Proiectul ambiţios al Danemarcei: autostrăzi pentru biciclişti
0„Super-autostrăzile“ din Danemarca, dedicate bicicliştilor, reprezintă un plan ambiţios al autorităţilor, pentru a reduce poluarea şi pentru a încuraja mersul pe bicicletă. În acest sens, autoritățile au hotărât să creeze 26 de piste care, pentru biciclişti, să fie ceea ce sunt autostrăzile pentru automobile.
Deşi există deja o reţea de piste pentru biciclişti, în apropiere de Copenhaga, standardele nu sunt cele mai ridicate, pavajul fiind unul neadecvat, iluminarea lipseşte, la fel şi sistemul de curățare pe timpul iernii sau intersecţii semnalizate, informează „New York Times”.
Autoritățile însărcinate cu amenajarea traficului din capitala daneză au văzut potențial în dezvoltarea alternativelor de transport. „Un danez care obişnuieşte să folosească bicicleta se deplasează cu aceasta pe o distanță medie de cinci kilometri. Așa că ne-am gândit la o modalitate prin care să-i determinăm pe oameni să parcurgă distanţe mai lungi pe bicicletă”, a spus Brian Hansen, directorul sectorului dedicat traficului din Copenhaga.
Proiectul de autostrăzi pentru biciclete vizează capitala și alte 21 de consilii locale și dorește să acopere o distanță de aproximativ 25.000 de kilometri. „Vrem ca oamenii să privească aceste rute ca pe o alternativă serioasă, la fel ca transportul cu autobuzul, cu mașina sau cu trenul”, a spus Hansen. Planul a fost primit cu brațele deschise de către autorități, deoarece Danemarca este o țară unde oamenii legii, deopotrivă de dreapta și de stânga, merg frecvent cu bicicleta la muncă.
Sectorul politic responsabil de spitalele publice și de dezvoltarea regională a finanțat proiectul autostrăzilor pentru biciclete cu 1,6 milioane de dolari. Un consilier local a declarat că spitalele încearcă să reducă din cheltuieli, iar cel mai bun pacient este acela pe care nu-l vezi niciodată. „Tot ceea ce putem face pentru a reduce poluarea și pentru a fluidiza traficul va avea ca rezultat oameni mai sănătoși și poate chiar mai fericiți”, a declarat consilierul pentru NY Times.
Facilitarea transportului cu bicicleta va determina această opțiune în rândul unui număr tot mai mare de persoane, deoarece este cel mai rapid și cel mai convenabil mijloc de trasport în prezent, în Danemarca.
Pe lângă reducerea semnificativă a poluării, locuitorii danezi spun că mersul pe bicicletă le oferă o stare de bine. Primarul orașului Fureso, din nordul Danemarcei, merge zilnic aproape şapte kilometri cu bicicleta până la muncă. El spune că este modalitatea lui de a-și goli mintea, iar asta îl ajută deseori să vină cu idei noi de dezvoltare. De exemplu, în această vară, secțiunea de autostradă din Fureso a fost iluminată cu felinare care funcționează pe bază de energie solară.