UPDATE Situaţie tensionată la graniţa dintre Marea Britanie şi Franţa după ce a început testarea în masă a şoferilor
0
Transportatorii blocaţi la punctele de trecere între Marea Britanie şi Franţa din Kent ar putea fi nevoiţi să rămână alte câteva zile la graniţă, a anunţat secretarul britanic pentru comunităţi şi guvernare locală Robert Jenrick. Motivul este că Franţa a cerut teste negative de COVID-19 pentru a permite tranzitul. Marea Britanie a început testarea în masă a şoferilor miercuri dimineaţă.
UPDATE Primele camioane au început să plece din parcarea aeroportului Manston. Circa 3.800 de camioane de marfă au fost staţionate aici după ce Franţa a interzis tranzitul dinspre Marea Britanie.
Un grup de şoferi s-a încleştat cu forţele de ordine din portul Dover. Un bărbat a fost reţinut pentru blocarea unui drum. Intrarea în port este păzită de poliţie care a anunţat că nu va permite trecerea graniţei până când protestatarii nu eliberează un sens giratoriu din apropiere. Şoferii refuză însă spunând că oricum drumurile sunt blocate.
O asociaţie de transport a descris situaţia ca haotică în măsura în care şoferii s-au grăbit să meargă înspre port crezând că graniţa s-a deschis. Aceasta a spus că şoferii nu primesc informaţii şi condiţiile de acces la hrană şi toalete sunt „inadecvate”. În plus, unii şoferi nu doresc să-şi părăsească camioanele din motive de siguranţă a mărfii.
UPDATE Şoferii staţionaţi în parcarea aeroportului dezafectat Manston au claxonat la unison pentru a protesta faţă de situaţie.
Directorul de operaţiuni al firmei de transport britanice DWP şi Fii a spus că şoferii sunt blocaţi fără toalete şi acces la mâncare caldă şi duşuri. Acesta a spus că autorităţile britanice nu s-au pregătit pentru a gestiona situaţia.
Un şofer german a declarat: „ Sunt probleme uriaşe cu şoferii care nu au locuri de cazare - la hotelul unde stau eu sunt trei autobuze la o cameră pentru acces la toaletă şi duş. Situaţia se înrăutăţeşte cu fiecare oră”.
Guvernul britanic şi Kent Resilience Forum (KRF) un grup de agenţii ce oferă suport local au transmis într-un comunicat comun că au aprovizionat cu alimente, apă şi toalete şoferii blocaţi pe autostrada M 20 şi că vor sosi curând pachete suplimentare şi vor exista mai multe toalete portabile.
UPDATE Situaţie tensionată la portul Dover după ce şoferii furioşi reclamă blocajul, accesul la testare şi lipsa facilităţilor din Dover.
„Oamenii şi-au ieşit din minţi şi sunt foarte nervoşi în acest moment pentru că sunt siguri că nu ajung acasă de Crăciun”, a declarat mirecuri un şofer polonez pentru CNN.
„Suntem aici de luni şi nu avem informaţii ...ne trimit la aeroport unde sunt 4.000 de camioane şi nu se fac testări. Unde sunt efectuate teste, nu ştiu sigur unde anume...de ce nu se fac testele aici”.
Un purtător de cuvânt al Ministerului Apărării a declarat miercuri dimineaţă că militarii nu au primit încă ordine, dar sunt pregătiţi să ofere sprijin logistic.
Autorităţile britanice au îndemnat şoferii să se testeze fie via NHS, fie la aeroportul Manston.
Peste 5.000 de camioane sunt blocate în Marea Britanie. Cozi lungi s-au format pe autostrada M20, în timp ce altele se află staţionate în parcarea aeroportului dezafectat Manston din Kent.
Ştirea iniţială
Mii de TIR-ur sunt blocate de-a lungul Canalului Mânecii de duminică noapte după ce Franţa a închis toate punctele de trecere dinspre Marea Britanie ca răspuns la avertizarea guvernului britanic privind o tulpină mai contagioasă a virusului SARS-CoV-2 care se răspândeşte rapid.
Franţa a permis în această dimineaţă reluarea serviciilor de transport rutiere, aeriene şi feroviare cu Marea Britanie cu condiţia unui test COVID-19 negativ recent.
Soldaţii britanici s-au alăturat personalului NHS din Kent pentru efectuarea unor teste rapide şoferilor blocaţi la graniţă, la Dover, relatează BBC.
Secretarul britanic pentru comunităţi şi guvernare locală Robert Jenrick a avertizat însă că ar putea dura şi câteva zile până când transportatorii vor putea tranzita Franţa.
Potrivit înţelegerii dintre cele două ţări vor fi permise deplasările urgente, inclusiv pentru transporturi. Cetăţenii francezi şi cetăţenii britanici cu rezidenţă în Franţa pot călători cu condiţia unui test negativ COVID efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de plecare.
3.000 de TIR-uri se aflau marţi seara în parcarea aeroportului Manston,iar de atunci numărul lor a crescut, a spus secretarul pentru comunităţi.
Jenrick a declarat că vor fi organizate mai multe puncte de testare de către o echipă NHS cu susţinerea armatei.
Vor fi folosite teste rapide capabile să depisteze noua tulpină şi să dea un rezultat în 30 de minute. Şoferii vor primi rezultatele testului prin SMS. Cei depistaţi pozitiv vor fi carantinaţi în hoteluri destinate izolării COVID.
Secretarul britanic pentru Transporturi Grant Shapps a spus că în discuţiile cu omologii săi francezi a subliniat faptul că şoferii constituie „risc scăzut” întrucât este vorba de o ocupaţie solitară. Un rol l-a jucat şi poziţia prezentată de Comisia Europeană confrom căreia „statele membre nu ar trebui să implementeze interdicţii de călătorie” care să afecteze transporturile.
El a adăugat că 80% din şoferii aflaţi în parcarea aeroportului Manston sunt din UE, astfel că „este în interesul ambelor părţi să ajungem la o rezolvare rapidă” a situaţiei.
Vor fi testaţi şi şoferii ce vin din Franţa către Marea Britanie.
Potrivit BBC, Eurotunnel a transmis că circa 150 de autocare au traversat Canalul Mânecii noaptea trecută.
Canalul este o rută comercială vitală: circa 10.000 de camioane de marfă îl tranzitează zilnic în perioada Crăciunului, transportând între porturile Dover şi Calais în special produse proaspete.
Olanda a cerut Marii Britanii teste PCR pentru a ridica restricţiile de călătorie, teste care presupun prelucrare în laborator şi rezultate în 24 de ore.
Marţi Marea Britanie a înregistrat alte 36.804 de infecţii cu coronavirus - cele mai multe cazuri zilnice de la începutul pandemiei.
Cel mai mare supermarket din Marea Britanie, Tesco, a implementat raţionalizarea unora dintre produse pentru a menţine aprovizionarea până la rezolvarea situaţiei cu transporturile.