Concurenţă animată în lumea pixelilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rivalitatea dintre animăluţele virtuale produse în studiourile Pixar şi Dreamworks seamănă cu lupta dintre David şi Goliat. Disputa care se dă, de opt ani de zile, pe terenul

Rivalitatea dintre animăluţele virtuale produse în studiourile Pixar şi Dreamworks seamănă cu lupta dintre
David şi Goliat.

Disputa care se dă, de opt ani de zile, pe terenul filmului animat tridimensional pare să aibă cea mai mare miză, de la începuturile cinematografului şi până în prezent. Pixar a dat o nouă şansă studiourilor Disney, în timp ce rivalul său, Dreamworks, reprezintă cea mai frumoasă aventură şi cel mai genial vis, transformat în realitate, al lui Steven Spielberg.

În aceşti termeni s-au stabilit regulile luptei. Primul gong a sunat în 1998, la trei ani după ce studiourile Pixar au lansat "Toy Story". Cea de-a doua producţie a studiourilor Pixar, "A Bug"s Life" ("Aventuri la firul ierbii", încasări de 163 milioane de dolari), se anunţa ca o replică dată studiourilor Dreamworks, care ieşiseră pe piaţă cu "Antz" ("Furnicuţe").

Replicile succesive au oscilat de fiecare dată scorurile unul în favoarea celuilalt: "Finding Nemo" ("În căutarea lui Nemo") versus "A Shark Tale" ("Povestea unui rechin"), "Toy Story 2" versus "Shrek" sau "Ratatouille" versus "Madagascar". Fiecare dintre acestea au adus studiourilor producătoare încasări de sute de milioane de dolari. Şi bătălia continuă...

Dreamworks tocmai a lansat în această vară "Kung Fu Panda", iar Pixar a anunţat, pentru luna septembrie, lansarea "Wall E", un film animat despre un roboţel care salvează planeta sufocată de gunoaiele pământenilor. În spatele acestor producţii se află o istorie nu foarte lungă, de 15 ani, care seamănă cu un război economic made in Hollywood.

Cea mai prolifică producţie a studiourilor Dreamworks este seria celor trei filme despre căpcăunul "Shrek" - numai "Shrek 2", produs în 2001, a avut încasări de 437 de milioane de dolari în SUA şi de 916 milioane la nivel mondial.

Cel mai emoţionant film de animaţie produs de Pixar, "Ratatouille" (distins cu Oscar în 2005 pentru cel mai bun film de animaţie), în ciuda criticilor excelente, nu a prins un sezon bun: abia a sărit de 200 milioane de dolari.

Unul dintre cel mai bine vândute produse Pixar, "The Cars", a cules 244 milioane de dolari din cinematografele americane. Dacă ar fi să ne luăm după similitudinile din scenariu, peştişorul Nemo (producţie Pixar, încasări mondiale de 866 milioane de dolari) l-a bătut pe rechinul născut în studioul Dreamworks din "A Shark Tale", cu încasări de 363 milioane de dolari.

Şi războiul cifrelor poate continua. Cine se află în spatele acestor maşini de făcut bani? Este suficient să pomenim numele lui Steve Jobs (CEO la Apple Computers), prezent în consiliul de administraţie al Pixar, ca să realizăm că numele personajelor animate nu sunt străine de mogulii noilor tehnologii.

Steve Jobs, vizionarul

Studiourile Pixar s-au născut ca o divizie a Lucas-Film, proprietate a lui George Lucas. Steve Jobs a cumpărat Pixar în 1986, cu zece milioane de dolari. Jobs a fondat astfel o nouă companie, avându-l printre membrii fondatori şi pe John Lesseter, dublu câştigător al Premiului Oscar, regizor şi animator, actual vicepreşedinte al Departamentului Creaţie.

Toate lungmetrajele Pixar au fost realizate în colaborare cu Studiourile Walt Disney Pictures, conform unui contract care a dăinuit zece ani. Primele cinci lungmetraje produse de această alianţă au avut încasări de peste 2,5 miliarde de dolari. În ciuda câştigurilor, Michael Eisner, CEO Disney, nu s-a înţeles niciodată cu Steve Jobs (CEO Apple Computers şi CEO Pixar).

Plecarea lui Eisner de la Disney, în septembrie 2005, a pus capăt acestui război consumat în presă, prin declaraţii nu tocmai măgulitoare, şi a creat o nouă perspectivă: în 2006, Disney a achiziţionat Studiourile Pixar cu 7,4 miliarde de dolari (cota companiei crescuse fabulos, vizibilă în diferenţa faţă de cele 10 milioane, cu cât cumpărase Jobs în "86). Cel mai câştigat a fost Jobs, care a încasat o sumă fabuloasă şi a intrat în consiliul de administraţie Disney, fiind cel mai mare acţionar individual.

Dreamworks, alias Steven Spielberg

În ceea ce priveşte istoria rivalului său, Dreamworks Pictures, lucrurile par un pic mai aşezate. Studiourile Dreamworks au fost fondate de regizorul Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg (şi el un fost director al studioului concurent, The Walt Disney Company) şi David Geffen (fondator al Geffen Records).

În decembrie 2005, gigantul media Viacom anunţa, prin subsidiara sa, Paramount, preluarea casei Dreamworks pentru 1,6 miliarde de dolari. Suma nu a acoperit, însă, şi studioul Dreamworks Animation, ceea ce se traduce prin faptul că "băieţii deştepţi de la Hollywood" au păstrat în curtea lor cloşca cu puii de aur.

Ar fi fost ilogic să procedeze altfel, de vreme ce Shrek le adusese cea mai mare sumă din istoria filmului animat, iar "Madagascar" îi călca pe urme, cu încasări de peste 400 de milioane de dolari.

Un singur lucru ar putea stopa rivalitatea dintre Pixar şi Dreamworks: existenţa duşmanului comun, reprezentat de Japonia, care cucereşte piaţa prin cultura manga, cu personaje precum Pokemon, Yu-Gi-Oh, Dragon Ball, difuzată prin reţele media globale precum Cartoon Network. Rămâne de văzut, în următorii cinci-zece ani, dacă rivalii de astăzi se vor uni în faţa unui nou dragon asiatic: cel virtual.

Vedete

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite