Tunelul pentru vapoare scurtează drumul pe mare INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu o investiţie de 314 milioane de dolari, Norvegia va construi primul tunel maritim din lume, datorită căruia navele nu vor mai ocoli Peninsula Stad, în jurul căreia navigaţia este extrem de periculoasă

Autorităţile norvegiene au aprobat planul primului tunel pentru vapoare din lume, care va tăia baza Peninsulei Stad, permiţând navelor să evite o zonă cu ape periculoase. Tunelul, lung de 1,7 km, care va fi săpat în stâncă şi va avea o lăţime de 36 de metri şi o înălţime de 45 de metri, într-o anvelopă de beton cu o înălţime totală de 49 de metri, va permite trecerea unor vase cu un deplasament de până la 16.000 de tone, pescaj de maxim 12 metri şi nu mai lungi de 70 de metri. Construcţia acestui tunel maritim, cu un cost estimat la 2,7 miliarde de coroane norvegiene (314 milioane $), este prevăzută să înceapă în 2019 şi să fie finalizată în 2023.

Tunelul poate permite trecerea a 100 de nave pe zi, spune responsabilul proiectului, Terje Andreassen, care adaugă însă că se aşteaptă la un trafic mediu de 19 nave pe zi. Circulaţia se va desfăşura alternativ, câte o oră pe fiecare sens, precizează oficialul norvegian.

Soluţie ingenioasă pentru o zonă periculoasă

Ministrul norvegian al transporturilor, Ketil Solvik-Olsen, citat de „The Guardian“, spune că topografia submarină a coastelor peninsulei şi curenţii marini „generează valuri periculoase şi condiţii de navigaţie extrem de complexe“. BBC notează că, de la al Doilea Război Mondial încoace, în apele din jurul Pensulei Stad s-au produs cel puţin 46 de accidente maritime, soldate cu 33 de morţi.

image

Deschiderea tunelului va scurta radical rutele de transport din regiune, ceea ce va impulsiona considerabil industria piscicolă, în condiţiile în care, în prezent, ocolirea Peninsulei Stad reprezintă o piedică majoră pentru vasele care transportă peşte prospăt. De asemenea, spune Andreassen, vor putea fi înfiinţate curse de pasageri cu vase rapide, care n-ar fi rezistat condiţiilor de navigaţie din jurul peninsulei.

O problemă de bani

Ideea construirii acestui tunel nu e nouă: Gizmodo precizează că ea datează din 1874, când un ziar norvegian a sugerat această soluţie pentru evitarea apelor extrem de periculoase din jurul peninsulei. Însă abia în 1980 ideea a început să aibă susţinere, iar de-atunci încoace s-au realizat nu mai puţin de 18 studii pentru construcţia tunelului maritim. Realizarea tunelului nu e o problemă de inginerie, mai ales pentru norvegieni, care de altfel au construit cel mai lung tunel rutier din lume (Tunelul Laerdal, de 24,5 km, inaugurat în anul 2000), cât mai degrabă una de finanţare, în condiţiile în care Administraţia de Coastă norvegiană apreciază că, mai mult ca sigur, costurile acestui tunel nu vor putea fi amortizate. Acum însă, după cum spune responsabilul proiectului, Terje Andreassen, tunelul a fost inclus în planul naţional pentru transporturi, ceea ce înseamnă că realizarea sa are undă verde.

image
Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite