Controversele din jurul reformei în Educației, lămurite. „Nu am scos nicio disciplină. Le-am reorganizat. Nu tăiem din orele profesorilor”. Cum se va organiza Bacalaureatul
0Ministerul Educației a organizat o sesiune online live de informare despre proiectele de planuri-cadru de liceu puse în dezbatere publică. Secretarul de stat Bogdan Cristescu și Gabriel Vrînceanu, șef serviciu Dezvoltare Curriculum - CNPEE, au venit cu explicații.

Secretarul de stat Bogdan Cristescu și Gabriel Vrînceanu, șef serviciu Dezvoltare Curriculum - CNPEE, au adus o serie de explicații lămurind anumite probleme care planează asupra planurilor cadru puse în dezbatere publică.
Cele mai importante declarații
„Un proces amplu, strategic”.
„Două etape importante: planurile-cadru vor intra în vigoare în anul 2026-2027. Schimbarea majoră începe din clasa a XI-a, din anul 2028 - 2029. Un proces foarte amplu. Orice etapă de amânare conduce spre amânări în cascadă”.
„Ne bucurăm de interesul acordat de către profesori acestor planuri-cadru”.
„Panurile cadru: flexibilitate și autonomie pentru școală și profesori, iar deciziea elevului din oferta școlii este foarte mare”.
„Vrem să creăm buni cetățeni și buni specialiști”.
„Trunchiul comun este valabil pentru toți elevii din România. Unic tuturor. Nu s-a scos nici o disciplină”.
„Trunchiul comun stabilește nivelul pe care îl dăm la probele obligatorii de Bacalaureat. Să nu interpretăm ideea de planuri prin prisma examenului de bacalaureat, așa cum este el acum”.
„Programele vor fi reorganizate. Programa de Bacalaureat va urma trunchiului comun din clasa a IX-a și a X-a”
„Numărul de norme rămâne constant sau chiar crește. Norma didactică poate include și ore de performanță, de educație remedială etc”.
„Planurile-cadru au adus în plus posibilitatea unui curriculum de specialitate flexibil, iar curriculumul la decizia elevului a crescut ca pondere. Nu toți elevii din aceeași clasă vor face același obiect”.
„Copiii se pot reorganiza. Elevii studiază Latina pentru că sunt preocupați de lingvistică sau filologie. Prin propunerea noastră, acești elevi vor alege să zicem trei dintr-o clasă Științe juridice..iar dacă se adună mai mulți - 15 - profesorul va face doar cu ei această materie”.
„Elevii vor alege ce este important pentru ei”.
„Oferta școlii nu este liberă total. Vom introduce obligativitatea școlii de a lua în considerare lucruri care țin de dezvoltarea personală a elevului. Oferta națională: venim în sprijinul ei cu programe deja pilotate”.
Satutul Limbii latine: Materia există în Curriculum de specialitate
„Ora de Latină era în trunchiul comun. Noi am propus să fie doar în CS pentru că Latina nu este nici acum studiată de toți elevii României, ci doar la Umanist, mai mult la Filologie. Într-un fel poți face Latina pentru elevii care au intrat cu 5 și în alt fel o faci cu elevii care au intrat cu nota 10”.
„Filologia are prevăzut la CS flexibil și CDOS între 16 și 26 de ore per total liceu. Aceeași abordare e valabilă și pentru Științe sociale”.
„Înțelegem îngrijorarea. În planurile cadru nu apare, într-adevăr, explicit latina în CS”.
Geografia poate fi predată la decizia elevilor din oferta școlii
„Nu s-a scos Geografia. E fals. A rămas obligatorie la clasa a IX-a si a X-a. A trecut în CS la filiera Teoretic. La Uman în clasa a IX-a și a X-a au rămas aceleași ore. La celelalte s-a diminuat cu o oră. Dar elevii o pot face prin CDOS”.
„La profilul Umanist, Științe sociale: numărul de ore alocat Georgrafie este identic cu cel prevăzut în actualele planuri cadru. CDOS aduce un plus”.
„La Filologie se suplimentează Geografia cu câte o oră la clasa a XI-a și a XII. CDOS poate suplimenta și el”.
Istoria Holocaustului și a evreilor, materie obligatorie prin lege
„Să nu inducem panică și neadevăruri”.
„Istoria evreilor: Nu au fost introdusă prin acest proiect de planuri cadru. Materia este în al doilea an de studiu. Propunerea noastră respectă legislația în vigoare”.
„Această disciplină este introdusă prin lege, votată de Parlamentul României”.
„Istoria evreilor și a comunismului există în trunchiul comun la toate clasele”.
„Istoria românilor: programa se va reorganiza conform cerințelor dvs. Istoria are un rol împortant în CS flexibil la profil umanist. La Filologie are o alocare între 16 -26 ore per total liceu”.
„CS flexibil permite școlii să introducă ore din arii currculare de specitate. Profesorul propune discipline adaptate nevoii elevilor. Elevii au puterea de a face alegeri importante. CS dă ocazia școlilor ca în funcție de resursa umană să facă propuneri adecvate copiilor”.
„Dacă vorbim dspre specializare, numărul de ore este mai mare”.
„În clasa a IX-a și a X-a elevii învață Istorie”.
„S-a avut în vedere respectarea legii”.
Au fost anunțate probele obligatorii la examenul de Bacalaureat
„Limba modernă 2: Este menținută în TC o oră pe săptămână pentru toți elevii”.
„Bacalaureat: materii obligatorii: Limba și literatura română, Competențe de limbă modernă 1 și 2, Competențe digitale. Toate celelalte din TC sunt corespondente cu probele de Bacalaureat, dar nu vor fi obligatorii pentru toți elevii”.
„Toți absolvenții de gimnaziu vor parcurge studii liceale. În TC vor fi materii pentru toți, pentru cultura lor generală”.
„Limba străină: Limba modernă 1 - se predă în patru ani de studiu, Limba modernă 2 se predă în doi ani de studiu.
„Limba modernă 2: poate apărea în CS și dă profesorului libertatea să predea această limbă la nivelul elevilor săi”.
„Curriculum de specialitate: un element care să crească flexibilitatea curriculumului. Așa cum este și în alte sisteme educaționale din afara țării. Să dăm șansa elevilor care vor să învețe o materie intensiv. Este un prim pas pentru filiera teoretică. La Tehnologic, această flexibilitate ar putea fi printr-un pachet mai amplu de module. Profesorii să poată orienta elevii și să se poată raporta și la nivel de parteneriat cu agenții economici. Curriculum de specialitate va fi ales și anunțat în avans, înaintea începerii ciclului de școală”.
Sesiunea live de informare, anunțată pe pagina Facebook a ministerului
„În contextul consultării publice/dezbaterii naționale privind planurile-cadru pentru învățământul liceal, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) organizează luni, 3 februarie, între orele 11:00 și 12:00, pe pagina de Facebook a MEC, o sesiune live de informare pe această temă”, au anunțat reprezentanții instituției.
„În cadrul acesteia, Bogdan Cristescu (secretar de stat) și Gabriel Vrînceanu (șef serviciu Dezvoltare Curriculum – CNPEE) vor lua în discuție principalele propuneri primite pe adresa de e-mail alocată consultării publice și vor aduce în prim-plan elementele de viziune propuse de Ministerul Educației și Cercetării. De asemenea, în acest format interactiv, reprezentanții MEC vor răspunde întrebărilor relevante adresate în secțiunea de comentarii”, mai scrie în postare.
Informații de context
Planurile cadru pentru liceu puse în dezbatere publică vineri, 31 ianuarie, au inflamat opinia publică. Mărul discordiei: eliminarea Istoriei din orarul elevilor de clasa a XI-a și a XII-a de la filiera Real, scoaretea unei ore de Istorie din orarul elevilor din clasa a XI-a și a XII-a de la Uman și Stiințe sociale, eliminarea Limbii latine din trunchiul comun de la liceu. De asemenea, Fizica, Chimia și Biologia sunt eliminate din trunchiul comun pentru liceenii de la filiera Real, în clasele a XI-a și a XII-a, iar Biologia și Geografia sunt scoase și ele de la clasa a XII-a la profilul Mate-Info.