Casa de Asigurari trece in curtea guvernului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a fost trecuta, joi, in subordinea Ministerului Sanatatii si Familiei. Ca urmare, presedintele CNAS va ocupa functia de secretar de stat in cadrul ministerului.

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a fost trecuta, joi, in subordinea Ministerului Sanatatii si Familiei. Ca urmare, presedintele CNAS va ocupa functia de secretar de stat in cadrul ministerului. Purtatorul de cuvant al Executivului sustine ca, in rest, institutia isi va desfasura activitatea ca si pana in prezent(?!) Joi seara, Eugeniu Turlea, care a detinut functia de presedinte al CNAS, nu stia nimic despre hotararea Executivului. Acesta nu a participat la a doua parte a sedintei de Guvern, invoindu-se la Adrian Nastase, ca sa-si serbeze implinirea a 50 de ani de viata. "Cred ca este o greseala pentru ca documentul nu figura pe ordinea de zi, iar premierul nu mi-a spus nimic legat de acest subiect. Daca este adevarat ca voi fi secretar de stat in MSF nu ma deranjeaza, pentru ca nu sunt un om orgolios", declara Eugeniu Turlea, imediat dupa adoptarea ordonantei de urgenta. Ministerul Sanatatii a pastrat o discretie totala asupra acestei probleme, totusi mai importanta decat subiectele care umplu de regula comunicatele institutiei. Pe de alta parte, prof. dr. Mircea Cinteza, presedintele Colegiului Medicilor din Romania (CMR), a criticat dur aceasta decizie. "Conceptul este categoric de subordonare a intregului Fond de Sanatate, care se afla sub controlul Ministerului de Finante si al Guvernului. Pana acum, controlul Finantelor asupra banilor de la Asigurari a adus intarzieri la plata serviciilor, a crescut preturile la medicamente, creand risipa in sistem. Prin dependenta politica fata de Guvern, se va ajunge ca din banii contribualilor pentru Sanatate sa se carpeasca alte domenii", a spus seful CMR. O opinie diametral opusa a fost exprimata de dr. Ovidiu Branzan, membru PSD si vicepresedinte al Comisiei de Sanatate si Familie din Camera Deputatilor. "Pana in prezent au existat 3 proiecte de modificare a legii asigurarilor de sanatate. Unul apartinea senatorului Sorin Oprescu si prevedea ca institutia CNAS sa se afle in subordinea Parlamentului. Celelate doua, in cea a Guvernului. Subordonarea CNAS Parlamentului asigura autonomia institutiei, dar controlul asupra banilor ar fi fost unul retroactiv si s-ar fi creat doua structuri paralele. Subordonarea Guvernului are ca avantaje faptul ca se poate exercita un control operativ si ca ar avea parghii de reglementare in situatii de criza. Pe de alta parte, centralizarea este utila in tarile aflate in tranzitie, deoarece banii pot fi cheltuiti eficient, mai ales ca resursele nu sunt suficiente", a declarat dr. Branzan. Dr. Corin Penciuc (PNL), de la Comisia de Sanatate a Senatului, ne-a declarat ca "este o solutie proasta, sistemul sanitar redevenind bugetar, ca inainte de '97. Consider ca este o politica aberanta a Guvernului. Banii asigurarilor de Sanatate nu-s nici taxa, nici impozit si ca urmare ar trebui administrati de o institutie autonoma. Din acest moment, sistemul de asigurari nu mai exista, ci a aparut un sistem care va crea haos in sanatate". Dr. Viorel Vasile, vicepresedintele Asociatiei Distribuitorilor de Medicamente din Romania este de parere ca "de aici incolo, Guvernul poate face orice cu banii Sanatatii". Adrian Barea, vicepresedintele federatiei Sanitas, considera ca este o schimbare radicala a legii din '97, Asigurarile de sanatate neamaiavand autonomie. In cazul in care Fondul asigurarilor se va unifica cu cel al ministerului, se va ascunde contributia statului la sistem. Ordonantele care au batut legea Legea Asigurarilor Sociale de Sanatate a fost initiata de senatorul Iulian Mincu, in 1994. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a inceput sa functioneze ca institutie autonoma la data de 1 aprilie 1999, adica la doi ani de la aparitia legii organice. In acel moment, presedintele CNAS era numit de premier, iar Fondul de cheltuieli era aprobat de Parlament o data cu Legea Bugetului de Stat. De-a lungul timpului, fondurile colectate de CNAS au crescut. Astfel, in 1999 se colectau 735 milioane de dolari, iar in 2001 colecta a ajuns la aproximativ 2 miliarde de dolari Legea nr. 145/1997 privind asigurarile de sanatate a insemnat primul pas spre reforma sanitara. Spitalul si generalistii au primit posibilitatea de a face contracte cu casele de asigurari de sanatate. Asiguratii au capatat dreptul de a-si alege in mod liber medicul, unitatea sanitara si Casa la care isi platesc contributia lunara. Actul normativ nu are nota de fundamentare Continutul ordonantei de urgenta face doar precizarea ca, de-acum, CNAS urmeaza sa-si desfasoare activitatea "dupa modelul Casei de Pensii, ne-au declarat surse guvernamentale. Aceleasi surse sustin ca proiectul de act normativ asa cum prevede procedura de promovare a actelor normative, de o "Nota de fundamentare", in care sa fie precizate, motivele care stau la baza initierii actului respectiv. Nu se cunosc, ceea ce e si mai grav, nici obiectivele urmarite.

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite