Recuperare lentă după „cea mai mare întrerupere IT din istorie”. Cât de vulnerabilă este lumea modernă la astfel de erori
0Recuperarea este extrem de greoaie după defecțiunea IT care a provocat perturbări majore în aeroporturi, spitale și companii mari din întreaga lume. Experții avertizează că revenirea completă la normal ar putea dura săptămâni, iar incidentul scoate la lumină vulnerabilitățile sistemelor IT actuale.
Defecțiunea CrowdStrike paralizează activitatea globală
Serviciile au început să-și revină după o defecțiune IT care a provocat haos la nivel mondial, vineri 19 iulie 2024. Defectul a fost cauzat de o actualizare software eșuată a companiei americane de securitate cibernetică CrowdStrike, care a afectat sistemul de operare Windows al Microsoft, potrivit The Guardian.
Defecțiunea care a dus la apariția „ecranului albastru al morții” pe computerele afectate le-a împiedicat să pornească. Experții avertizează că fiecare PC afectat ar putea necesita o remediere manuală.
Incidentul a subliniat nevoia de planuri de urgență mai robuste pentru a face față situațiilor în care un singur punct de defecțiune, cum ar fi un sistem IT, afectează întreg lanțul operațional. Experții spun că astfel de defecțiuni vor mai apărea, iar organizațiile trebuie să își îmbunătățească sistemele de back-up și planurile de recuperare.
Un purtător de cuvânt Microsoft a declarat: „suntem conștienți de o problemă care afectează dispozitivele Windows din cauza unei actualizări de la o platformă software terță parte. Anticipăm că va veni o rezoluție.”
CrowdStrike din Texas a confirmat că întreruperea s-a datorat unei actualizări de software de la unul dintre produsele sale și nu a fost cauzată de un atac cibernetic.
Fondatorul și directorul executiv al acesteia, George Kurtz, a spus că îi pare „profund rău pentru impactul pe care l-am cauzat clienților”, adăugând că a existat o „interacțiune negativă” între actualizare și sistemul de operare Microsoft.
Prețul acțiunilor CrowdStrike a scăzut dramatic pe parcursul zilei, scăzând cu până la 13% în unele momente ale tranzacționării.
Elon Musk, proprietarul Tesla, a declarat că întreruperea a provocat „o confiscare a lanțului de aprovizionare auto”, în timp ce băncile din Kenya și Ucraina au raportat probleme cu serviciile lor digitale, iar supermarketurile din Australia au avut probleme cu plățile.
Govia Thameslink Railway (GTR) – compania-mamă a Southern, Thameslink, Gatwick Express și Great Northern – i-a avertizat pe pasageri să se aștepte la întârzieri.
Potrivit site-ului de monitorizare a stării serviciilor Downdetector, utilizatorii din Marea Britanie raportau probleme cu serviciile Visa, BT, marile lanțuri de supermarketuri, bănci, platforme de jocuri online și instituții media.
Canalele Sky News și CBBC au fost, de asemenea, oprite temporar în Marea Britanie înainte de a-și relua difuzarea, în timp ce ABC din Australia a fost și el afectat.
În serviciile financiare, Metro Bank a raportat probleme cu liniile sale telefonice din Marea Britanie, iar Santander a spus că plățile cu cardul „pot fi afectate”. Monzo a spus că unii clienți raportau probleme, în timp ce unii bancheri de la JP Morgan nu s-au putut conecta la sistemele lor, iar Bursa de Valori din Londra a spus că există probleme cu serviciul său de știri.
„Cea mai mare întrerupere IT din istorie”
Troy Hunt, un consultant de top în securitate cibernetică, a declarat că amploarea eșecului IT a fost fără precedent.
„Nu cred că este prea devreme să o numesc: aceasta va fi cea mai mare întrerupere IT din istorie”, a scris el pe Twitter .
„Aceasta este, practic, ceea ce eram cu toții îngrijorați cu Y2K, cu excepția faptului că s-a întâmplat de această dată”, a adăugat el, referindu-se la bug-ul mileniului care a îngrijorat experții IT până în 2000 – dar în cele din urmă nu a provocat daune grave.
Institutul autorizat pentru IT din Marea Britanie, BCS, a declarat că ar putea dura zile și săptămâni pentru ca sistemele să se recupereze, deși unele remedieri vor fi mai ușor de implementat.
„În unele cazuri, soluția poate fi aplicată foarte repede”, a spus Adam Leon Smith, un coleg BCS. „Dar dacă computerele au reacționat într-un mod care înseamnă că intră în ecrane albastre și bucle nesfârșite, poate fi dificil de restaurat și asta ar putea dura zile și săptămâni.”
Alan Woodward, profesor de securitate cibernetică la Universitatea din Surrey, a spus că remedierea necesită o repornire manuală a mașinilor afectate și „majoritatea utilizatorilor standard nu ar ști cum să urmeze instrucțiunile”. Organizațiile cu mii de PC-uri distribuite în diferite locații se confruntă cu o sarcină mai grea, a adăugat el.
„Sunt doar numere pure. Pentru unele organizații, cu siguranță ar putea dura săptămâni”, a spus el.
De la Amsterdam la Zurich, Singapore la Hong Kong, operatorii aeroportuari au semnalat probleme tehnice care le perturbau serviciile. În timp ce unele aeroporturi au oprit toate zborurile, în altele personalul companiei aeriene a trebuit să înregistreze manual pasagerii.
Printre companiile afectate vineri s-a numărat Ryanair, cea mai mare companie aeriană din Europa, care a declarat pe site-ul său: „Potențiale întreruperi în rețea din cauza unei întreruperi globale a sistemului terță parte... Îi sfătuim pasagerii să sosească la aeroport cu trei ore înainte de zborul lor. pentru a evita orice perturbări.”
Heathrow, cel mai mare aeroport din Europa, a spus că „munceste din greu” pentru a aduce pasagerii la destinația dorită.
„Continuăm să lucrăm cu colegii noștri din aeroport pentru a minimiza impactul întreruperii IT globale asupra călătoriilor pasagerilor. Zborurile continuă să fie operaționale, iar pasagerii sunt sfătuiți să consulte companiile aeriene pentru cele mai recente informații despre zboruri”, a declarat un purtător de cuvânt al Heathrow.
În SUA, zborurile au fost blocate din cauza problemelor de comunicații care par a fi legate de întrerupere. American Airlines, Delta și United Airlines s-au numărat printre transportatorii afectați.
Aeroportul din Berlin a oprit temporar toate zborurile vineri. Compania de analiză a aviației Cirium a declarat că 5.078 de zboruri – 4,6% din cele programate – au fost anulate la nivel global vineri, inclusiv 167 de plecări din Marea Britanie și 171 de sosiri.
Sistemele medicale au clacat
Ministerul israelian al Sănătății a declarat că „defecțiunea globală” a afectat 16 spitale din Marea Britanie, în timp ce în Germania, spitalul universitar Schleswig-Holstein din nordul țării a declarat că a anulat toate operațiunile planificate în Kiel și Lübeck.
Ted Wheeler, primarul orașului Portland, Oregon, a emis o declarație de urgență în care afirmă că anumite servicii esențiale ale orașului, inclusiv comunicațiile de urgență, au fost afectate de întrerupere.