Criticii de teatru din întreaga lume s-au reunit la Belgrad

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La 50 de ani de la prima ediţie a festivalului de teatru BITEF şi la 60 de ani de la înfiinţarea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT-IATC), a avut loc la Belgrad – Serbia (26 septembrie – 1 octombire) cel de-al 28-lea congres mondial al criticilor de teatru.

 Peste 100 de reprezentanţi ai secţiilor naţionale de pe toate continentele au fost prezenţi pentru a decide aspecte importante privind activitatea viitoare a asociaţiei, dar şi pentru a vota Preşedintele şi Secretarul General al asociaţiei, precum şi componenţa noului comitet executiv (EX-COM). România a fost reprezentată de Octavian Saiu – Preşedinte şi Irina Ionescu – Secretar General (AICT – Teatrologie), Oltiţa Cântec – Preşedinte (AICT.Ro), Ludmila Patlanjoglu (invitat onorific).

În urma voturilor exprimate, Margareta Sörenson (Suedia) şi Michel Vaïs (Canada) au fost realeşi în funcţiile de Preşedinte, respectiv Secretar General al AICT-IATC. Din noul comitet executiv (EX-COM) al asociaţiei vor face parte, pentru următorii doi ani, critici de teatru din: Canada, China, Franţa, Georgia, India, Japonia, Nigeria, Polonia, Serbia şi SUA. Totodată, Octavian Saiu a fost reconfirmat de către noul EX-COM ca Secretar General Adjunct al AICT.

În cadrul congresului de la Belgrad a fost acordat şi Premiul Thalia al AICT, ajuns la 10 ani de existenţă. Acesta a revenit nigerianului Femi Osofisan – dramaturg, regizor, cercetător de mare anvergură de pe continentul african. Iniţiativa acordării acestei distincţii aparţine criticului Ludmila Patlanjoglu, iar autorul concepţiei plastice a Trofeului (un elegant baston cu mâner de argint sub forma măştii greceşti a Thaliei) este scenograful Dragoş Buhagiar. De-a lungul timpului, au mai fost încununaţi cu Premiul Thalia: Eric Bentley (SUA), Jean-Pierre Sarazac (Franţa), Richard Schechner (SUA), Kapila Vatsyayan (India) şi Eugenio Barba (Danemarca).

În contextul extrem de ofertant al festivalului de teatru BITEF 2016 – director artistic Ivan Medenica – şi al celui de-al 28-lea congres AICT-IATC, a avut loc şi conferinţa internaţională „Newness and Global Theatre: Between Commodification and Artisitc Necessity‟, coordonată de un comitet ştiinţific format din Savas Patsalidis, Margareta Sörenson şi Octavian Saiu, care au fost şi moderatorii dezbaterilor. Temele aduse în discuţie de participanţi au vizat noutatea în teatru, inovaţia pe scenă, originalitatea, dar şi provocările societăţii informaţionale, sub semnul dihotomiei dintre arta contemporană şi simplul mercantilism. Lucrările conferinţei au fost deschise de Erika Fischer-Lichte (Germania) şi de George Banu (România/Franţa). 

O prelegere despre impactul social al artei scenice româneşti a fost susţinută de teatrologul Irina Ionescu (România), care a punctat sub titlul „New Performing Vocabulary in Romania‟ trei momente importante: poetica dadaistă lansată de Tristan Tzara (la momentul simbolic al centenarului), perioada marilor spectacole semnate de patriarhii teatrului românesc – Liviu Ciulei, David Esrig, Radu Penciulescu, Lucian Pintilie – şi respectiv actualitatea imediată reprezentată, în special, de montările Gianinei Cărbunariu. 

O parte dintre prelegerilor susţinute de participanţii la conferinţă vor fi publicate într-un număr viitor al revistei on-line „Critical Stages/Scènes Critique‟, condusă de Savas Patsalidis (Grecia). Cel mai recent număr al acestei publicaţii a apărut de curând, având ca temă universul dansului contemporan.

Cultură

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite