Producătorii renumitului „Parmigiano Reggiano“ luptă împotriva falsurilor prin introducerea de microcipuri în brânză
0Renumitul parmigiano reggiano din Italia, preferat pentru a completa bolurile de paste și salatele de rucola, este una dintre cele mai contrafăcute brânzeturi din lume. Acum, producătorii săi au găsit o nouă modalitate de a contracara imitațiile: adăugarea de microcipuri, scrie theguardian.com.

Aceasta este cea mai recentă inovație a Consorțiului Parmigiano Reggiano (PRC), asociația care supraveghează producția, care încearcă de un secol să lupte împotriva imitațiilor mai ieftine care nu respectă cerințele exigente pentru a produce brânza adevărată.
Brânza, a cărei istorie datează din Evul Mediu, a obținut în 1996 statutul de denumire de origine protejată (DOP), un statut foarte apreciat în UE. Conform acestor norme, parmigiano reggiano - singurul tip de brânză care poate fi numit parmezan în Europa - trebuie să fie produsă într-o mică parte din nordul Italiei, inclusiv în provinciile Parma și Reggio Emilia.
În plus, roțile de brânză - care cântăresc în medie 40 kg - trebuie să fie maturate timp de cel puțin 12 luni într-o zonă montană și sunt testate de experți la doi ani de la producție pentru a se asigura că sunt de calitate.
Statutul de DOP este acordat produselor alimentare "produse, prelucrate și preparate într-o anumită arie geografică prin utilizarea unui know-how recunoscut" și include șampania franceză, portul portughez și uleiul de măsline kalamata din Grecia.
Având în vedere regulile stricte de obținere a certificării, aceste delicatese se vând, de obicei, la prețuri mai mari, ceea ce face ca această piață să fie atractivă pentru imitatori. Într-adevăr, RPC estimează că vânzările anuale de brânză contrafăcută la nivel mondial se ridică la aproximativ 2 miliarde de dolari (1,6 miliarde de lire sterline), nu departe de cele ale produsului autentic, care au atins anul trecut un nivel record de 2,9 miliarde de euro.
În prezent, producătorii au testat cea mai modernă dintre metodele de autentificare - microtransmițătoare de mărimea unui bob de sare inserate în etichetele de pe coaja a 120.000 de roți de parmigiano reggiano. Microcipurile sunt sigure din punct de vedere alimentar, dar este puțin probabil să fie consumate, având în vedere că sunt amplasate în pielea dură a brânzei, care este fabricată din cazeină, o proteină din lapte.
Cipurile funcționează ca niște etichete alimentare de lungă durată, care pot fi scanate și care le permit consumatorilor să urmărească produsul până la locul de proveniență. Realizate de compania americană p-Chip Corporation, acestea sunt încorporate direct într-o etichetă cu cod QR și funcționează ca niște "mici ancore digitale pentru articolele fizice", potrivit companiei.
"Continuăm să luptăm cu noi metode", a declarat Alberto Pecorari, de la RPC, pentru Wall Street Journal. "Nu vom renunța".
Noua modalitate de urmărire a brânzei a apărut în urma unui parteneriat între PRC, p-Chip și producătorii olandezi/francezi de mărci de brânză Kaasmerk Matec.
În ciuda faptului că se prezintă ca o "brânză unică și inimitabilă", potrivit RPC, marca de origine anterioară nu a fost suficientă pentru a respinge unele contrafaceri. În cadrul acelui sistem, toate roțile de brânză - fabricate din 550 de litri de lapte - purtau o plăcuță de cazeină, cu un cod alfanumeric unic și secvențial. Funcționând ca o carte de identitate, codul forma un model de puncte distinctiv care se învârtea în jurul roții și includea luna și anul de producție.
Noile microcipuri reprezintă cea mai recentă etapă în istoria brânzei, care datează de peste o mie de ani, când a fost concepută de călugării benedictini și cistercieni care căutau un aliment de lungă durată.
Producătorii consideră acum că este nevoie de o nouă tehnologie, într-un moment în care exporturile de parmezan pe piețele internaționale sunt în creștere, puțin sub jumătate din producția de anul trecut ieșind din Italia.
Digitalizarea procesului de urmărire a fost concepută pentru "a transmite valoarea produsului nostru la nivel global și pentru a-l distinge de produsele cu aspect similar de pe piață care nu îndeplinesc cerințele noastre stricte privind producția și zona de origine", a declarat anterior președintele PRC, Nicola Bertinelli.
Amenințarea reprezentată de varietățile contrafăcute a apărut pentru prima dată după primul război mondial, când pe piață a apărut o imitație sud-americană numită reggianito, creată de emigranții italieni în Argentina.
Anul trecut, RPC a reușit să împiedice gigantul alimentar american Kraft Heinz să înregistreze marca "Kraft parmesan cheese" în Ecuador și a salutat această victorie notabilă, având în vedere că statutul DOP al UE nu este recunoscut peste tot în afara Europei.