Bacterii utilizate la distrugerea altor microorganisme rezistente la antibiotice. Cum funcţionează antibioticul viu

Oamenii de ştiinţă au testat cu succes un mijloc natural de combatere a bacteriilor rezistente la antibiotice.Şi anume alte microorganisme agresive care să le devoreze pe primele, acţionând ca un adevărat antibiotic viu.

Shigelloza este o boală diareică care îi afectează mai ales pe cei care călătoresc în zonele tropicale. Ea ucide peste un milion de oameni în fiecare an. Bacteriile au devenit rezistente în timp la majoritatea antibioticelor de prima linie, lăsându-le ţărilor sărace doar posibilitatea unui tratament inaccesibil din considerente financiare.

Potrivit agerpres.ro, oamenii de ştiinţă au exploatat agresivitatea acestor bacterii în scopul obţinerii unui mijloc natural de tratament împotriva altor microorganisme care au devenit la rândul lor rezistente la antibiotice, deschizând astfel calea unor tratamente cu costuri mai reduse. .

Astfel, cercetători de la Universitatea din Nottingham şi de la Imperial College din Londra au injectat o doză letală de Shigella flexneri (o specie virulentă) unor larve de peşte-zebră, echivalentul acvatic al şoarecilor de laborator. Apoi le-au injectat o altă bacterie, Bdellovibrio care are capacitatea de a parazita şi ucide tipul de bacterie căruia îi aparţine Shigella flexneri (bacterii cunoscute ca „gram-negative“).

Conform studiului publicat în revista Current Biology, rezultatele s-au ridicat la înălţimea aşteptărilor: nu doar că ucide Shigella, dar Bdellovibrio dispare în mod natural din organism, fără efecte secundare observabile.

Mai mult, cercetătorii au descoperit o asociere naturală între Bdellovibrio şi sistemul imunitar: fragmente din membrana celulară a Shigella transportate de bacteria prădătoare stimulează celulele albe din sângele peştelui infectat, îmbunătăţind lupta împotriva infecţiilor şi rata de supravieţuire.

Această pistă ar putea deschide calea unor tratamente ţintite - precum Escherichia coli şi unele bacterii responsabile de infecţiile nozocomiale numite, de asemenea, Gram negative - fără efecte secundare şi perfect natural. În spitale, ar putea fi tratate persoanele imunocompromise (care nu au nici un sistem imunitar), fără teama de a le deteriora organismul fragil.

Studii anterioare au demonstrat deja eficacitatea acestei tehnici în reducerea numărului de bacterii din stomacul puilor, atunci când bacteria agresivă se administrează pe cale orală, sau în tratarea infecţiilor oculare la bovine atunci când este aplicată local. Însă bacteriile continuă să evolueze şi să se adapteze reciproc, forţând constant la schimbarea tratamentelor.