Sfaturi pentru reintegrarea copiilor români reveniţi în ţară împreună cu părinţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asociaţia Alternative Sociale a pus la punct o serie de recomandări pentru părinţii aflaţi, împreună cu copiii lor, la muncă în străinătate, care decid să revină cu familia în România. Recomandările au scopul de a diminua posibilele efectele negative ale remigraţiei asupra copilului.

În perioada 2008-2012, conform unui studiu elaborat anul trecut de Alternative Sociale, părinţii a 21.325 de copii reveniţi din Italia şi Spania au solicitat echivalarea studiilor pentru reînscrierea în sistemul educaţional românesc. 

Conform cercetării, peste 6.000 de copii din totalul celor reveniţi în ţară au prezentat dificultăţi de readaptare şi probleme de natură psihologică şi emoţională, care pot afecta dezvoltarea lor ulterioară.

Urmare a acestui studiu, dar şi a dimenisunii fenomenului remigraţiei copiilor români, specialiştii Alternative Sociale recomandă părinţilor aflaţi în această situaţie să pregătească copilul cu privire la remigraţie, să discute cu el la revenirea  în România şi să îi explice acestuia motivele care au condus la decizia de reîntoarcere, fără a-i induce sentimente de vinovăţie legate de eventualul eşec al remigraţiei.

Tact, comunicare şi multă răbdare

În cazul copilului care a petrecut mai mult de trei ani în străinătate, părinţii ar trebui să aloce mai mult timp dialogului cu acesta, deoarece este posibil ca el să fi dezvoltat legături de ataşament mai profunde faţă de anumite persoane (prieteni, profesori, colegi) şi obişnuinţe legate de viaţa cotidiană, hobby-urile sau condiţiile de locuit din ţara de remigraţie. 

Este necesar ca părintele să asculte argumentele şi dorinţa copilului de a se reîntoarce în ţara pe care a ajuns să o considere a doua casă şi să identifice, împreună cu el, soluţii pentru a păstra legătura cu prietenii şi a menţine obişnuinţele pe care le-a dezvoltat în străinătate.

Este necesar ca părinţii să se informeze şi să pregătească reînscrierea copilului în sistemul de învăţământ înainte de reîntoarcerea efectivă în România (să cunoască traseul birocratic cu privire la echivalarea studiilor şi reînscrierea în sistemul de educaţie românesc) şi să să apeleze la serviciile profesioniştilor din instituţiile de suport din România, cum sunt dirigintele, consilierul şcolar, psihologul etc.

Numărul copiilor cu probleme, în creştere

De asemenea, specialiştii de la Alternative Sociale recomandă părinţilor să discute cu copilul despre posibilele dificultăţi de adaptare, să îi asculte opinia cu privire la dificultăţile reclamate şi să îl ajute în recuperarea lacunelor, în special cele lingvistice şi culturale, necesare reintegrării în România.
Este esenţial ca părinţii să supravegheze copilul pentru a identifica manifestările neadaptării sociale şi şcolare a acestuia şi să intervină pentru a uşura adaptarea copilului la diversele medii cu care acesta interacţionează, cum ar fi colectivul de colegi, grupul de prieteni, vecinii etc.

Conform estimărilor făcute de organizaţia Alternative Sociale, pe termen scurt şi mediu, numărul copiilor cu probleme grave emoţionale şi psihologice cauzate de remigraţia neasistată va creşte cu aproximativ 1.000 de copii în fiecare an.

Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite