Marc Jacobs, eroul modern al modei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
marc jacobs

Designerul este unul dintre personajele cele mai păcătoase, prolifice şi creative ale industriei. A transformat din iniţialele brandului Louis Vuitton un reper al unei clase sociale, în timp ce afirmă cu tărie că individualitatea şi stilul vin deasupra modei.

Brandurile nu-şi mai permit astăzi luxul de a lăsa istoria să le ateste importanţa, iar evoluţia firească nu mai are nevoie de decenii, ci de ani. Tom Ford, Marchesa, Isabel Marant şi multe alte case de modă, fondate la începutul anilor ’90, chiar 2000, au ajuns astăzi liderii industriei, concurând de la egal la egal cu brandurile existente de secole. Marc Jacobs este una dintre poveştile de succes ale noului val al modei, cu un parcurs atipic şi o viaţă trăită asemenea. 

Fără rădăcini

Marc Jacobs s-a născut la New York, în 1963. Tatăl său a murit când Marc avea 7 ani, iar de mama sa nu a fost niciodată apropiat. Într-un interviu acordat publicaţiei britanice „The Guardian“, designerul a mărturisit că nu şi-a mai văzut mama, fraţii şi surorile de ani buni. A plecat de acasă când era adolescent pentru a locui cu bunica sa, într-un apartament decorat art deco, lângă celebrul Central Park. A absolvit High School of Art and Design, timp în care a devenit un client fidel al clubului Studio 54, dar şi un adept al heroinei, adicţie cu care s-a luptat ani întregi. Clubul era recunoscut pentru multitudinea de celebrităţi şi artişti care au populat locul, inclusiv preferatul său, Andy Warhol. 

„Cel mai bun student la Design“, în 1984

A continuat să studieze designul la Parsons, remarcându-se drept un student eminent. A fost numit „Cel mai bun student la Design“, în 1984, acelaşi an care i-a adus şi colaborarea vieţii sale. Antreprenorul Robert Duffy, aflat în căutarea unui designer tânăr, a participat la show-ul de absolvire al lui Jacobs. De atunci, cei doi lucrează împreună, zi de zi. Duffy are chiar „1984“ tatuat pe mâna dreapta.

colectie marc jacobs

Prima colecţie semnată de Marc Jacobs nu s-a lăsat mult timp aşteptată şi a fost lansată doi ani mai târziu, în 1986. A primit aprobarea industriei, care i-a acordat premiul Perry Ellis Gold Thimble din partea Consiliului Designerilor de Modă din America, în 1987. În următorul an, Perry Ellis a murit, iar Jacobs şi Duffy s-au alăturat companiei producătoare de îmbrăcăminte sport, la fel de importantă atunci precum Ralph Lauren sau Calvin Klein, pe poziţiile de vicepreşedinte şi respectiv preşedinte pe liniile dedicate femeilor. „Colecţiile răvăşitoare ale lui Jacobs pentru Perry Ellis, lansate în noiembrie 1992, au ajuns să fie considerate unele dintre cele mai influente din istoria modei“, titra „The Guardian“.

colectie marc jacobs

„Era un moment când oamenii chestionau frumuseţea, încercau să-şi dea seama ce înseamnă şi cum arată. Găsesc mereu frumuseţea în lucrurile ciudate sau imperfecte, sunt mult mai interesante“, spunea recent Marc Jacobs despre acea perioadă. Într-un fel, lumea modei a avut nevoie de ceva timp să poată ţine pasul cu designerul. „Este mult mai multă libertate acum în ideea de glamour, de frumuseţe şi de ceea ce este bine sau rău. S-a schimbat totul. Este o lume diferită – toate clişeele vechi, definiţiile expirate s-au metamorfozat în ceva mai puţin uşor de definit“, este părerea lui Marc Jacobs.

Rescrierea istoriei la Louis Vuitton

Când Jacobs a sosit la Vuitton, în 1997, nu exista nimic tipic brandului: nici geanta, nici pantofii, nici graffiti-urile lui Stephen Sprouse, practic, un stil care să aparţină casei de modă. Cu zece ani înainte, Louis Vuitton fuzionase cu producătorul Moët et Chandon şi compania Hennessy pentru a forma conglomeratul de bunuri LVMH, devenit azi cel mai  mare trust din industria modei şi a frumuseţii.

colectie marc jacobs

„Când domnul Arnault (Bernard, directorul LVMH – n.r.) ne-a invitat la o discuţie, pe mine şi pe Robert, i-am arătat o prezentare a felului în care voiam să devină Vuitton. Ca un newyorkez adevărat, eram foarte impacientat şi credeam că toate lucrurile acelea trebuiau să se întâmple foarte repede. 15 ani înseamnă foarte mult timp şi tot n-am reuşit să facem tot ce ne-am propus, dar este cu adevărat remarcabil să vezi cum liniile prêt-à-porter au crescut de la un magazin la cinci, şapte, treizeci...“, povestea Marc Jacobs.

239 de magazine Marc Jacobs în 20 de ani

Louis Vuitton are astăzi aproape 500 de magazine în 64 de ţări. Asta în măsura în care compania Marc Jacobs, înfiinţată împreună cu Duffy în 1993, a crescut cât alte zece la un loc. De la prima colecţie bărbătească, cei doi parteneri de afaceri au reuşit să facă numele lui Jacobs cunoscut în toată lumea, cu ajutorul hainelor, al parfumurilor lansate în 2006 şi al oricărei piese care poartă semnătura radicalului american.

colectie marc jacobs

În vara lui 2011, existau 239 de magazine Marc Jacobs în 60 de ţări, care comercializează toate liniile vestimentare (The Marc Jacobs Collection, Marc by Marc Jacobs şi Little Marc). Pe lângă acestea, există liniile de accesorii, dar şi gama de parfumuri cu un succes nebun în toată lumea: „Daisy“, „Lola“, „Oh, Lola“ şi „Dot“. Pe lângă toate atribuţiile sale, designerul are grijă şi de imaginea unei băuturi carbogazoase, fiind numit recent directorul creativ Diet Coke. Anul acesta, Marc Jacobs debutează şi în lumea cinematografică, cu primul său rol, în pelicula „Disconnect“.

„Şi acum apreciez numai individualitatea. Stilul este mult mai interesant decât moda“, a spus cel care a fost văzut mereu drept un designer al tendinţelor. „Cu siguranţă, Jacobs este un designer comercial. Are abilitatea rară de a mulţumi atât presa, cât şi clienţii“, scria „The Guardian“. 

Sub conducerea sa, atât Louis Vuitton, cât şi brandul personal nu au fost afectate de criză. „Au fost nişte ani grozavi, aşa că să batem în lemn. Cred că este ceva cu luxul – nu este o nevoie a oamenilor, dar este ceea ce-şi doresc. Nu avem nevoie de modă ca să supravieţuim, doar că ne-o dorim foarte mult“, a spus Marc Jacobs.

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite