STUDIU Românii vor cheltui, în medie, puţin peste 1.200 de lei de Sărbători
0Studiul, realizat de Centrul de cercetare Mednet în Bucureşti şi în localităţile importante din ţară, arată că orăşenii resimt încă efectele crizei financiare.
Moş Nicolae, o sărbătoare importantă pentru români, determină 77,1% din persoanele intervievate să ofere cadouri celor dragi, suma medie estimată a fi cheltuită în acest scop fiind de 208 lei, se arată în comunicatul remis de Mednet. În ceea ce priveşte tipul cadourilor alese, pe primul loc se află dulciurile (52,4%), urmate de jucării (30,5%), de articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte (28,5%), cosmetice (18,8%) şi fructe (16,9%).
Potrivit studiului Mednet, în acest an bugetul mediu alocat pentru Crăciun şi Revelion este de 1.255 de lei, comparativ cu 1.046 de lei în 2011, 1.052 de lei în 2010 şi 1.523 de lei în 2009.
500 de lei pentru mâncare
Pentru cumpărarea produselor alimentare, orăşenii intenţionează să aloce un buget mediu de 501 lei, comparativ cu 422 de lei în 2011, 491 de lei în 2010 şi 556 de lei in 2009. „Creşterea sumei cheltuite pentru achiziţionarea produselor alimentare poate fi explicată de creşterea accentuată a nivelului preţurilor alimentelor datorată, în parte, recoltelor foarte slabe obţinute din cauza secetei precum şi devalorizării monedei naţionale“, se precizează în comunicatul Mednet.
Comparând cu anul trecut, produsele nealimentare au o pondere relativ similară în bugetul de cheltuieli, orăşenii alocând, în medie, 414 lei acestei categorii de produse (397 de lei în 2011, 302 lei în 2010 şi 321 de lei în 2009).
În privinţa excursiilor, în jur de 12% din persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.384 de lei, comparativ cu 1.332 de lei în 2011, 1.351 de lei în 2010 şi 1.312 lei în 2009.
O altă categorie de cheltuieli este cea a „ieşirilor în oraş/la restaurant“. Pentru aceasta, persoanele intervievate intenţionează să aloce, în medie, 372 de lei, sumă de asemenea în creştere faţă de anii trecuţi.
Crăciun fără miros de brad
Deşi resimt încă efectele crizei, 84% din orăşeni intenţionează să ofere cadouri de Crăciun, procentajul fiind în creştere uşoară faţă de anul trecut. Suma medie alocată este de 391 de lei, iar cadourile-ţintă sunt articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (47,9%), cosmeticele (33,4%), jucăriile (33,2%) şi ciocolata (28,8%).
Totuşi, doar 35,2% din respondenţi intenţionează să cumpere un brad natural de Crăciun,
în timp ce 45,7% îl vor folosi pe cel artificial din anii trecuţi, iar 9,3% dintre respondenţi au
declarat că nu vor avea un brad de Crăciun.
Carnea, un lux pentru mulţi
Potrivit aceluaşi studiu, puţin peste o treime din respondenţi (33,5%) au susţinut că există produse pe care şi-ar dori să le achiziţioneze cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă dar nu-şi permit să o facă din
cauza limitărilor financiare. Pe prima poziţie în topul produselor pe care orăşenii nu-şi permit
să le cumpere se află carnea (19%). Următoarele trei poziţii în acest clasament sunt ocupate de produsele nealimentare din categoria IT (15,7%), TV & electronice (11,9%) şi electrocasnice (8,6%).
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste
100.000 locuitori, în perioada 23 – 29 noiembrie 2012. Au fost intervievate telefonic 800
persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de
±3,46%.