Criza distruge industria maritimă din Grecia. Navele ajung fier vechi în China, India sau Turcia
0
Industria transporturilor navale din Grecia trece prin momente dificile, iar proprietarii vaselor sun forţaţi de facturile mari şi de lipsa de activitate să îşi vândă proprietăţile care ajung în parcurile de fier vechi ale ţărilor străine. Turcia, India şi China se numără printre ţările care profită de situaţia disperată în care se află proprietarii vaselor greceşti.
Grecii care fac parte dintre foştii proprietari, cândva prosperi, ai navelor maritime ajunse la fier vechi se regăsesc într-o situaţie fără rezolvare, fiind obligaţi să aleagă între a-şi păstra proprietăţile, vase mari sau mici, care sunt munca de o viaţă, sau să renunţe la ele prin a le vinde comercianţilor de fier vechi. Mulţi dintre ei îşi au proprietăţile din afaceri de familie, cu tradiţie veche.
Alegerea este mai degrabă previzibilă, întrucât majoritatea grecilor sunt forţaţi de împrejurări să le vândă. Proprietarii susţin că multe dintre navele lor încă mai au ani buni în care pot fi folosite, însă trebuie să renunţe la ele prematur, deoarece facturile continuă să vină, chiar dacă vasele zac în nămol, nefolosite, potrivit cotidianului „Ekathimerini”.
Navele mai mari ajung, de obicei, în şantierele de fier vechi din Bangladesh, India, Pakistan, China şi alte ţări asiatice. Cele de mărime medie şi puţin mai mici sfârşesc în bucăţi în special în parcurile de fier vechi din Turcia.
Cele mai mici dintre nave au un sfârşit chiar mai rău,
fiind lăsate să ruginească ori sunt vândute uneia dintre puţinele companii
greceşti care au supravieţuit, deşi sunt oricum îngropate de datorii şi nu au
personal calificat.
Pe lângă efectele crizei financiare, declinul afacerilor maritime se datorează şi reglementărilor stricte impuse de Uniunea Europeană. Acestea îşi propun să reducă numărul navelor şi al şantierelor navale pentru a reduce impactul negativ asupra mediului. Efectul este unul ironic: tot mai multe nave din Europa sfârşesc în Asia, unde reglementările de mediu şi de siguranţă sunt mult mai permisive.
Studiile arată că mai mult de 80% din navele din toată lumea ajung în ţările în curs de dezvoltare unde sunt transformate în fier vechi fără a respecta nicio politică de mediu care să reglementeze întregul proces, potrivit unei analize a organizaţiei nonguvernamentale Shipbreaking Platform.
În 2012, numărul de nave trimise în India, Bangladesh şi Pakistan a crescut simţitor, la 365 de la 210 vase înregistrate cu un an în urmă.