Cum a pictat-o Leonardo da Vinci pe Mona Lisa. Oamenii de știință au dezvăluit secretul capodoperei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Folosind raze X pentru a cerceta structura chimică a unei mici pete din celebra operă de artă, oamenii de știință au obținut noi informații despre tehnicile pe care Leonardo da Vinci le-a folosit pentru a picta portretul revoluționar al femeii cu zâmbetul rafinat și enigmatic, relatează Washington Post. 

Se spune că „Mona Lisa” este un portret al Lisei Gherardini, soția unui negustor de mătase florentin
Se spune că „Mona Lisa” este un portret al Lisei Gherardini, soția unui negustor de mătase florentin

Cercetarea, publicată miercuri în Journal of the American Chemical Society, sugerează că faimosul maestru renascentist italian, curios, erudit și inventiv, s-ar putea să fi avut o dispoziție deosebit de experimentală atunci când s-a apucat să lucreze la „Mona Lisa” la începutul secolului al XVI-lea.

Rețeta de vopsea de ulei pe care Leonardo a folosit-o ca strat de bază pentru a pregăti panoul din lemn de plop pare să fi fost diferită pentru „Mona Lisa”, cu propria sa semnătură chimică distinctivă, a descoperit echipa de oameni de știință și istorici de artă din Franța și Marea Britanie.

„A fost o persoană căreia îi plăcea să experimenteze, iar fiecare dintre picturile sale este complet diferită din punct de vedere tehnic”, a declarat Victor Gonzalez, autorul principal al studiului și chimist la CNRS, cel mai important organism de cercetare din Franța. Gonzalez a studiat compozițiile chimice a zeci de lucrări ale lui Leonardo, Rembrandt și ale altor artiști.

„În acest caz, este interesant să vedem că într-adevăr există o tehnică specifică pentru stratul principal al «Giocondei»”, a declarat el într-un interviu acordat The Associated Press.

Mai exact, cercetătorii au descoperit un compus rar, plumbonacritul, în primul strat de vopsea al lui Leonardo. Descoperirea, a spus Gonzalez, a confirmat pentru prima dată ceea ce istoricii de artă doar au presupus anterior: că Leonardo a folosit cel mai probabil pulbere de oxid de plumb pentru a îngroșa și a ajuta la uscarea vopselei atunci când a început să lucreze la portretul care acum se află în spatele sticlei de protecție din Muzeul Luvru din Paris.

Carmen Bambach, specialistă în arta italiană  la Metropolitan Museum of Art din New York, care nu a fost implicată în studiu, a calificat cercetarea drept „foarte interesantă” și a declarat că orice noi informații dovedite științific despre tehnicile de pictură ale lui Leonardo sunt „vești extrem de importante pentru lumea artei și pentru societatea noastră globală mai largă”.

Descoperirea plumbonacritului în „Mona Lisa” atestă „spiritul pasionat și constant de experimentare al lui Leonardo ca pictor - este ceea ce îl face atemporal și modern”, a declarat Bambach prin e-mail.

Fragmentul de vopsea din stratul de bază al „Giocondei” care a fost analizat era abia vizibil cu ochiul liber, nu mai mare decât diametrul unui fir de păr uman, și provenea din marginea superioară dreaptă a picturii.

Oamenii de știință au analizat structura sa atomică folosind raze X într-un sincrotron, un aparat de mari dimensiuni care accelerează particulele până aproape de viteza luminii. Acest lucru le-a permis să deslușească compoziția chimică a particulei. Plumbonacritul este un produs secundar al oxidului de plumb, ceea ce le-a permis cercetătorilor să afirme cu mai multă certitudine că Leonardo a folosit probabil pulberea în rețeta sa de vopsea.

„Plumbonacritul este cu adevărat o amprentă a rețetei sale”, a spus Gonzalez. „Este pentru prima dată când putem să o confirmăm din punct de vedere chimic”.

După Leonardo, este posibil ca maestrul olandez Rembrandt să fi folosit o rețetă similară atunci când picta în secolul al XVII-lea; Gonzalez și alți cercetători au găsit anterior plumbonacrit în lucrările sale.

„Aceasta ne spune, de asemenea, că aceste rețete au fost transmise mai departe timp de secole”, a spus Gonzalez. „Era o rețetă foarte bună”.

Se crede că Leonardo a dizolvat pulberea de oxid de plumb, care are o culoare portocalie, în ulei de in sau de nucă, încălzind amestecul pentru a obține o pastă mai groasă, care se usucă mai repede.

„Ceea ce veți obține este un ulei care are o culoare aurie foarte frumoasă”, a spus Gonzalez. „Curge mai mult ca mierea”.

Dar „Mona Lisa” - despre care  - și alte lucrări ale lui Leonardo au încă alte secrete de spus.

„Sunt multe, multe alte lucruri de descoperit, cu siguranță”, a declarat Gonzalez. „Ceea ce spunem noi este doar o cărămidă în plus în cunoaștere”.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite