RETROSPECTIVĂ Un an de miliarde pe reţelele sociale
0
În 2012, Facebook şi-a păstrat poziţia „dictatorială“ pe internet, Twitter a fost locul unde s-au discutat cele mai importante evenimente ale anului, iar Pinterest a fost campionul creşterilor.
Pe data de 11 decembrie 2012 lumea s-a oprit. Nu a venit Apocalipsa mai devreme, deşi pentru unii aşa părea. Se striga disperat pe Twitter, se făceau apeluri la calm, unii ironizau momentul. 50 de minute a ţinut Apocalipsa. A durut. S-a suferit. S-a privit în jur, cu o privire lipsită de sens, pentru că nimeni nu ştia ce să facă. Căzuse Facebook.
Atât de importante au ajuns reţelele sociale în momentul de faţă, încât noi, ca jurnalişti, ne simţim nevoiţi să dăm ştire cu astfel de probleme chiar dacă severele sunt căzute doar cinci minute. Twitter-ul s-a umplut de mesaje ale oamenilor care anunţau disperaţi, unul după celălalt, că a căzut
Facebook. De asemenea, mulţi au spus că şi-au restartat calculatorul crezând că a căzut internetul. Lucrurile sunt clare: nu ai Facebook, ai impresia că nu ai internet, atât de importante au ajuns reţelele sociale în lume.
Un miliard
Am ajuns un miliard de utilizatori activi de Facebook pe lună, o limită care părea ireală pentru o reţea socială relativ tânără. Acum trei-patru ani, românii foloseau intensiv hi5, iar Facebook părea prea serios pentru ei. Cu toate acestea, acum lumea „Like“-ului şi a „Share“-ului a devenit parte a zilei noastre. 14 septembrie 2012 va intra în istoria contemporană ca ziua miliardului Facebook.
Deşi a avut un an agitat, reţeaua începe să-şi revină: listarea companiei la bursă a fost complet nereuşită la început, preţul iniţial al acţiunilor fiind mai mare decât ceea ce doreau şi primeau investitorii, iar primele rezultate se văd abia acum, la finalul anului. Astfel, în noiembrie, Mark Zuckerberg şi echipa au făcut 3,5 miliarde de dolari în plus, cu ajutorul noii aplicaţii pe mobil şi cu introducerea opţiunilor care implică mai mult utilizatorii.
În trei ani am dat peste 1.000 de miliarde de like-uri, am urcat 219 miliarde de poze şi am ascultat 62 de milioane de cântece. Facebook ne-a dat sute de prieteni şi am cunoscut persoane. În România, anul acesta am ajuns la 5 milioane de utilizatori, iar acest lucru înseamnă aproximativ 24% penetrare în rândul populaţiei, dar raportat la numărul de utilizatori de internet, asta înseamnă că aproape două treimi din populaţie este pe Facebook.
În România, Facebook este popular între cei cu vârste până la 34 de ani, dar există 0,9% din utilizatori care au peste 65 de ani, dovadă că românii în vârstă au adoptat, forţaţi sau nu, această tehnologie.
Schimbări peste noapte pentru Facebook
Pentru Facebook, anul acesta a fost unul al schimbărilor. Reţeaua socială a continuat mutările după ce a introdus noul profil de tip Timeline, care oferea mult mai multe posibilităţi. Primele mişcări au fost în ianuarie, odată cu introducerea posibilităţii de a asculta muzică împreună cu prietenii, iar în februarie au venit Offers, populare printre magazinele online, care-şi puteau posta ofertele direct pe reţeaua socială.
Probabil una dintre cele mai influente mişcări din 2012 a fost deschiderea aplicaţiei Messenger, care-ţi pune contactele doar într-o fereastră clasică, fără să mai intri pe reţeaua socială, şi poţi vedea fluxul de ştiri. Astfel, utilizatorii au fost implicaţi şi printr-o altă metodă. La finalul anului, pentru a lupta cu aplicaţiile de mesagerie gratuită, cum ar fi WhatsApp, Facebook şi-a detaşat influenţa asupra programului şi l-a transformat într-unul clasic de mesagerie instant: utilizatorii se pot autentifica doar cu numărul de telefon.
Pare că totul s-a schimbat pe Facebook de acum un an. Fotografiile sunt arătate altfel, printr-o metodă de mărire sau micşorare a acestora, mesajele sunt acum introduse într-o căsuţă de mail, iar cu toţii avem adrese de mail cu @facebook.com, care au provocat controverse atunci când au fost introduse automat, iar aplicaţiile au un loc numai al lor, numit App Center.
A venit finalul lui 2012. După ani de Facebook, acum şi cuplurile au pagină proprie, creată automat. Fotografiile din telefon se urcă automat în folderele Facebook pentru a ne implica şi mai mult. Oricât de mult timp am petrece acolo, reţeaua socială vrea mai mult, iar acest lucru nu se va schimba.
România stă bine, dar implicarea utilizatorilor încă este redusă la Facebook. Dar, cu toate acestea, avem 65.000 de bloguri şi 3 milioane de cititori, Pinterest are 110.000 vizitatori, iar Twitter 510.000.
Anul evenimentelor sociale în reţea
Dacă toţi cei care scriu cu 140 de caractere ar fi o ţară, Twitter ar fi a 12-a ca mărime în lume, iar discuţiile se poartă continuu. În fiecare secundă se trimit 750 de mesaje. Cele mai mari evenimente pe reţeaua socială cu mesaje scurte au fost alegerile prezidenţiale din Statele Unite ale Americii şi Olimpiada de la
Londra.
2012 a fost anul când am trăit primele evenimente care au fost marcate integral de social media. La Olimpiada de la Londra, cursa de maraton şi cea de ciclism au fost lovite de probleme din cauza bruierii semnalului. Care era problema? Ei bine, spectatorii de pe margine încărcau reţeaua prin intermediul mesajelor trimise pe Twitter.
De asemenea, la alegerile dintre Barack Obama şi Mitt Romney, dezbaterile au stabilit un nou record. În cele 90 de minute ale primei dezbateri dintre cei doi, utilizatorii au trimis un total de 10,3 milioane de tweet-uri. A fost cel mai discutat eveniment politic din istorie, iar momentul de maximum, acel minut de aur, a fost în mijlocul discuţiei, când s-au atins aproape 159.000 de mesaje trimise într-un minut. În primele două minute, oamenii trimiseseră două milioane de tweet-uri.
Vedetele creşterii de anul acesta
Anul 2012 a marcat şi evoluţia unor reţele sociale, care au venit ca adversare pentru Facebook sau care au intrat pe o altă filieră, mult mai nişată. Dacă Facebook şi Twitter sunt site-urile preferate ale utilizatorilor, Pinterest, Tumblr,
Google+ sau Instagram sunt într-o continuă creştere şi divid traficul în funcţie de preferinţele utilizatorilor.
Cei mai mari câştigători ai anului 2012, potrivit Google Insights for Search, au fost Twitter, Tumblr, LinkedIn, Pinterest şi Reddit, iar marii perdanţi au fost Digg (adversar direct cu Reddit), Friendster (o reţea socială venită din timpurile antice ale internetului) şi MySpace.
Pinterest, refugiul femeilor
Pinterest este o reţea socială care a apărut în martie 2010, dar până la începutului anului 2012 nu a avut atât de multă popularitate. Bazat pe un sistem de postări de tip „Pin“, adică nişte imagini cu link afişate pe un perete personal, reţeaua a început să fie populară la finalul lui 2011, când revista „Time“ a introdus-o în topul celor mai interesante 50 de site-uri. De asemenea, în decembrie 2011 site-ul a intrat în primele 10 reţele sociale din lume, cu 11 milioane de vizite. Potrivit mashable.com, 60% din utilizatori ar fi femei în momentul acesta.
Momentul în care Pinterest s-a maturizat a fost 10 august 2012, când s-a deschis pentru toată lumea. Până atunci, utilizatorii trebuiau să ceară o invitaţie sau să primească de la un prieten care era deja în
site. Curând, au venit şi aplicaţiile de Android şi iPad. Partea interesantă a senzaţiei internetului din 2012 este procentul de femei care folosesc reţeaua. Potrivit comScore, 83% din traficul american vine de la femei, iar 97% din publicul care apreciază pagina de Facebook a platformei ar fi de sex feminin. La final de 2012, cea mai mare creştere pe social media o are reţeaua fondată de Ben Silberman.
Atacul cercurilor
În momentul în care Facebook era vedeta internetului, Google a reacţionat şi a lansat Google+, reţeaua sa socială. Iniţial sub formă de site cu acces pe bază de invitaţii, acum platforma socială este deschisă pentru toată lumea şi a atras destui utilizatori. Cu toate acestea, implicarea rămâne la cote reduse.
Potrivit vicepreşedintelui Google, Vic Gundotra, în septembrie 2012 400 de milioane de oameni au intrat pe Google+ măcar o dată, la un an după lansarea oficială pentru toată lumea. De asemenea, în fiecare lună există 100 de milioane de utilizatori activi. Deşi cifrele par reduse pe lângă miliardul Facebook, Google insistă mereu că Plus nu este o reţea de sine stătătoare, ci este doar un alt produs din arsenalul companiei.
Practic, gigantul online a creat un ecosistem de sine stătător, care ar putea funcţiona fără ajutorul multor alte site-uri. Google are şi motor de căutare şi reţea socială, are serviciu de stocare de ştiri, site pentru poze şi platformă de bloguri. Puţine lucruri au rămas neacoperite, iar totul trebuie privit în această perspectivă globală, după cum susţine şi vicepreşedintele însărcinat cu dezvoltarea Google+, Bradley Horowitz.
Faţă de Facebook, Google+ se laudă cu o posibilitate mai mare de personalizare a profilului şi postărilor, cu ajutorul Cercurilor. Acestea sunt practic grupuri către care pot fi trimise anumite postări, în funcţie de intimitatea de care avem nevoie. Evident, intrarea în ecosistemul Google înseamnă oferirea multor date către Google, care are o modalitate foarte eficientă de colectare a datelor pentru personalizarea căutărilor, Google+ ajutând la acest lucru prin „social search“, oferirea de recomandări în funcţie de postările prietenilor.
Obama scoate Reddit din anonimat
Probabil cel mai important moment al anului 2012 pe reţelele sociale a fost apariţia lui Barack Obama pe
Reddit. Preşedintele Statelor Unite ale Americii i-a surprins pe utilizatori într-o seară, înainte de alegerile prezidenţiale, intrând şi invitându-i la un aşa-numit AmA (Ask Me Anything – Întreabă-mă orice). Vorbim practic de o sesiune de întrebări şi răspunsuri în care oameni din orice domenii ies la judecata poporului de pe internet, adunat pe o reţea socială în plină creştere.
Reddit este unul dintre cele mai controversate locuri populare de pe internet, fiind descris ca un site de ştiri sociale. Fiecare utilizator urcă un link, o poză sau o întrebare, iar aceasta devine mai importantă dacă este popularizată de către utilizatori. Totul e un clasament al popularităţii online.
Obama a început prin postarea pe Twitter a informaţiei că va face o asemenea sesiune pe Reddit, iar apoi a postat şi o poză în care apare la birou, cu mânecile suflecate, scriind pe Reddit şi răspunzându-le utilizatorilor.
Activitatea preşedintelui american a atras mai multă implicare şi trafic decât oricare altă postare pe Reddit. Practic, linkul către conferinţa de presă inedită a lui Obama a fost primul care a atras de unul singur mai mult trafic decât oricare altă postare de pe prima pagină Reddit.
Pagina de profil a lui Obama a fost vizitată în acea zi de 30 august de peste 425.000 de utilizatori, iar în prima oră site-ul a atras 865.000 de vizitatori unici, de la 512.000, cât erau în momentul apariţiei informaţiei.
În primele cinci minute erau 37 de comentarii. La minutul 10 erau 278 de comentarii. După jumătate de oră erau 5.266 de comentarii, iar acestea s-au dublat la sfârşitul primei ore. Avalanşa aceasta a însemnat şi probleme tehnice pentru site. Era foarte greu accesibil, iar mulţi utilizatori s-au plâns că nu au reuşit să intre nicidecum în timp util. Cu toate acestea, ei nu au pierdut mare lucru, deoarece preşedintele a răspuns la doar şapte întrebări.
Mişcare electorală
Evident, totul a fost o mişcare politică, menită să-i crească acestuia şansele în alegeri. Într-o luptă politică disputată „la sânge“, Obama avea nevoie şi de susţinere exotică, din partea unor utilizatori care nu erau foarte implicaţi. În plus, Obama a ales să facă acest lucru prin intermediul unei platforme tinere, în plină creştere.
În plus, pentru a arăta cât de cool este preşedintele Obama, staff-ul său a utilizat şi o imagine simbolică a lui Barack Obama, folosită pe internet pentru a spune că un lucru este „Not Bad“ (trad. – Nu-i rău deloc).
Cum te pregăteşti pentru preşedinte
Tehnic vorbind, intrarea lui Obama pe Reddit a fost o provocare pentru serverele site-ului. Iniţial, Reddit a dedicat acestui eveniment 30 de servere, o creştere cu 20% faţă de normalul site-ului. Cu toate acestea, nu a fost destul, iar în timpul sesiunii de întrebări a fost nevoie de redistribuirea traficului pe alte 30 de servere, deoarece traficul era de 48 de MB pe secundă. La finalul conversaţiei, existau 24.260 de comentarii, iar evenimentul a atras 223.000 de voturi pe reţeaua de ştiri sociale.