test astfel încât să fie acoperit fiecare linie şi fiecare coloană şi în felul acesta se generează teste diferite pentru fiecare elev. S-ar putea ca un megaproiect să funcţioneze după acelaşi principiu, dar cred că nu acum se poate realiza. Şi în plus, nu ştiu cum s-ar putea realiza verificarea faptului că la capătul celălalt există elevul sau altcineva. Asta e o provocare. Pe viitor, mi se pare utilă o astfel de iniţiativă, dar trebuie un proiect dezvoltat, nu aşa făcut în pripă”.

Aceeaşi problemă a evaluării este cu semn de întrebare şi pentru profesorul Ştefan Vlaston, expert în educaţie. „De unde ştiu că la spatele elevului nu stă un profesor priceput sau meditatorul care să-i spună ce să scrie?”, se întreabă expertul.

Vlaston adaugă că, dacă la liceu şi la universitate să spunem că predarea şi evaluarea online funcţionează, la copiii mici acestea au puţine şanse de reuşită. „Contactul direct între cadrul didactic şi elev este esenţial. Dacă elevul nu poate să-l întrebe direct pe profesor ceva ce nu a înţeles sau profesorul nu poate să colaboreze, să-l aprecieze, să-i ridice moralul, nu se poate face carte”. Şi mai este o problemă, arată Vlaston: „Profesorul stă acasă şi face ore cu elevii fără niciun control. Cine-l controlează ce a făcut, câte ore, în ce condiţii, dacă evaluarea pe care o face este cea reală sau e scoasă din burtă? Sunt multe semne de întrebare!”

Ghid de predare online

Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, spune că vom avea coronavirus şi la toamnă, motiv pentru care au existat discuţii cu ministerul vizavi de un ghid de predare online, rămânând de văzut ce posibilităţi financiare sunt. „Pentru că de predat poţi să predai, dar este vorba de evaluare. Dacă şi în toamnă vom avea aceleaşi situaţii în care copiii vor fi siliţi să stea acasă câte 2-3 luni, trebuie să ne gândim deja la o evaluare online. Şi nu este uşoară. Ai nevoie de platforme de securitate prin care să fii sigur că evaluarea este numai la elevul respectiv şi el nu este ajutat de către părinţi sau de către specialişti, astfel încât să copieze”, explică Cristache.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite