Arestarea lui Carlos Ghosn pune sub semnul întrebării viitorul alianţei Renault-Nissan
0Consiliul de conducere al Nissan a votat în unanimitate demiterea lui Carlos Ghosn, dar grupul a promis că alianţa sa cu Renault SA nu se va schimba. Dar, înlăturând-ul pe Ghosn, partea japoneză a ales o cale mai agresivă decât partenerul lor francez, care a optat să numească doar un lider interimar pentru postul lui Ghosn şi a cerut celor de la Nissan să facă acelaşi lucru.
Îndepărtarea schimbă fundamental balanţa puterii în companiile pe care Ghosn le-a condus. Directorul executiv al Nissan, Hiroto Saikawa, a devenit o forţă în urma investigaţiei, în timp ce partea franceză a apărut depăşită de evenimente, comentează Bloomberg. Ghosn plănuise să cimenteze alianţa printr-o fuziune completă a Nissan cu Renault, o acţiune care nu a fost pe placul lui Saikawa, care ar putea încerca în schimb să îmbunătăţească poziţia japonezilor într-un parteneriat despre care spune că a favorizat prea mult partea franceză.
"Criza tocmai a început pentru alianţă”, spune Kenneth Courtis, preşedintele grupului de private equity Starfort Investment Holdings LLC şi fostul vicepreşedinte al Goldman Sachs Asia. "Înlăturarea lui Ghosn şi scoaterea pietrei de temelie a acestei arhitecturi complicate este, în multe privinţe, partea cea mai uşoară, partea cea mai puţin periculoasă. Toate problemele vor ieşi acum la suprafaţă".
Ghosn, în vârstă de 64 de ani, urmează să rămână în mod oficial director, deoarece este necesar un vot al acţionarilor pentru a-l înlătura complet din consiliu. Constructorul japonez nu va numi un preşedinte interimar, iar cei trei directori independenţi vor numi un preşedinte permanent mai târziu.
Vorbind reporterilor după întâlnirea boardului, Saikawa a spus că stabilizarea structurii actuale este cea mai bună cale pentru a continua. Cele două părţi sunt în strânsă comunicare şi vor continua să fie aşa, a spus el.
Fără Ghosn în fruntea consiliului Nissan, o fuziune deplină pare puţin probabilă. Executivul charismatic franco-brazilian a fost arhitectul şi liantul alianţei vechi de două decenii, care a fost creată pentru a oferi adăpost împotriva rivalilor globali. Arestarea lui Ghosn a trezit acum resentimentele adunate în timp, legate de succesele şi luptele purtate de-a lungul anilor între partenerii francezi şi japonezi.
În ultimul timp, alianţa a devenit din ce în ce mai controversată în Japonia datorită performanţei financiare puternice a companiei Nissan. Deşi în general depăşeşte vânzările şi profiturile Renault, compania japoneză are mult mai puţină influenţă în cadrul alianţei. Nissan deţine un pachet de 15% fără drept de vot în cadrul Renault, care, la rândul său, deţine 43% din Nissan, cu drepturi de vot. Mitsubishi Motors Corp a fost adăugată la alianţă în 2016.
Ghosn, care a fost printre cei mai bine plătiţi directori atât în Franţa, cât şi în Japonia, este acuzat de sub-raportarea veniturilor şi de utilizarea greşită a fondurilor companiei Nissan şi poate să fie condamnat la zece ani de închisoare, a declarat Shin Kukimoto, procuror şef adjunct la Procuratura Generală din Tokyo.
Carlos Ghosn dezminte acuzaţiile procurorilor
Fostul preşedinte al constructorului auto japonez Nissan, Carlos Ghosn, arestat luni pe baza suspiciunilor de nereguli financiare, a dezminţit acuzaţiile care i-au fost aduse, a anunţat duminică postul public de televiziune din Japonia (NHK), preluat de Reuters.
Ghosn, care până acum nu a făcut nicio declaraţie publică, ar fi spus anchetatorilor că nu a avut intenţia de a subestima remuneraţia sa în documentele financiare depuse la fisc şi de asemenea a dezminţit acuzaţiile care i-au fost aduse, informează NHK fără a oferi alte detalii.
La rândul său, Greg Kelly, un fost director de la Nissan arestat împreună cu Carlos Ghosn, ar fi declarat sâmbătă pentru NHK că remuneraţia lui Ghosn a fost discutată cu alţi oficiali iar fostul preşedinte al consiliului de administraţie de la Nissan ar fi fost plătit în mod adecvat.
Atât Carlos Ghosn cât şi Greg Kelly au fost înlăturaţi joi din boardul Nissan iar o sursă din apropierea acestui dosar a declarat că Nissan şi-a propus să numească un nou preşedinte în următoarea lună, eventual înaintea următoarei reuniuni a boardului programată a avea loc în jurul datei de 20 decembrie.
Procurorii japonezi susţin că Carlos Ghosn şi Greg Kelly au conspirat pentru a subestima, cu aproximativ jumătate, remuneraţia de 10 miliarde yeni (88 milioane de dolari) pe care Ghosn a primit-o timp de cinci ani, începând din 2010. La rândul său, Nissan l-a acuzat pe Carlos Ghosn de alte infracţiuni,precum utlizarea bunurilor companiei în interes personal.
Până luni, Ghosn a ocupat simultan funcţia de director general al Renault, preşedinte al producătorului auto nipon Nissan şi şef al alianţei strategice dintre Renault şi Nissan şi un alt grup auto nipon, Mitsubishi. Marţi seara, după o reuniune de urgenţă a Consiliului de Administraţie de la Renault, adjunctul lui Ghosn, Thierry Bolloré a preluat frâiele la constructorul auto francez.
Înlăturarea lui Ghosn reprezintă o prăbuşire spectaculoasă pentru omul care a salvat Nissan de la faliment. În plus, înlăturarea lui Ghosn pune sub semnul întrebării viitorul alianţei Renault-Nissan, un proiect conceput şi pilotat de Ghosn, care intenţiona să consolideze alianţa prin legături mai strânse între cei doi constructori.
Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit anul trecut cel mai mare producător mondial de automobile cu 10,6 milioane unităţi, mai mult decât Volkswagen şi Toyota. În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.) cu 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.